Távközlési beruházások: a piacszerzés most kezdődik
2012. április 16.
A hazai távközlési piacon a beruházások összértéke csökkent az utóbbi időszakban, így az iparág fejlődési üteme lassulni látszik. Bár a gazdasági válság, a szabályozási környezet változásai és a válságadó számos piaci szereplő mozgásterét szűkítette, a szakértő szerint a lassulás relatív. Az iparág számos területén továbbra is intenzív fejlesztés folyik, a távközlési piac szereplői részéről van kapacitás további beruházások végrehajtására, az összesen mintegy 26 millió előfizetéssel rendelkező hazai piacban pedig bőven van felvevőképesség. Takács Krisztián, a Business Telecom Nyrt. (BTel) elnök-vezérigazgatója szerint mindazok a szolgáltatók, amelyek ebben az időszakban is képesek a dinamikus bővülésre, jelentős piaci pozíciókat szerezhetnek azokra az új vagy alternatív technológiákra építve, amelyekben más szereplők nem fejlesztenek.
A KSH adatai szerint a válság időszakáig az átlagos beruházási érték évi 180 és 200 milliárd forint között alakult az informatikai és telekommunikációs szektorban; ehhez képest, 2009 és 2011 között ez az érték évről évre csökkent. Míg ez a trend az utóbbi két évben a beruházások lassulását jelzi, Takács Krisztián, a BTel szakértője szerint a makroadatok mögött egymással ellentétes, egyelőre még különböző nagyságrendű folyamatok állnak. A fő tendenciákat elsősorban a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező távközlési szereplőkre vonatkozó statisztikák határozzák meg, amelyekben a válság – és a válságadó – mellett még nem következhetett be jól látható fordulat. Hiába erősödik folyamatosan a fejlesztési igény, a legnagyobb szereplők régi, mára elavult rézkábeles hálózatainak lecserélése, vagy meglévő optikai hálózataik nagyarányú továbbfejlesztése tetemes, bizonytalan megtérülésű költségekkel járna.
Ennek ellenére, fejlesztések ma is zajlanak: a távközlési piacon vannak töretlen dinamizmussal fejlesztő szereplők, illetve több technológia – különösen a szélessávú adatátviteli megoldások – területén számos új beruházás indult el. „A fejlesztés természetesen költséges, de ez minden szereplőnek más kihívást, más megtérülési kockázatot jelent; ebben a legnagyobbak helyzete a legnehezebb” – mondta Takács Krisztián. – „Egy feltörekvő cég ebből a szempontból azért lehet kifejezetten jó helyzetben, mert a folyamatos terjeszkedés, amelyhez elengedhetetlenek a beruházások, a megtérülést biztosító stratégia szerves része, amely sikeres üzleti modellre kell, hogy épüljön. A BTel számára, például, a jelenlegi tudatos pozícióépítés azért lényeges, mert hiszünk abban, hogy a piac jövőjét leginkább a mai beruházási tendenciák határozzák meg.”
A BTel folyamatosan bővíti és fejleszti optikai szakaszokkal kiegészülő saját mikrohullámú hálózatát; szolgáltatási kínálatának kiegészítésére elindította műholdas televíziós szolgáltatását, akvizícióival pedig olyan piacokat szerzett meg, amelyekre fokozatosan is kiterjesztheti saját fejlesztési tevékenységét. Ezáltal olyan beruházásokat készít elő és hajt végre, amelyek révén rendszeresen további termékek kerülhetnek portfóliójába, legyen az szélessávú adatátvitel, műholdas technológia vagy a mobilszolgáltatás területéhez kapcsolódó lehetőség.
A BTel elnök-vezérigazgatója szerint a további növekedés egyértelműen lehetséges a szektor vállalatai számára, hiszen a hazai piac nyitott, továbbra is bővül, és az előfizetések összesen mintegy 26 milliós számával jelentős méretűnek számít. A kereslet csökkenésére semmiképpen nem lehet számítani: minőségi, jól működő távközlési rendszerekre mindig és mindenhol szükség van; minden háztartásban és munkahelyen alapvető a telefon, az internet, a televízió; a technológia pedig nemcsak gyorsan fejlődik, de világszerte egyre közelebb áll a népesség egyre nagyobb hányadához.
„Az újdonságokat a fogyasztói piac hihetetlen gyorsasággal szippantja fel. Egyedül a piaci szereplőkön múlik, hogy milyen gyorsan és milyen mértékben képesek sikeresen követni, áthidalni és további bővülésre felhasználni a technológia fejlődését és a végfelhasználói keresletet” – mondta Takács Krisztián. – „Ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, a következő években a beruházások makroszinten is növekedésnek indulhatnak, de a piac következő nagyobb átrendeződésére várhatóan jelentős hatással lesz mindaz, ami ma a fejlesztések terén zajlik.”
Kapcsolódó cikkek
- Februárban is csökkent a mobil-előfizetők száma hazánkban
- Februárban is csökkent a mobil-előfizetők száma hazánkban
- A napokban alakul meg az új mobilszolgáltató
- A napokban alakul meg az új mobilszolgáltató
- Jelentős technológiai beruházásokat hajtott végre a BTel
- Az infokommunikációs ipar robbanásszerű növekedésére lehet számítani
- A BTel jelentősen növelte árbevételét és adózott eredményét tavaly
- A GTS bővíti a Cseh Nemzeti Banknak nyújtott szolgáltatásait
- Megállapodás a roaming-díjak további csökkentésében
- A norvég vasút fejleszti kommunikációs hálózatát