Hódít az üzleti intelligencia
2012. március 12.
A magyarországi informatikai fejlesztéseken belül az üzleti intelligencia projektek vezetnek. A nagy- és közepes cégek, valamint a hasonló méretű közintézmények felénél már működik ilyen rendszer, egyötödük pedig most dolgozik a bevezetésén - derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem Információs Erőforrás Menedzsment Kutatóközpontja és az IFUA Horváth & Partners felméréséből, amelyet a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége támogatott.
Az üzleti intelligencia (business intelligence, BI) olyan fogalmak és módszerek együttesét jelenti, amely a döntéshozatalt javítja információ-feldolgozó rendszerek segítségével. Az ilyen megoldások külföldön is egyre népszerűbbek: a BI nemzetközi piaca a válság idején kétszámjegyű növekedést mutatott, és független elemzők szerint a nagyvállalatok informatikai vezetői is ezt a területet tartják az egyik legfontosabbnak tervezéskor. A Corvinus és az IFUA szakemberei által 2008-2009-ben végzett IT Benchmarking felmérés szerint még csak a válaszadók 42 százaléka rendelkezett üzleti intelligenciával, szemben a mostani felmérés által regisztrált 52 százalékkal.
Mint Fekete Gábor, az IFUA Horváth & Partners BI tanácsadási területének vezető szakértője rámutat, az üzleti intelligencia közkedveltségét több tényező is erősíti. Így például a vállalatok szeretnék átláthatóvá tenni az üzleti folyamataikat, a felhasználók maguk akarják elvégezni a számukra fontos elemzéseket pár kattintás segítségével, s húzóerő az is, hogy gyorsan terjednek a mobiltechnológiák. Hátráltató tényező viszont, hogy nem mindig állnak rendelkezésre a szükséges adatok, illetve ezek nem elég jó minőségűek, nem elég megbízhatóak. Gyakori, hogy a különböző szakterületek (pénzügy, értékesítés, marketing stb.) más-más adatokkal dolgoznak, illetve mást értenek valamilyen meghatározás alatt. Szintén nehezíti a BI térhódítását, hogy nincs egyedül üdvözítő megoldás arra, ki legyen felelős érte a szervezeten belül. „A 90-es években az IT részleg felelt érte, ma már nem ritka a másik véglet sem, nevezetesen, hogy a pénzügy-számvitel-controlling területhez rendelik. Előfordul az is, hogy külön BI kompetencia központot hoznak létre informatikusokból és üzleti elemzőkből” – mondja Fekete Gábor, aki szerint mindig az adott szervezethez legjobban illő megoldást kell megkeresni. A sikerhez elengedhetetlen a megfelelő folyamatok kialakítása is. „Mondjuk egy cégvezető szeretné felmérni, milyen következményekkel járna, ha a görög gazdasági helyzet miatt elveszítenék ottani vevőiket. A kezében ott van az iPad, és tegyük fel, hogy a szükséges adatok is rendelkezésre állnak. Az adat, a technológia és az ember közötti kapcsolatot azonban meg kell teremteni” – hoz példát az IFUA szakembere.
Kapcsolódó cikkek
- SAP szoftverekre is pályázhatnak a civil szervezetek
- Megérzések helyett bevételnövelő motor kell a marketingvezetőknek
- Mobil BI, közösségi médiaelemzés - új területek az üzleti analitikában
- A közép-kelet-európai régióban terjeszkedik a Bisnode Csoport
- Corvinus: E-közigazgatás oktatás már a gyakorlatban is
- A SAS nagy előnnyel vezeti a fejlett analitikai eszközök piacát
- Jubiláló üzleti roadshow
- Gyakorlati e-közigazgatás oktatás a Corvinuson
- Döntéstámogató rendszereik fejlesztésébe fektetnek a hazai vállalatok
- SAS analitika iPad-en és iPhone-on is