Watson bravúrjának hatása a hazai üzleti élet elemzőire

Az amerikai Jeopardy! műveltségi vetélkedő két örökös győztesét élő adásban maga mögé utasító IBM szuperszámítógép februári világsikere bejárta a nyomtatott és elektronikus sajtót. A magyar gazdaság elemzőinek és adatbányászainak figyelme is a Watson névre hallgató gép teljesítményében is jelentős szerepet játszó és eddig kiaknázatlan szövegbányászati megoldásokban rejlő lehetőségek felé fordult. Ezt példázta az az utóbbi évek sikereivel összehasonlítva is kiugró érdeklődés, amely az IBM-mel tavaly házasságra lépő SPSS magyarországi képviselete által tízedik alkalommal megrendezett Adatbányászati és Adatelemzési Konferenciát kísérte.

Több, mint száz szakmabeli volt kíváncsi az egész napos rendezvény előadásaira és azokra a megoldásokra, amelyek számukra is lehetőséget adnak a Watsoni bravúr vállalati szintű reprodukálására, vagyis a strukturálatlan, szöveges formában rendelkezésre álló információ gyors rendszerezésére, feldolgozására és hasznosítására.

Nagy volumenű nemzetközi felmérések szerint a vállalatoknál rendelkezésére álló információ 90%-a! világszerte olyan strukturálatlan tartalomtömeg (pl: email levelezés, dokumentum, kép, videó és hanganyag), amelynek menedzselése nem megoldott. Még izgalmasabb talán, hogy ez a típusú információtömeg évente 80%-al nő! Napjainkban tehát, amikor az ügyfélkezelés sikere, az ügyfél-lemorzsolódás csökkentése, és az új ügyfelek szerzését szolgáló hatékony módszerek felkutatása és hatékony alkalmazása minden korábbinál nagyobb jelentőséggel bír, vétek nem kihasználni azokat a szöveganalitikai megoldásokat, amelyek az említett információtömeg hasznosítására kínálnak lehetőséget. Ehhez társul még a közkincsnek számító internetes tartalom. A mai magyar potenciális fogyasztók 71%-a oszt meg tartalmat az interneten, 54% naponta látogat közösségi oldalakat, 46% kommunikál internetes fórumokon, 11% ír blogot (NRC Piackutató) és még sorolhatnánk azokat a véleményhordozó tevékenységeket, amelyek információtartalmának megismeréséhez, értékeléséhez és vállalati döntéshozatalba integrálásához nincs szükség Watson-ra, ellenben szükség van az SPSS kiforrott adat-, és szövegbányászati megoldásainak üzleti folyamatokba ágyazására.

„Az ügyintézőnkkel folytatott beszélgetését minőségbiztosítási célból rögzítjük”.

Az SPSS Adatbányászati és Adatelemzési Konferenciáján résztvevők számára a fenti jól ismert mondat új értelmezést kapott. Számos példát hallhattak arra, hogyan segíthetik egy vállalat döntéseit az ügyfélszolgálaton rögzített beszélgetések, a fogyasztóktól jellemzően egyre inkább elektronikus úton érkező levelek és természetesen a fentiekben említett közösségi oldalak, fórumok, blogok csiszolatlan gyémántként heverő információtömegei. Az SPSS szakemberei az amerikai vetélkedőn győzelmet arató Watsonnak feltett kérdéseket felhasználva mutatták be, hogyan építhetők fel a szövegek strukturált adathalmazzá alakításához szükséges szótárak, hogyan történik a szövegértelmezés, hogyan azonosíthatók a szókapcsolatok, használhatók fel az előfordulási gyakoriságok vagy ismerhetők fel a tartalmakban rejlő trendek és minták. A szövegbányászati és elemző megoldások az online tartalmak feldolgozása révén segíthetnek a vállalatoknak a termékeikre vonatkozó fogyasztói vélemények megismerésében és magatartásuk előrejelzésében. A vállalatokhoz közvetlenül befutó szöveges információkból (levelezések, beszélgetések) előre jelezhető egy adott ügyfél elvándorlási szándéka és az e mögött álló okok, egy termék előnyei vagy éppen hiányosságai. További lépésként az ügyfél-lemorzsolódás csökkenthető vagy egy jövőbeni termékfejlesztés kapcsán használhatók fel a begyűjtött és elemzett információk. A megoldások segíthetik a vállalatokat médiafigyelési tevékenységük során, a különböző kutatások eredményességéhez járulhatnak hozzá adatbázisok, könyvtárak, levéltárak anyagainak és adathalmazainak feldolgozása révén, vagy az ömlesztett adatok feldolgozásának lehetőségét megteremtve tehetik eredményesebbé akár a bűnüldöző szervek munkáját is.

Sőt, mi több

A konferencia hallgatósága több érdekes előadáson keresztül ismerkedhetett meg a szöveg- és adatbányászat vállalati CRM-en túlmutató további alkalmazásaival és lehetőségeivel. Szó esett arról, hogyan használja ezeket a megoldásokat az Origo internetes portál hirdetői profilok kialakítására, különböző szegmentációs szempontok szerint célzott reklámkampányok tervezésére és kivitelezésére. Külön előadás foglalkozott azzal, hogyan segítheti az orvostudományt az adatbányászat a hatékony célterület meghatározás és a tumor karakterizálás területén.

Kell egy kis áramszünet

A szakmai nap során több olyan innovatív előadás is elhangzott, amely érdekes újdonságokkal szolgált a vállalati élet körforgásában részt vevők számára. Megtudhatták például, hogyan segíthetik a szervezet fizikai reakcióinak mérésére alkalmas eszközök valamint az általuk rögzített nagy tömegű adatot és a személyiségprofilok összefüggéseit elemző megoldások a humán erőforrás terület vezetőit munkavállalóik viselkedésének elemzésében és az ezzel összefüggő problémakezelésben.

Minden út a szövegbányászathoz vezet

Az SPSS idei konferenciáján tehát számos olyan terület és alkalmazási mód került bemutatásra, amely világossá tette, hogy a jövő (illetve már a jelen) az elektronikus és online kommunikáció térhódításából adódóan progresszív ütemben halmozódó és rendezetlen információk megszelídítése, rendezése, majd strukturált adatokkal összefüggésben már kiforrott alkalmazásokkal történő feldolgozása és felhasználása.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció