Hatvanmillió forintos bírság a UPC-nek
2013. július 5.
Hatvanmillió forintra bírságolta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a UPC-t a cég egy tavaly novemberi szerződésmódosítási kísérlete miatt, amelynek során levélben kereste meg előfizetőit, és a meglévő szerződésük helyett egy másik, "ráutaló magatartással" történő megkötését kezdeményezte.
Az NMHH kifogásai között szerepel, hogy az ajánlat egyszerű postai levélben érkezett az előfizetőkhöz, amelynek az átvétele nem igazolható, ráadásul a szerződéses jogviszonyt alapjaiban érintő ajánlatot a UPC egy "Tájékoztató" címet viselő levél hátoldalán, reklámszövegek között helyezte el, amit az előfizetők sok esetben észre sem vettek.
Az NMHH a levél kapcsán azonnal figyelmeztette az előfizetőket, hogy az így létrejövő szerződéseik kevesebb védelmet nyújtanak számukra, mint az írásban vagy szóban megkötöttek, ezért figyelmesen olvassák el a levelet és jelezzék a szolgáltatónál, ha ragaszkodnak meglévő szerződéseikhez.
A hatóság felhívta a figyelmet arra, hogy a ráutaló magatartással kötött szerződés későbbi módosításához nem szükséges az előfizető kifejezett akarata, ezért a szolgáltató által kezdeményezett bármely módosítás, például egy esetleges díjemelés is bekövetkezhet az előfizető beleegyezése nélkül.
Az előfizetők figyelmeztetésével párhuzamosan az NMHH hivatalból is eljárást indított, hogy megállapítsa, jogszerű volt-e a UPC szerződésmódosítási kísérlete. A vizsgálat során kiderült, hogy a szolgáltató jogsértő módon járt el a szerződésmódosítások során, mert nem volt meg a cég és az előfizetők között hatályban lévő szerződések megszüntetésére irányuló közös megegyezés.
A vizsgálat megállapította, hogy a UPC helytelenül tekintette új szerződés elfogadására utaló magatartásnak azt, ha ügyfelei továbbra is igénybe veszik szolgáltatását, illetve rendben befizetik esedékes számláikat. A jogszabályok alapján ebből a szolgáltató nem következtethet arra, hogy az ügyfél eredeti szerződését meg akarná szüntetni, és egy másikat szeretne kötni, vagyis ezek nem minősülnek az ügyfél részéről ráutaló magatartásnak.
A határozat szerint a szerződésmódosításokkal a UPC célja vélhetően az volt, hogy a cég és ügyfelei között ráutaló magatartással megkötött szerződéseket hozzon létre, melyeket később egyoldalúan, az előfizetők kifejezett beleegyezése nélkül, számukra akár hátrányosan is módosíthat, amire az eredeti szerződések érvényben hagyásával nem lett volna módja.
Kapcsolódó cikkek
- NMHH hatósági ellenőrzés az UPC szerződésmódosításai miatt
- NMHH hatósági ellenőrzés az UPC szerződésmódosításai miatt
- NMHH hatósági ellenőrzés az UPC szerződésmódosításai miatt
- NMHH hatósági ellenőrzés az UPC szerződésmódosításai miatt
- NMHH: nem változtak a piaci erőviszonyok
- NMHH: nem változtak a piaci erőviszonyok
- Nem korlátozhatja kimenő hívásainkat a mobilszolgáltató, ha csak a készülék árával tartozunk
- Nem korlátozhatja kimenő hívásainkat a mobilszolgáltató, ha csak a készülék árával tartozunk
- Ötmilliós bírság a DIGI-nek csatornaeltávolításért
- Ötmilliós bírság a DIGI-nek csatornaeltávolításért