Irányelvek médiamunkásoknak a közösségi oldalak használatáról
2012. március 25.
Irányelveket fogalmazott meg az osztrák közszolgálati rádió és televízió (ORF) a munkatársai számára arról, hogy hogyan viselkedjenek az internetes közösségi oldalakon.
A tíz pontba foglalt, 13 oldalas iránymutatásban hangsúlyozzák, hogy nem "szájkosarat" akarnak alkalmazni, sokkal inkább arra bátorítják a kollégákat, hogy "aktívan, de felelősségteljesen" jelenítsék meg magukat a közösségi oldalakon. Mint írták, az irányelveket ajánlásnak, és nem utasításnak szánják. A dolgozóknak szerdán megküldött szöveget a Der Standard című napilap csütörtökön az internetes kiadásában teljes terjedelmében közölte.
Az ORF-es ajánlásban megjegyzik egyebek között, hogy az interneten nehéz különválasztani egymástól a magánjellegű és a szakmai ügyeket, ezért a szociális média magánjellegű használatakor is az irányelvek betartását javasolják.
"Ügyelj a hírnevedre - és az ORF-ére is" - fogalmaznak az útmutatóban. A tanácsok között szerepel, hogy tartózkodjanak az ORF-es kollégákról, műsorokról való negatív tartalmú véleménynyilvánításoktól és a saját mindenkori munkamoráljukra vonatkozó megjegyzésektől is. Nem ajánlják olyan fotók közzétételét, "amelyek egyértelműen nem a nyilvánosságnak szólnak". "A szexuális ízlés, a saját és a másoké is, alapvetően magánügy" - írták.
Az újságírói hitelesség és objektivitás érdekében óvatosságra intenek az internetes petíciók és kezdeményezések támogatását illetően. Megtörténhet, hogy később a munkatársnak tudósítania kell ugyanarról a kezdeményezésről - mutattak rá. Ugyancsak az objektivitás megkérdőjelezhetetlensége érdekében azt is ajánlják az ORF újságíróinak, hogy facebookos "barátaik" között ne túlnyomórészt csak egyetlen párthoz tartozó személyek legyenek.
Zsinórmértékként ajánlják azt is a munkatársaknak, hogy ne posztoljanak olyan véleményt, amit ne vállalnának egy pódiumbeszélgetésen is. Figyelmeztetnek az "időzített bombákra" is. Felhívják a figyelmet arra, hogy a közösségi portálokon egyszer közzétett információk évekkel később is kereshetők maradnak. Rámutatnak arra is: nem tudható előre, hogy később mely szakterületen dolgozik majd valaki. "Ne tégy vagy írj semmi olyat, amiről nem akarod, hogy holnap vagy néhány év múlva terjesszék rólad" - írták.
Az útmutató kitér a nézőkkel, olvasókkal való kapcsolattartásra is. Azt kérik az újságíróktól, hogy ugyanolyan barátságos, udvarias hangnemet használjanak, mintha ORF-es mikrofon vagy kamera előtt beszélnének.
Kapcsolódó cikkek
- Igazodási pont - a közösségi média kulcs szerepe
- Mindent egy helyen – gyűjtőoldal nyerte a Startup versenyt
- Sokat keresnek az internetes kommentek törlésére specializálódott cégek Kínában
- Így neteztünk 2011-ben
- Az internet szabadságáért tüntettek Budapesten
- Felháborodás fogadja a twitteres cenzúrát - Üres címlap, digitálisan (2. rész)
- Felháborodás fogadja a twitteres cenzúrát - Üres címlap, digitálisan (1. rész)
- Az olasz miniszterek Twitteren keresnek munkatársat
- Határozatlan időre felfüggesztette a kongresszus az internetes kalózkodás elleni törvényalkotást
- Visszakozott az internetes kalózkodás elleni amerikai törvénytervezetek három beterjesztője a tiltakozás hatására