JogszerƱ-e a szerzĆdĂ©sek aprĂł betƱmĂ©rete?
2013. mĂĄjus 8.
Talán volt már Ön is olyan helyzetben, amikor értetlenül rákérdezett, hogy a másik fél által hivatkozott feltétel hol szerepelt a szerzĆdésben. A válasz: az apró betƱs részben. De mégis mennyire lehet apró betƱs az „apró betƱs” rész?- teszi fel a kérdést a Dr. Kocsis ildikó Ügyvédi Iroda.
Szinte minden, fĆként valamilyen szolgáltatóval kötött szerzĆdésben találunk olyan részt, melyet majdhogy nem csak nagyítóval lehet elolvasni. Így általában az emberek nagy része a szerzĆdés ezen szakaszait el sem olvassa, sĆt a legtöbb esetben nem is emlékszik rá. Pedig ezek a részek fontos feltételeket tartalmazhatnak a szerzĆdésben rögzített tevékenységgel, termékekkel kapcsolatban.
Miért fontos, hogy olvasható legyen a szerzĆdés?
Az írásban megkötött szerzĆdések a legalkalmasabbak arra, hogy jogaink védve legyenek.
Éppen ezért egy szerzĆdésben minkét fél jogait és kötelezettségeit rögzíteni kell. Az is fontos, hogy mindkét fél megismerje a szerzĆdés tartalmát, hiszen mi történik akkor, ha a másik fél nem tartja magát a megállapodásunkhoz.
Persze sokszor elĆfordul, hogy egy szolgáltatás igénybevételénél a szolgáltató már kész szerzĆdését kell elfogadnunk - gondoljunk csak egy közmƱ szolgáltatóra, vagy akár egy banki szerzĆdésre. Ezekben az esetekben is tisztában kell lennünk a szerzĆdésben foglaltakkal.
De mi történik akkor, ha a szerzĆdés olyan apró betƱvel íródik, melyet nem tudunk elolvasni?
A betƱméretet ezen túl jogszabályban határoznák meg?
Nemrégiben egy panaszlevélben kérték az adatvédelmi biztos segítségét ezzel kapcsolatban. Ugyanis a panaszos olyan tájékoztatót kapott, amely nagyon apró betƱvel íródott, így nagyon nehezen tudta elolvasni. Az adatvédelmi biztos ezért vetette fel, hogy a közszolgáltatók által használt dokumentumok minimális betƱméretét jogszabályban kellene rögzíteni- mondta el Dr. Kocsis Ildikó, a Dr. Kocsis Ildikó Ügyvédi Iroda vezetĆ ügyvédje.,
Mit ír elĆ most a jogszabály a szolgáltató számára?
A szolgáltatók által használt dokumentumokra a jogszabály elĆírja, hogy közérthetĆnek kell lenniük, nem tartalmazhatnak ellentmondást és a dokumentumnak a fogyasztó részérĆl áttekinthetĆnek kell lennie.
Gyakran elĆfordul, hogy egy dokumentum a fenti elĆírásokat tartalmazza ugyan, viszont olyan apró betƱvel íródott, hogy az csak nehezen vagy egyáltalán nem olvasható. Éppen ezért született meg a fenti javaslat.
Jelenleg nincs olyan jogszabályi elĆírás, mely a minimális betƱméretet határozná meg. Lehetséges, hogy a jövĆben jogszabályban is rögzítik majd a minimális betƱméretet, de addig is minden esetben igyekezzünk megismerni az általunk aláírandó dokumentumok tartalmát. Ha pedig mégsem megy, kérjünk segítséget attól a féltĆl, akivel szerzĆdni kívánunk.
KapcsolĂłdĂł cikkek
- NMHH hatĂłsĂĄgi ellenĆrzĂ©s az UPC szerzĆdĂ©smĂłdosĂtĂĄsai miatt
- NMHH hatĂłsĂĄgi ellenĆrzĂ©s az UPC szerzĆdĂ©smĂłdosĂtĂĄsai miatt
- ĂtmilliĂłs bĂrsĂĄg a DIGI-nek csatornaeltĂĄvolĂtĂĄsĂ©rt
- Bemutattåk az on-line Közép-európai Kisebbségi Jogtårat
- FordĂtott ĂĄfĂĄt javasol az IT-szektorban a Microsoft MagyarorszĂĄg ĂŒgyvezetĆje
- ElsĆ fokon vesztett a Magyar Telekom a sĂĄrgacsekk-perben
- Ingyenes jogi adatbĂĄzis javĂthat a szolgĂĄltatĂĄs szĂnvonalĂĄn
- Perek Ă©s mĂ©diaössztƱz az Apple ellen KĂnĂĄban
- Interneten fenyegetĆztek robbantĂĄssal zalai diĂĄklĂĄnyok
- Harminc milliĂłs bĂrsĂĄgot kapott a Vodafone az orszĂĄgos lefedettsĂ©g miatt