Szárnyal a webes kereskedelem
2011. augusztus 30.
Online kiskereskedelmi forgalom
Kevés olyan gazdasági terület van, aminek fejlődésére a 2008 óta tartó recesszió kedvező hatással volt – az internetes kereskedelem viszont ezek közé tartozik. Bár sok kereskedő cég kényszerként éli meg a fejlesztéseket, a folyamatosan bővülő internetes vásárlói kör mégis kecsegtető növekedési lehetőséget rejt az időben lépők számára.
A interneten keresztül értékesítő kiskereskedelmi boltok forgalma 2009-ben megközelítette a 100 milliárd forintot, 2010-ben pedig meghaladta a 133 milliárd forintot, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékát teszi ki. Az online kiskereskedelmi értékesítésből származó árbevétel 2011-ben 155-160 milliárd forint körül alakulhat, ami ha teljesül, akkor az a teljes kiskereskedelmi forgalom mintegy 2,2 százalékát jelentené. Az értékesítési volumen ezek alapján 2009-ről 2010-re 25%-al emelkedett, és 2011-ben is további 17-20%-os bővülés várható.
A bemutatott internetes kiskereskedelmi forgalmi adatok módszertani okokból nem tartalmazzák az aukciós piacterek adatait. Ezek 2010-ben összesen 28-30 mrd Ft-os „forgalmat” bonyolítottak azon termékek értéke alapján, amire licitáltak (az aukciós piacterek árbevételében nem jelentkezik a termékek értéke, csak a közvetítésért kiszámlázott jutalék).
Termékkategóriák
A magyarországi online kiskereskedelemben a 2010. évi kereskedés során a legnépszerűbb termékkategóriák (nem sorrendben) az alábbiak voltak:
• Étel-ital, gasztro (készétel);
• Háztartási gépek;
• Könyv, újság, magazin;
• Ruházat, sportruházat;
• Számítástechnika;
• Szórakoztató elektronika, műszaki cikkek.
A nagyok egyre nagyobbak
2010-ben a legnagyobb áruházak komolyabb megújulási kényszer nélkül is növelni tudták árbevételüket, így a hagyományos kosaras vásárlást kínáló új belépők szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb árbevétel-kategóriába kerültek.
Azonban ritmusváltásra kényszeríti az eddig nem sokak által zavartatott nagy szereplőket néhány új piaci szereplő. Az idei évben korábban nem látott módon növekszik az apróhirdetési, és a tematikus zárt közösséggel rendelkező oldalak népszerűsége. Az új piaci trendekre reagálva a webáruházak 7-8%-a 2010-ben már apróhirdetési weboldalakon, 9-10%-a pedig aukciós site-okon keresztül is árulta termékeit, illetve reklámozza vállalkozását. Az egyéb online felületek igénybevétele inkább a kisebb boltokra jellemző, utóbbiak leginkább az ár-összehasonlító és közösségi oldalakat, valamint az egyéb online piactereket használják.
Szolgáltatások – egyre nagyobb kedvezmények
A kiskereskedelmi forgalomtól elkülönülten szükséges kezelni az internetes szolgáltatásokat, amelyek közül pl. a turisztikai, biztosítási területek az internetes kereskedelem kezdete óta a legsikeresebb szegmensek közé tartoznak. 2010 végétől viszont a bónuszos/kuponos vásárlás Magyarországon is elkezdett teret hódítani, jellemzően szépségápolással, szórakozással, gasztronómiával, utazással, sporttal, élményekkel, wellnesszel, egészséggel és oktatással kapcsolatos ajánlatokat kínálva. A bónuszként/kuponként értékesített szolgáltatásokból származó online forgalom 2011-ben meg fogja haladni a 2 milliárd Ft-ot, és kijelenthető, hogy a kínált hatalmas kedvezmények olyan internetezőket is online vásárlásra csábítanak, akik korábban féltek ettől.
Internetes vásárlók
Magyarországon 2010 utolsó negyedévében a 14 évesnél idősebb lakosság 58%-a (4,9 millió fő) rendelkezett internet-hozzáféréssel, melyen belül 53%-ot tett ki a naponta internetezők aránya, és 10% alá csökkent az internetet egyáltalán nem használók aránya.
A 14 éven felüli népesség 14%-a (1,2 millió fő) vásárolt már online, vagyis 2010-ben számottevően nőtt azok száma, akik már próbálták az interneten keresztüli vásárlást. A rendszeresen (havonta legalább 1 órát) internetezők 32%-a vásárolt már a világhálón.
Kapcsolódó cikkek
- Elektronikus kereskedelmi mintavárosokkal kísérleteznek Kínában
- Virágzik a luxustermékek on-line kereskedelme Kínában
- Egyre több személyes információt osztanak meg magukról a vásárlók
- Lealkudtuk.hu: Fontos a takarékoskodás, de üdülésre szívesen gyűjtünk
- Shopline néven online bevásárlóközpontot nyit a Bookline
- Tavaly 155 milliárdos forgalom az online kiskereskedelemben
- GKIeNET – T-Mobile: E-kereskedelmi trendek 2011-ben
- Képernyő előtt töltik a fiatalok a karácsonyt
- A kisvállalkozók nem használják ki a webáruházak lehetőségeit
- 155 milliárdot költünk évente neten, karácsonykor ennek közel egynegyedét