Bizonytalan jövőkép az autóiparban
2012. február 19.
Miközben az előrejelzések azt mutatják, hogy 2025-ben már Kína adja el és exportálja a legtöbb autót a világon, és a fejlődő országokban lesz a legnagyobb kereslet az elektromos autók iránt, az autóipar globális szereplői még mindig nem látják tisztán az iparág fejlődésének kulcsfontosságú kérdéseit – tűnik ki a KPMG „Global Automotive Executive Survey” című nemzetközi kiadványából.
A felmérés szerint a hibrid modellek továbbra is népszerűbbek lesznek a pusztán elektromos meghajtású autóknál, de az igazi befutó az üzemanyagcellás technológia lehet Az Egyesült Államokban és Japánban egyre nagyobb figyelmet kap a városi mobilitás kérdésköre is, és ennek megfelelően a gyártók nagy hangsúlyt fektetnek a mobilitási szolgáltatások kiépítésére, valamint az internet-csatlakozással ellátott járművek fejlesztésére. Ezekben az országokban már a válaszadók 60 százaléka gondolja úgy, hogy a várostervezés befolyásolni fogja a járművek dizájnját és használatát.
A KPMG 2012. évi, Managing growth while navigation uncharted routes című globális autóipari vezetői felmérése több mint 200 globális autógyártótól, szállítótól és kereskedőtől származó véleményt összegez.
Az elektromobilitás várhatóan Ázsiából fejlődik ki, a technológia viszont még kérdéses
Annak ellenére, hogy a felmérésben részt vevők 76 százaléka szerint a fogyasztók számára az üzemanyag-hatékonyság az első számú szempont, melyet 65 százalékkal a környezetbarát technológia követ, a válaszadók kétharmada szerint az elektromos járművek részesedése a világpiacon nem fogja meghaladni a 15 százalékot 15 éven belül. A felmérés eredményei szerint ugyanakkor Kínában, Japánban, és más, nagy fejlődési potenciállal rendelkező piacokon az elektromobilitás várhatóan hamarabb utat tör magának.
A kínai válaszadók arra számítanak, hogy az új e-autók regisztrációja 11 százalékról 25 százalékra emelkedik, míg Japánban a válaszadók 46 százaléka úgy gondolja, hogy az elektromos autók regisztrációja meghaladja majd a 25 százalékot. Ezzel szemben az Egyesült Államokban alig 50 százalék hisz abban, hogy az új elektromos autók regisztrációja el fogja érni a 6-10 százalékot 2025-re.
A gyártók és szállítók bizonytalannak tűnnek abban a kérdésben, hogy melyik üzemanyag-technológia válik optimálissá és uralkodóvá az elektromos autókban 2025-re. Világszerte úgy gondolják, hogy a hibrid járművek vezethetik a piacot és válhatnak vonzóvá a befektetők számára, míg az átmeneti időszakban a full-hibridek és a plug-in járművek lehetnek előnyben, és emellett az üzemanyagcellás autók is szerepet játszhatnak. A felmérés szerint idén fejlődött az akkumulátor- és üzemanyagcellás technológia, és arra is mutatnak jelek, hogy a válaszadók az üzemanyagcellát preferálják. Mindenesetre a bizonytalanság továbbra is megmaradt.
Japánban és Kínában valószínűleg más lesz a fejlődés iránya, előbbiben a válaszadók 46 százaléka, utóbbiban 33 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az akkumulátoros járművek lesznek a legnépszerűbbek, ezt követik majd az üzemanyagcellás autók.
Érdekes módon a megkérdezettek kétharmada úgy nyilatkozott, hogy a következő 5 évben a belsőégésű motorok optimalizálása nagyobb hatékonysághoz vezethet és nagyobb széndioxid-kibocsátás csökkenést eredményezhet, mint a jelenlegi elektromos technológiák.
Konvergáló piacok és a túlkapacitás növekvő veszélye
„A felmérésünkből az is kiderül, hogy a válaszadók 75 százaléka szerint az érett és a feltörekvő piacok összetartanak, ami azt jelenti, hogy ugyanazok a lehetőségek és kihívások állnak előttük” – mondta Chang Soo Lee, a KPMG ázsiai autóipari szektorának vezetője. „Mindez nagy hatással lesz az érett piacok gyártóira; rengeteg új lehetőségük nyílik előttük, de hazai piacukon kemény versenyre számíthatnak a BRIC-országok képviselőivel a tradicionális és új technológiák terén”.
Csakúgy, mint a KPMG 2010-es globális autóipari felmérésében, az idei eredmény is azt mutatja, hogy a túlkapacitás és a túlzott termelés továbbra is kritikus téma maradt. A válaszadók több mint fele szerint 2016-ra Kína lesz a leginkább túlépített. A felmérés eredményeiből az is kiderül, hogy továbbra sincs megoldás erre a problémára, és a válaszadók közel ötöde nem tartja fenyegetőnek a túlkapacitást a BRIC-piacokon annak ellenére sem, hogy a rendelkezésre álló iparági adatok szerint a kihasználatlan kapacitások valódi veszélyt jelentenek a régióban.
Városi mobilitás és internet-csatlakozással ellátott járművek
Egyre nagyobb figyelmet kap a városi mobilitás kérdésköre (telekocsi-rendszerek, rövid távú autóbérlés), különösen az Egyesült Államokban és Japánban, ahol a válaszadók 60 százaléka gondolja úgy, hogy a várostervezés befolyásolni fogja a járművek dizájnját és használatát. Meglepő módon Németországban csak a válaszadók 38 százaléka van ezen az állásponton.
A felmérés azt mutatja, hogy Brazília vezeti majd a mobilitási szolgáltatások piacát, a válaszadók 42 százaléka szerint a városi lakosság 25 százaléka fogja használni ezeket a szolgáltatásokat 2026-ra; míg 90 millió lehetséges fogyasztóval összességében Kínának van a legnagyobb potenciálja.
A teljes, integrált jármű-csatlakoztathatóság már régóta esedékes, véli a válaszadók több mint 60 százaléka. A nagyon jövedelmező autón belüli internet csatlakozás terén még szabad a vásár. A válaszadók csupán 30 százaléka gondolja úgy, hogy a gyártók fogják vezetni ezt a piacot, az IT-cégek komoly kihívóként léphetnek fel.
Kapcsolódó cikkek
- Majd' minden negyedik ember választja inkább a mobilját, mint a szexet
- Majd minden negyedik ember választja inkább a mobilját, mint a szexet
- A neten tájékozódnak a nők randi előtt
- Tehetséggondozást is várnak a cégek a HRM szoftverektől
- Mi kerül a magyar vásárló virtuális kosarába?
- Felhőszolgáltatások a KKV szektorban
- UNIT4 felmérés a munkavállalói szabadság felhasználásáról
- Ellepték a világhálót a „social butterfly”-ok
- Sikerlistákon az SAP termékei
- Személyes vagy online vásárlás