KSH: 2 millió felett a mobilinternet-előfizetések száma
2012. március 8.
A KSH ugyanakkor felhívja a figyelmet: a mobiltelefonálás piaca telítődni látszik, a mobiltelefon-előfizetések száma az előző évhez képest kis mértékben csökkent.
A közlemény szerint az előfizetők többször, de rövidebb ideig beszélgettek mobiltelefonról, mint vezetékes telefonról. A mobilhálózatban lebonyolított adatforgalom mintegy harmadával bővült az előző év azonos időszakához képest.
Az internet-előfizetések száma 2011. december végén több mint negyedével haladta meg a 2010 azonos időpontjában mért szintet: 2011 negyedik negyedévének végén az internetszolgáltatók száma 393 volt, annyi, mint egy évvel korábban.
A piac tovább koncentrálódott: 9 cég tudhatta magáénak az előfizetések 90 százalékát - közölte a KSH.
Az adatok szerint a dinamikus fejlődés a szolgáltatók közötti éles technológiai és árversenynek is köszönhető. A vezeték nélküli szegmens egy év alatt 60 százalékkal bővült, miközben a nagymértékű változáshoz erőteljesen hozzájárult az egyre inkább megfizethető mobilinternet, amely 65 százalékkal növekedett. Az összes internet-előfizetés 50 százaléka a mobilkategóriába tartozott, részaránya egy év alatt közel 11 százalékponttal lett nagyobb.
A vezetékes internet két legjelentősebb típusa közül éves szinten a kábelhálózatos előfizetések 8 százalékkal gyarapodtak, az xDSL-előfizetések csoportja ennél kisebb mértékben növekedett. A szélessávú - kábeltévés és xDSL - internetre történő előfizetések száma egy év alatt 5 százalékkal nőtt. Egyelőre nem képvisel nagy részarányt, de ez idő alatt 24 százalékkal bővült az egyéb, például a LAN-, az optikai internetet is magába foglaló kategória előfizetéseinek mennyisége - közölte a KSH.
Az előfizetéses internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel 2011 negyedik negyedévében a statisztikai adatok szerint megközelítette a 36,7 milliárd forintot, ami folyó áron 7 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az összes árbevétel 29 százalékát a mobilinternetes előfizetések generálták.
A KSH szerint az árbevétel változása nem tükrözi az előfizetések számának ennél dinamikusabb bővülését, köszönhetően az akcióknak - például ingyenes hónapok, 3 termék egy csomagban, azaz internet televízióval, illetve telefonnal együtt, olcsóbban - és a díjak mérséklődésének.
A tájékoztatás alapján a mobiltelefonálás piaca telítődni látszik. A mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt 322 ezerrel csökkent: az állomány 2011. december végén kevesebb mint 11,7 millió volt. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, kis mértékben megelőzve ezzel a feltöltőkártyás előfizetések számát.
A KSH szerint a változás hátterében az áll, hogy a szolgáltatók egyre inkább arra ösztönzik az ügyfeleket, váltsanak havidíjas előfizetésre. A készülékcseréknél pedig nem szükséges új SIM-kártyát venniük, mint korábban, feltöltőkártyás vevőként.
A közlemény szerint 100 lakosra 117 mobiltelefon-előfizetés jutott a negyedik negyedévben.
A mobilhálózatokban 2010 negyedik negyedévéhez viszonyítva 10 százalékkal több hívást kezdeményeztek az elmúlt év negyedik negyedévében, miközben 2 százalékkal csökkent a mobiltelefonálással töltött összes percidő. Egy előfizetésre átlagosan 375 percnyi beszélgetés jutott, egy hívás átlagos hossza pedig 1,9 perc volt.
A KSH szerint az okostelefonok és a mobilinternet terjedését jelzi, hogy a mobilhálózatban lebonyolított adatforgalom több mint harmadával bővült az előző év azonos időszakához képest, mialatt az SMS-ek száma stagnált, az MMS-eké pedig csak 2 százalékkal növekedett.
A tájékoztatás szerint bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb sikerrel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, 2011. december végén - az előzetes adatok szerint - az egy évvel korábbinál 43 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben. Ennek 30 százaléka VoIP-hangcsatorna, kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás volt, 15 százaléka ISDN. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma az időszak utolsó napján 29 volt.
A statisztikák szerint a vezetékes vonalakról indított hívások száma 7 százalékkal csökkent, míg a hívások időtartama 6 százalékkal nőtt 2010 negyedik negyedévéhez képest. A beszélgetések összesített idejének ötöde VoIP alapú volt, a hívások átlagosan 3,6 percig tartottak.
A KSH közölte, hogy az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgettek vezetékes telefonról, mint mobiltelefonról. Ugyanakkor az összes telefonbeszélgetésre fordított idő több mint háromnegyedét mobilkészülékekről indított hívások tették ki.
Kapcsolódó cikkek
- Okostelefonozni tudnak, cipőfűzőt kötni nem
- Okostelefonozni tudnak, cipőfűzőt kötni nem
- A Telenor tavaly megduplázta mobilnetes ügyfélkörét
- A Telenor tavaly megduplázta mobilnetes ügyfélkörét
- PinkCaller: Magyar fejlesztés hozza el a randizás új korszakát
- Főleg a férfiak keverik a munkát és a magánéletet
- Internetes közösségi finanszírozással megvalósuló ásatást terveznek Nagy-Britanniában
- NRC: a magyar internetezőknek csaknem a fele egyetért az internet jogi szabályozásával
- Több száz lengyel vizuális művészeti film egy múzeum honlapján
- Az amerikai rendőrök felhatalmazás nélkül kutathatnak a mobiltelefonokban