Egyre nő a munkavállalók igénye a közösségi alkalmazásokra
2013. május 28.
Az Ipsos és a Microsoft 9908, legalább százfős vállalatnál tevékenykedő munkavállaló véleményére épülő közös kutatása megállapította, hogy az alkalmazottak közel fele úgy gondolja, hogy a közösségi alkalmazások fokozzák hatékonyságukat. Ezzel szemben a vállalatok több mint 30 százaléka alábecsüli ezen eszközök értékét, és gyakran korlátozza használatukat.
A kutatás szerint az alkalmazottak 39%-a hiányolja a megfelelő mértékű együttműködést cégén belül, és 40%-uk gondolja azt, hogy a közösségi alkalmazások elősegítenék ennek előtérbe kerülését. Ezért – némileg meglepő módon – 31%-uk azt tervezi, hogy saját pénzen vásárol ilyen eszközöket.
„A dolgozók eddig is használták munkára saját eszközeiket, de azt tapasztaltuk, hogy ez a jelenség kezd átterjedni kedvenc szolgáltatásaikra is” – mondta Charlene Li, az Altimeter Group, a közösségi médiát és egyéb technológiai trendeket vizsgáló kutatócég alapítója és elemzője. “A munkavállalók arra számítanak, hogy ezekkel a modern, magánéletükre jobban reflektáló eszközökkel más módon végezhetik munkájukat. A vállalati közösségi alkalmazások egy új munkamódszer megtestesítői, és azon cégek, amelyek magukévá teszik ezeket az eszközöket, fokozhatják a belső együttműködést, felgyorsíthatják az ügyfeleikkel való kapcsolattartást, ezáltal versenyelőnyhöz juthatnak.”
A kutatás jelentős különbségeket talált az egyes országok és iparágak között:
· Ázsiában a közösségi alkalmazások hasznát elsősorban a nagyobb hatékonyságban látják, míg Latin-Amerikában inkább a belső együttműködés növekedését várják tőlük.
· Latin-Amerikában és Ázsiában gyakrabban és többen használnak közösségi alkalmazásokat – Európa és Észak-Amerika egyértelműen le van maradva ezen a területen.
· Leggyakrabban a pénzügyi szolgáltatóknál és a kormányzatban dolgozók szembesülnek azzal, hogy munkáltatójuk korlátozza ezen alkalmazások használatát.
· Míg a fenti szektorokban a biztonsági kérdések a korlátozások okai, addig a kiskereskedelem, a turizmus és a vendéglátás területén a hatékonyság csökkenésétől félnek a vállalkozások.
· A férfiak szignifikánsan nagyobb arányban gondolják azt, hogy a közösségi alkalmazások növelik hatékonyságukat, mint a nők.
· A nők pedig szignifikánsan nagyobb arányban vélekednek úgy, hogy munkahelyük korlátozza a közösségi alkalmazásokat.
· A korlátozás okaként a férfiak nagyobb valószínűséggel említik a biztonsági kockázatokat, a nők pedig a hatékonyság csökkenését.
“Csakúgy, ahogy az e-mail felgyorsította az üzletmenetet a 90-es években, a nagyvállalati közösségi alkalmazások lesznek a katalizátorai a rugalmasabb, XXI. századi munkahelyek kialakulásának az elkövetkező években” – mondta Kurt DelBene, a Microsoft Office üzletágának elnöke. “Úgy gondoljuk, hogy a jövőben azok az eszközök, amelyeket az emberek ma használnak – e-mail, csevegőprogramok, VoIP, videokonferencia, közösségi alkalmazások – valamilyen formában egyesülni fognak, és megváltoztatják azt, ahogy a munkavállalók dolgoznak.”
„A belső kommunikáció csak az egyik olyan, de kétségkívül a legkézenfekvőbb területe egy vállalkozás működésének, ahol a közösségi média szinte nélkülözhetetlen” – mondta el Papp István, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója. „Egy vállalat életében minden eszköznek – így a közösségi médiának is – a cég eredményességét kell szolgálnia. A közösségi média így csak tudatos előkészítés és a menedzsment konszenzusos támogatása mellett lehet eredményes eszköze a vállalati kultúra alakításának, a folyamatok és a hatékonyság javításának. Stratégia és vezetői támogatás nélkül legfeljebb ad-hoc módon és minimális hatással használható.”
A vállalati közösségi alkalmazások Magyarországról nézve
A lentiekben Nagy Levente, a Microsoft Magyarország Office üzletága vezetőjének gondolatai és tapasztalatai olvashatók a vállalati közösségi alkalmazásokról:
A vállalati kapcsolati hálók kiépítése egy fontos mérföldkő a hatékony szervezetek felé vezető úton. Első ránézésre a vállalati kapcsolati háló nem más, mint egy saját, Facebook-szerű funkciókkal rendelkező webes alkalmazás. Miért érdemes egy ilyen kapcsolati hálót implementálni?
Mert a munkatársak igénylik
Az internetezők szeretnek részt venni csoportos információcserében olyan dolgokkal kapcsolatban, amelyik érintik, vagy érdeklik őket – ez igaz a munkájukra is. Számos szervezetnél megfigyelhető, hogy a publikus szolgáltatásokban egyes munkatársak már kialakítottak a vállalattal foglalkozó publikus, vagy privát csoportokat, ezek azonban nem mindig felelnek meg a biztonsági és titoktartási követelményeknek.
Mert fokozza a hatékonyságot
A kapcsolati háló típusú kommunikáció segítségével jelentősen csökkenteni lehet a „zajszerű” e-mail kommunikáció mennyiségét, hiszen egy-egy beszélgetést akár sokan is láthatnak, többen hozzászólhatnak, és folyamatosan visszakövethető marad az eredmény. Másik hatalmas előnye a belső nyilvánosság – egy ilyen rendszerben könnyen egymásra találhatnak az azonos érdeklődéssel, vagy feladatokkal rendelkező kollégák, és könnyebben formálhatnak ad-hoc munkakapcsolatokat, ami segít a szinergiák kihasználásában és a párhuzamosságok csökkentésében.
Mert növeli a munkavállalók bevonódását
Ha a Facebook-on megszokott módon bárki hozzászólhat egy ötlet kifejtéséhez, vagy maga is feltehet kérdéseket az illetékeseknek, azzal nagyon kedvező folyamatok indulhatnak el, amelyek segítenek kihasználni a szervezetben rejlő lehetőségeket. Ez jelentősen növelheti a munkavállalók – leginkább a legfiatalabbak – elégedettségét is, hiszen meghallgatásra találnak kérdéseikkel és felvetéseikkel.
Kapcsolódó cikkek
- A felhasználók a kicsire és mobilisra szavaznak
- A Google és a Microsoft együtt fejleszt
- Egy tinédzsernek átlagosan 425 Facebook ismerőse van Amerikában
- A Microsoft videóban figurázta ki a Google-t
- A Yahoo! ejtené a Microsoftot és a Google-lal szövetkezne
- Windows Blue – ingyen, Windows 8.1 néven
- Digitális Közönségmérés: Elindult a dkt.hu szolgáltatás
- A Yahoo! ejtené a Microsoftot és a Google-lal akar szövetkezni
- Oracle tanulmány a felhőkről
- Digitális identitásvizsgálat a BGF-től