Felhőalapú it-szolgáltatásokban látja a jövőt a Telenor

A felhőalapú informatikai szolgáltatásokban (cloud computing) látja a jövőt a Telenor Magyarország, s úgy véli, hogy 2014-re a felhasználók legalább 10 százalékának már a felhőben lesz a fő adattárolója.

Klausz Ferenc, a Telenor vezérigazgató-helyettese kedden Budapesten sajtótájékoztatón elmondta, a világszinten mintegy 20 milliárd dollár bevételű felhőszolgáltatás folyamatosan bővül. Az előrejelzések szerint évente legalább 30 százalékkal: 2015-re eléri a 70 milliárd dolláros értéket úgy, hogy az alkalmazások fele már a felhőben fut majd. Eközben a hagyományos informatikai piac csak évente 6,7 százalékkal nő.

Klausz Ferenc kifejtette, Latin-Amerikában és Ázsiában már sokan használják a felhőszolgáltatásokat, amelyekhez 2014-re Amerika és Európa is felzárkózik. A két előbbi ország előnye most az, hogy korábban lemaradt az informatikai fejlesztésekben, s most átugrott több lépcsőt, s a legmodernebb technológiát használja.

Magyarországon nem állnak rendelkezésre pontos adatok a szolgáltatás elterjedtségére és értékére, de a becslések szerint a felhő-piac 2010-ben elérte a 11 milliárd forintot. Ebből az alkalmazás-szolgáltatás, szoftverszolgáltatás 1,6 milliárdot tett ki. Szakértők a felhőpiac 30 százalékos növekedését várták 2011-re.

Klausz Ferenc elmondta, a Telenor szerint az informatikai és távközlési szolgáltatók között egyre jobban elmosódik a határ. A társaság pedig azért lép be az informatikai piacra, mert úgy véli ez a piac jelentős bevételt hozhat. Konkrét összeget kérdésre válaszolva sem közöltek.

A felhőszolgáltatás egyik nagy előnye, hogy bárhonnan bármikor elérhető, s olcsóbb, mint a hagyományos informatika. A trend az, hogy miközben egyre több szolgáltatást nyújt a felhő, s egyre több információt tárolnak a távoli elérésű szervereken, a helyi eszköz egyre kevésbé lesz okos, hiszen nem is tárolnak rajta adatokat.

A Telenor számításai szerint egy vállalkozás esetében az informatikai költségek 53 százalékát az infrastruktúra kialakítása, működtetése viszi el, 36 százalékot a meglévő alkalmazások karbantartása, további 11 százalékot pedig az újak fejlesztése. Ehhez hozzájárul még az is, hogy a számítógépek kapacitását csak kevés helyen használják ki teljesen, nem beszélve arról, hogy éjszaka nem is működnek.

A sajtótájékoztatón Sipos Judit vállalati értékesítési igazgató elmondta: a Telenor Magyarországon egy magyar partnerrel fejlesztette ki a szolgáltatását. Az elmúlt pár hónap próbaüzeme során 2.500 felhasználó választotta a webirodát. A tapasztalatok alapján az átlagos informatikai megtakarítás a cégeknél meghaladja az 50 százalékot.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció