Tudományos kalandokra hívja a diákokat a Chemgeneration Roadshow
2013. március 24.
Drámaian kevés kémiatanár végez évente Magyarországon. E helyzeten kíván javítani az a program, amelynek keretében évente ezerötszáz középiskolás diák végezhet érdekes és szórakoztató kémiai kísérleteket felsőoktatási intézmények laboratóriumaiban - ingyenesen.
A kezdeményezéshez kilenc egyetem és főiskola csatlakozott, amelyek különleges kémia foglalkozásokra hívják meg a továbbtanulókat: a jövő lehetséges vegyészeit és kémiatanárait.
Ebben a tanévben országosan kémia szakon 416-an, vegyészmérnöki karon pedig 414-en kezdték meg tanulmányaikat. Az igazi problémát azonban az jelenti, hogy a felvettek csupán 20%-a fejezi be sikeresen tanulmányait, a tanárok képzésénél pedig a helyzet egyenesen drámai: évente körülbelül csak öten kapnak kémiatanári diplomát. A program szervezői remélik, hogy a Chemgeneration Roadshow foglalkozásait látogató diákok a továbbtanuláskor szívesebben választják majd a természettudományos szakokat, s ezen belül a tanárszakot is.
A Chemgeneration Roadshow 2012-ben indult országos körútjára. Évente ezerötszáz középiskolás diákot csábítanak felsőoktatási intézmények laboratóriumaiba, hogy ott tevékeny kísérletezésben vegyenek részt, ezzel is kiegészítve az elméletben tanultakat. A Magyar Kémikusok Egyesülete és a BASF közös oktatási programjához az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az egri Eszterházy Károly Főiskola, a Miskolci Egyetem, a Nyíregyházi Főiskola, a Pécsi Tudományegyetem, a soproni Nyugat-Magyarországi Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem csatlakozott. A foglalkozásokon a középiskolai osztályok ingyenesen vehetnek részt.
A Chemgeneration Roadshow egyik budapesti állomásán, az ELTE Kémiai Intézetében a diákok számos kémiai érdekességre csodálkozhattak rá: kiderült, hogy miképp lehet cinkvirágot készíteni, hogyan lehet árammal ezüstvirágot rajzolni, mi az a mézfraktál vagy az ólomfa. Megtudhattuk, hogyan kell képet festeni kémiai reakciókkal, miként lehet egyetlen „varázsütéssel” kizöldíteni a fákat, vagy mit keres a csillogó „süni” a pohárban. A rézpénzből lehet-e „ezüstpénzt” varázsolni, vagy miképp készülhetnek egy kémiai laborban piros és zöld kaviárgolyók.
A diákok által elvégzett kísérletek a középiskolai kémiai ismeretekre építenek, az iskolai kémiaórán tanultakat teszik szemléletessé, és a fiatalok számára is átélhetővé, úgy hogy a diákok nemcsak megtapasztalják a kémiai reakciókat, de meg is értik azokat.
A BASF szervezésében az általános iskolás korosztálynak 2011 ősze óta tartanak hasonló foglalkozásokat a Közlekedési Múzeumban berendezett Kölyöklaborban. Az iskolák érdeklődésére jellemző, hogy általában öt munkanap alatt betelik az adott félévre meghirdetett összes időpont. A BASF Kids’ Lab programja 2012-ben elnyerte a felelős vállalatoknak járó GOOD CSR díjat.
Kapcsolódó cikkek
- Tudományos konferencia fúziós erőművekről, a botnetről, járműipari fejlesztésekről a BME-n
- Szuperszámítógépes kutatást segítő program indult három vidéki egyetemen
- Közelebb hozzák a fizikát a diákokhoz Debrecenben
- BME - NISZ együttműködési megállapodás
- A holnap világhálója - Jövő Internet projekt a Debreceni Egyetemen
- Az okosasztalok javíthatják a jövő nemzedékek matematikai képességeit
- Újra működik a világ legöregebb digitális számítógépe
- Számítógép segítségével, szórakoztatóan mérik a diákok tudását
- Dobogón a magyar csapat a Microsoft Imagine Cup-on
- Készül az Informatórium, a szegedi „szuperintegrált tér”