Felháborodás fogadja a twitteres cenzúrát - Üres címlap, digitálisan (1. rész)
2012. február 8.
A lépést azonnal felzúdulás követte. Néhányan egyenesen bojkottra szólították fel a twitteres közösséget, egy svédországi felhasználó, Björn Nilsson pedig maró gúnnyal fejezte ki köszönetét a cenzúráért Szíria, Bahrain, Irán, Törökország, Kína és Szaúd-Arábia kormányainak "nevében".
Meg kell fizetni a nemzetközi terjeszkedés árát
A Twitter magyarázkodni kezdett, arra hivatkozva: ez a legjobb mód arra, hogy alkalmazkodjanak az országonként eltérő törvényekhez. Mindez viszont élesen rávilágít arra - és az álláspont magán a Twitteren keresztül is felerősödött -, hogy mi történik egy sebtében elindított internetes start-up céggel, ha utána megpróbál multinacionális vállalkozássá formálódni.
Bizonyos értelemben már eddig is létezett cenzúra a Twitteren. Más internetes cégek gyakorlatához hasonlóan szűrik az olyan tartalmakat, amelyek egyik vagy másik országban törvényellenesnek számítanak, így jártak el többek között a szerzői jogok megsértése vagy a gyermekpornográfia esetén. A mostani bejelentés újdonsága az, hogy a tervek szerint csak azokban az országokban esnek át szerkesztésen az üzenetek, ahol tartalmuk illegálisnak számít, és csak abban az esetben, ha az adott ország hatóságai ezt külön kéréssel erősítik meg.
Vagyis a thaiföldi Twitter-felhasználók nem találkoznak olyan üzenettel, amelyben valaki megsérti a thaiföldi uralkodót (ezt ott börtönnel büntetik), de az mindenütt másutt olvasható lesz. Ráadásul a thaiföldiek értesítést kapnak arról, hogy valamit eltávolítottak a hálózatból. Az üzenet helyén szürke alapon megjelenő felirat egyértelműen fogalmaz: az ettől és ettől a felhasználótól érkezett üzenet közzétételét visszatartják a thaiföldi felhasználók elől.
Mindez egyfajta digitális megfelelője annak, mint amikor egy klasszikus nyomtatott újság üres címlappal reagál az ódivatú kormányzati cenzúrára. "Mindig is kötelezőnek tekintettük magunkra nézve, hogy eltávolítsuk az illegális tartalmakat. Ez pedig egy olyan módszer, amelynek segítségével a megfelelő helyeken tudunk beavatkozni - nyilatkozta a The New York Timesnak Alex Macgillivray, a Twitter vezető jogtanácsosa. - Jó darabig dolgoztunk rajta, hiszen számításba kellett vennünk, miként hat mindez a vállalatunkra."
A Twitter mintegy 100 millió felhasználójának többsége külföldi. Számos országban vannak a cégnek irodái, ezek feladata részben az üzleti terjeszkedés biztosítása, részben pedig a hirdetési bevételek megszerzése a helyi piacokról. Jack Dorsey, a vállalat elnöke elmondta, hogy tervezik egy németországi iroda megnyitását (ahol tilos a náci tartalmak közzététele akár online, akár nyomtatott formában).