Az IT és a telekommunikációs szektor vállalatainak a piaci és pénzügyi stabilitását értékelték a legmagasabbra az érintettek, ugyanakkor a szolgáltatások érzékelt minőségével kapcsolatban erőteljes kritikát fogalmaztak meg – derül ki a B&P Braun & Partners által elvégzett idei Reputation Rating kutatás eredményeiből. A telekommunikáció és az internet világnapja alkalmából közreadott kutatásban szereplő vállalatok között nagy telekommunikációs vállalatok, IT cégek, illetve kábelszolgáltatók is megtalálhatók. A szektorban a Vodafone Magyarország Mobiltávközlési Zrt. végzett az első helyen, megelőzve az Ericsson Magyarország Kommunikációs Rendszerek Kft.-t és a Magyar Telekom Távközlési Nyrt.-t.
Az érintettek véleménye szerint ez a szektor kiemelten erős húzóágazatnak számít hazánkban, amelyben hatalmas K+F (Kutatás+Fejlesztés) potenciál rejlik. Ez kitörési pont lehet Magyarország számára. A tudásalapú gazdaság irányába történő elmozdulásnak ezek a cégek lehetnek a motorjai.
A megfogalmazott érintetti vélemények szerint az IT és telekommunikációs iparág vállalatainak megítélése szempontjából kiemelt jelentőséggel bír a szolgáltatások érzékelt minősége. A cégekkel kapcsolatban a vállalati reputációt befolyásoló tényezőként fogalmazódott meg a magyarság, a magyar arculat, vagy éppen annak elvesztése. Ezzel kapcsolatban a kutatásban megkérdezett iparági szakértők és érintetti csoportok képviselői elmondták, hogy a hazánkban leányvállalattal rendelkező multinacionális vállalatok nem törekednek kellőképpen a helyi kultúrához való alkalmazkodásra, viszont anyavállalataik szervezeti kultúráját sem honosítják meg eléggé Magyarországon. Ez leginkább az ügyfélkapcsolatok kezelésében nyilvánul meg, ahol az ügyfelek kiszolgáltatottsága, az egyenrangúság hiánya jellemzi a szektor vállalatait. Elismerő szavak hangzottak el azonban azzal kapcsolatban, hogy a vállalati társadalmi felelősségvállalás dinamikusan fejlődő hazai gyakorlata nagy részben ezeknek a cégeknek köszönhető.
A vizsgált vállalatok a Leadership dimenzióban kapták átlagosan a legmagasabb pontszámot az érintettektől, amely a vállalatok piaci stabilitását, pénzügyileg jövedelmező üzletvitelét foglalja magában. Ezt követi az Elismertség, a vállalatok által kínált termékek és szolgáltatások minőségét, a vállalatok vonzerejét és munkaadói reputációját érintő terület. A vállalati társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos tényezők dimenziója, a Vállalati polgárság került a harmadik helyre a kapott pontszámok alapján. A vállalati márkához és a személyes tapasztalatokhoz leginkább kötődő Érzelmi közelség dimenzió áll a negyedik helyen, míg a hiteles vállalati működésre fókuszáló Hitelesség dimenzióban figyelhető meg a legalacsonyabb átlagpontszám.
Reputációs dimenzió A 10 vizsgált vállalat átlagos pontszáma
Leadership 6,40 pont
Elismertség 5,29 pont
Vállalati polgárság 5,14 pont
Érzelmi közelség 4,83 pont
Hitelesség 4,59 pont
"A reputációt befolyásoló dimenziókban kapott pontszámok azt mutatják, hogy az IT és telekommunikációs szektorban tevékenykedő vállalatoknak nagyobb figyelmet kellene szentelniük a hiteles vállalati működéshez kapcsolódó témák széleskörű kommunikációjára. Emellett a szolgáltatásminőség és annak kommunikációja is elengedhetetlen a megfelelő vállalati reputáció kialakításához” – mondta Iglódi Csaba, a B&P Braun & Partners Magyarország ügyvezető igazgatója. Az iparág az elmúlt évek során jelentős technikai és technológiai újítások sorozatát vezette be és napjainkban is kiemelkedő újdonságokkal szolgál ügyfelei számára. Az IT és telekommunikáció területében rejlő fejlesztési potenciál Magyarország számára is kedvező lehet. Az érintettek és az iparági szakértők véleménye szerint a magyar mérnökképzés, a hazai szakemberek hozzáértésének kiaknázása egy olyan lehetőség, amelynek nem csak kedvező gazdasági hatása, hanem presztízsértéke is lehet Magyarország számára. Hazánk mindig is gazdag volt szellemi tőkében és ez a tőke most is megvan, sőt befektetésre vár.