Kulcsszerepet kaphatnak az együttműködést segítő informatikai megoldások az egészségügy megújításában
2011. május 11.
A Cisco a közelmúltban megrendezett Egészségügyi Világkongresszuson ismertette az egészségügyi ágazat megújításáról szóló globális, egészségügyi vezetők körében végzett felmérés eredményeit. A Cisco Internet Business Solutions Group (IBSG) megbízásából a Princeton Survey Research Associates International (PSRAI) által készített internetes felmérés legfontosabb megállapítása, hogy az egészségügyi ágazat átfogó megújítását leginkább az egészségügyi szakemberek közötti együttműködés javításától és információmegosztástól várhatjuk.
A hat kontinens 16 országában dolgozó egészségügyi vezetőktől azt kérték, hogy osszák meg nézeteiket a lakossági egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos legfontosabb kérdésekről és lehetőségekről.
A válaszok alapján a kutatás legfontosabb megállapításai között szerepel, hogy az egészségügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférésben az esélyegyenlőségre megfelelő hangsúly kerüljön, hogy maximálni kell az egészségügyi erőforrások hatékonyságát, valamint hogy folyamatos minőségi ellátást kell biztosítani.
Arra a kérdésre, hogy milyen lehetőségek kínálkoznak az egészségügy átalakítására, megújítására, a válaszadók azt felelték, hogy a technológia felhasználásával megvalósítható innováció és a távorvoslási megoldások terén várnak jelentős áttörést. A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a megkérdezett egészségügyi vezetők határozottan kiállnak a távorvoslási modellekkel megvalósítható fejlesztések mellett.
Középpontban a szakemberek közötti együttműködés
A kutatás szerint számos technológiában nagy lehetőségek rejlenek, de a hangsúlyt mégis az olyan integrált egészségügyi megoldásokra kell helyezni, amelyek megkönnyítik az együttműködést a hatékonyabb diagnosztizálás, kezelés és ellátásszervezés érdekében.
A válaszadók 65 százaléka szerint a betegek diagnosztizálása és kezelése érdekében alkalmazott, együttműködést segítő informatikai és kommunikációs technológiákban nagy lehetőségek rejlenek. A megkérdezettek 65 százaléka szerint a diagnosztikai céllal készült képek és videofelvételek, valamint biometrikus adatok szintén jelentős potenciált hordoznak. A szakemberek 64 százaléka a képzésben és a segédanyagok infokommunikációs megoldásokon keresztül történő biztosításában lát nagy lehetőségeket. A válaszadók 32 százaléka gondolja úgy, hogy a betegeknek nyújtott távellátási modellek komoly potenciállal bírnak.
Kulcsfontosságú kérdések és kihívások
Az egészségügyi szolgáltatások biztosítása terén a vezetők 35 százaléka számára az egészségügyi szakemberek és kapacitások elosztása jelenti a legnagyobb kihívást. A másik kiemelkedő probléma a válaszadók 20 százaléka szerint az, hogy nem áll rendelkezésre elegendő számú egészségügyi szakember. A legjelentősebb, átfogó problémákat tekintve a vezetők a hatékonyságot és a minőségi ellátást az „állam számára megfizethető egészségügyi szolgáltatások nyújtása” elé sorolták.
Eltérés a lehetőségek és a valóság között
A válaszadók határozottan támogatják a távorvoslást, de jelentős különbséget látnak a már ismert lehetőségek és a jelenleg alkalmazott módszerek között.
A felmérés résztvevőinek mindössze 4 százaléka jelentette ki, hogy „nincs égető szükség a távorvoslásra”. Csak 9 százalékuk gondolja úgy, hogy a digitális adatok és képek megosztása napjainkban nagyon gyakori, és csupán 4 százalékuk gondolja ugyanezt az infokommunikáció segítségével folytatott szakmai együttműködésről.
Ígéretes nemzeti kezdeményezések
A felmérés az olyan új, nemzeti programokban rejlő lehetőségeket is vizsgálta, amelyek keretében a távorvoslás választ adhatna a legfontosabb kihívásokra. Ilyen többek között a nemzeti egészségügyi központok („Center of Excellence”) kérdése, amelyek konzultációt, orvosi vizsgálatokat és ellátásszervezési támogatást nyújthatnak a fekvőbeteg-, járóbeteg-, közösségi és otthoni ellátás esetén is. Ide sorolták a többletkapacitás biztosítását távorvoslás révén, vagyis a válaszadók szerint a természeti katasztrófák (földrengések, szökőárak, járványok) miatt az egészségügy szolgáltatások iránti hirtelen megnövekvő igény rávilágít a tervezés és a felkészülés szükségességére. Ezeken túl a távorvoslás lehetővé tenné más helyszínen tartózkodó szakemberek bevonása az egészségügyi ellátásba, vagyis szükség esetén távoli szakértők bevonása révén az egészségügyi dolgozók, ápolók kezelhetik az egyszerűbb problémákat, és magasabb színvonalú ellátást nyújthatnak.
Cselekvésre van szükség
A kormányoknak, az egészségügyi szakembereknek és a magánszektor szervezeteinek fontos szerep jut az egészségügyi ellátás biztosításában. A válaszadók szerint a kormányok legfontosabb feladata, hogy létrehozzák az egészségügyi fejlesztésekhez szükséges technológiai infrastruktúrát. A magánszektor egészségügyi szervezetei az állami és a magánszektor közötti partnerségek kialakításában játsszák a legjelentősebb szerepet. Az egészségügyi szakemberek és szakmai szervezeteik együttműködhetnek a kormányokkal a távorvoslás kiépítését akadályozó korlátok megszüntetésében.
Kapcsolódó cikkek
- A telefonom nélkül soha! - A dél-koreai fiatalok digitális függősége
- A telefonom nélkül soha! - A dél-koreai fiatalok digitális függősége
- Cisco Connect 2013: a megújuló Cisco Expo központi témája a jövő vállalata
- Cisco: A mobil adatforgalom 2012 és 2017 között 13-szorosára nő
- A neten tájékozódnak a nők randi előtt
- Tehetséggondozást is várnak a cégek a HRM szoftverektől
- A televíziózás jövője a Cisco szerint
- Mi kerül a magyar vásárló virtuális kosarába?
- Felhőszolgáltatások a KKV szektorban
- UNIT4 felmérés a munkavállalói szabadság felhasználásáról