A kisvállalkozók nem használják ki a webáruházak lehetőségeit
2011. december 14.
26%-os forgalomnövekedést hoz a webáruház
Az online kereskedelem azon kevés gazdasági terület közé tartozik, amelyre a gazdasági válság nem hatott negatívan, az elmúlt években töretlenül fejlődött. Az interneten értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma 2009-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, 2010-ben pedig a 133 milliárdot, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8%-át teszi ki.
Az internetes vásárlás előnyeit egyre többen ismerik fel: nem kell elmenni az üzletekbe, hanem otthon ülve is megtekinthető több bolt kínálata, összehasonlíthatóak az árak, és bármikor megrendelhető a termék.
A Budapest Bank kutatása során megkérdezettek 90%-a rendelt már legalább egyszer interneten keresztül terméket, szolgáltatást (ezen belül 30% rendszeresen, 52% több alkalommal rendelt már.) A webáruházakból rendelők 76%-a mondja azt, hogy ez igen kényelmes megoldás, 55% szerint pedig az itt árult termékek akár olcsóbbak is lehetnek, mint a boltban kaphatók. A webshopokból a fogyasztók leggyakrabban könyvet (59%), műszaki cikkeket (55%) rendelnek, de népszerű az interneten történő szállásfoglalás (38%) és különböző programokra szóló belépőjegyeket is sokat vásárolnak online (34%).
Kereskedői szempontból a webshop jelentősen növelheti az üzleti működés hatékonyságát: online áruházat üzemeltetve nemcsak az adott településen élőket érhetik el a cégek, hanem országszerte, sőt akár külföldről is szert tehetnek megrendelésekre. Ennek ellenére egyelőre még csak a magyar kereskedők kis hányada élt az ebben rejlő lehetőségekkel. A felmérés szerint a kisvállalkozások csupán 13%-ánál lehet interneten rendelni termékei, szolgáltatásai közül. (Jobb az arány, ha a honlappal rendelkezőket vizsgáljuk, – ez a vállalkozások közel felét teszi ki –, közülük 32% rendelkezik webáruházzal.) Érdekes viszont, hogy magánemberként a vállalkozások vezetőinek 86%-a vásárolt már online, tehát elvileg tisztában vannak az előnyökkel.
A webshoppal rendelkező kisvállalkozások fele állítja, hogy forgalma nőtt ennek az eszköznek a hatására, mégpedig átlagosan 26%-kal. Ugyanakkor a vállalkozások egy része költségcsökkenésről is beszámolt, hiszen spórolhatnak az üzletbérlésen, hirdetési kiadásokon – ezen cégek esetében az üzemeltetési költségek átlagosan 24%-kal csökkentek.
A webáruházak csupán egyötödénél lehet online, bankkártyával fizetni
Még egyszerűbbé teheti az online vásárlást, ha bankkártyával interneten keresztül ki is lehet fizetni a megrendelt árut, szolgáltatást. Ezt teszi lehetővé a V-POS (Virtual Point of Sales) szolgáltatás, azaz a webáruház felületén kialakított virtuális bankkártya elfogadói terminál.
A felmérés szerint az emberek nagy része még nem használta ezt az eszközt: azok közül, akik online szoktak vásárolni, 43% fizetett már az interneten bankkártyával, alkalmanként átlagosan 5-10 ezer forintot költve. Ennek részben az lehet az oka, hogy csupán a webáruházzal rendelkező kisvállalkozások egyötödénél érhető el ez a megoldás. (71%-nál lehet átutalással előre kiegyenlíteni a rendelés ellenértékét, 61%-nál utánvéttel lehet fizetni.)
Az online bankkártya elfogadás (V-POS) – azon túl, hogy a fenti fizetési formáknál egyszerűbb és gyorsabb – a vásárló számára semmilyen többletköltséget nem jelent, és a kereskedő számára is hasznot hoz, hiszen ezzel az eszközzel gyorsan bevételeihez juthat, nem kell várnia arra, hogy a webáruházban megrendelt termék ellenértéke megérkezzen, és a készpénzkezeléssel kapcsolatos idő és költség is megspórolható.
A V-POS-sal rendelkező kisvállalkozások 56%-a találta úgy, hogy ez a fizetési lehetőség több vásárlót vonz, emellett éves szinten átlagosan 23%-os forgalomnövekedésről számoltak be.
Mi tartja vissza azokat a kereskedőket, akik még nem rendelkeznek webáruházzal vagy V-POS-sal? A webshop elleni fő érvek, hogy nem releváns termékeik, szolgáltatásaik értékesítésben (52%), illetve nem tapasztaltak erre igényt vásárlóik körében (20%), vagy nem volt idejük ezzel foglalkozni (15%). Az online, bankkártyás fizetési lehetőség bevezetésével nem élők úgy érzik, hogy drága és időigényes kifejleszteni (38%) és működtetni (39%), illetve nem mutatkozik rá piaci igény (25%).
Segítségnyújtás a tudatos online működéshez
A két eszköz bevezetésének költség- illetve időráfordítási igényével kapcsolatos problémákra most segítséget nyújthat a Neten a Cégem program. Ennek keretében (a Budapest Bank, a MasterCard és a honlap.hu jóvoltából) azon vállalkozások, amelyeknek még nincs webáruházuk, ingyenesen elkészíttethetik, és 6 hónapig díjmentesen üzemeltethetik azt. Azon cégek számára, amelyek most igényelnek a Budapest Bankon keresztül V-POS-t, és számlát is nyitnak, az ezzel járó költségeket (igénylési díjat, a V-POS havidíját és a tranzakciós díjat) 12 hónapig elengedik. A részletes feltételek a bankfiókokban elhelyezett terminálokon olvasható hirdetményekben, illetve a Budapest Bank weboldalán (http://www.budapestbank.hu/export/landing/netenacegem/) ismerhetők meg.
Kapcsolódó cikkek
- Elektronikus kereskedelmi mintavárosokkal kísérleteznek Kínában
- Virágzik a luxustermékek on-line kereskedelme Kínában
- Egyre több személyes információt osztanak meg magukról a vásárlók
- Lealkudtuk.hu: Fontos a takarékoskodás, de üdülésre szívesen gyűjtünk
- Shopline néven online bevásárlóközpontot nyit a Bookline
- Tavaly 155 milliárdos forgalom az online kiskereskedelemben
- 155 milliárdot költünk évente neten, karácsonykor ennek közel egynegyedét
- Internetes közösségi vásárlás: speciális árengedmény adózási kockázatokkal
- Minden rekord megdőlt az amerikai online eladásokban a "kíberhétfőn"
- Tízezrek spórolhatók a webes karácsonyi vásárlással