A "Humanoid" követi nyomon a hangos reklámokat
2011. április 20.
A hangerősséget mérő „Humanoid” elnevezésű szoftver által mért adatok már elérhetőek a Médiatanács honlapján. A laikusok által is könnyedén kezelhető és látványosan megjelenített adatbázis publikálásával a hatóság célja, hogy felhívja a figyelmet a jogsértésekre és a türelmi időszakban tájékoztatással és együttműködéssel érje el, hogy „normális” hangerejű reklámokat, szpotokat sugározzanak a szolgáltatók.
Az idén január elsejével hatályba lépett új médiatörvény már szabályozza a reklámhangerő kérdését, és eszerint a reklám nem lehet hangosabb, mint a környező műsorszámok hangereje. A magyar fejlesztésű, „Humanoid” névre „hallgató” szoftver az RTL Klub, a TV2, az MTV1, MTV2 és a Duna TV csatornáin vizsgálja január óta a műsorjelek hangosságát, illetve a kritikus hangerőugrásokat.
A „Humanoid” fejlesztése 2010 decemberében fejeződött be, így a törvény hatályba lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett jogsértésekkel kapcsolatban. A mérést végző szoftver virtuális hangosságmérő műszerekkel pásztázza a kijelölt médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, a mért eredményeket fájlokba rendezi, majd a megadott paramétereket túlszárnyaló szegmensek esetében a táblázatokban megjelöli az adott műsorrészeket, időpontokat. A program azt is lehetővé teszi, hogy az adott "ugrásokról" teljes bizonyossággal megállapítsák, hogy azok reklámblokkokhoz, kereskedelmi üzenetekhez kapcsolhatóak-e.
A „Humanoid” szoftver által készített adattáblák a Médiatanács weboldalán találhatóak meg. A program segítségével laikusok számára is könnyen értelmezhető módon megjeleníthetőek a vélhetően jogsértően erős hangerő kiugrások. A közzétett adatbázisban bárki könnyedén rákereshet a szolgáltató és az időszak beállításával a feldolgozott adatbázisban tárolt szpotokra. A megjelenő grafikonok piros színnel jelölik a problémás részeket, ezekről pedig egy kattintással rögtön a kifogásolt reklám videóját is elérhetik az érdeklődők.
A kezdeti türelmi időszakban a Médiatanács a közzétett információkkal és a szolgáltatókkal kezdeményezett konzultációval szeretné elérni, hogy a rendelkezésre bocsátott információk segítségével, együttműködés révén tűnjenek el a képernyőkről és az éterből a túl hangos szpotok. A testület azonban várhatóan idén ősztől már szankciókkal is sújthatja a médiaszolgáltatókat, ha a reklám a megengedettnél hangosabb.
Ülésezett a Médiatanács
A Médiatanács mai ülésén öt frekvencia ügyében született döntés, illetve ideiglenes médiaszolgáltatási szerződésekről is határozott a testület. A Püspökladány 91,8 MHz-en a Sárrét FM Konzorciumot, a Zalaegerszeg 95,8 MHz frekvencián a Rádió Zalát nyilvánították nyertessé. A Zalaegerszeg 88,3 és a Keszthely 93,4 MHz-re kiírt pályázatokra a Mária Rádió ajánlatát visszavonta, így a nyertes a Lánchíd Rádió lett. Szintén egyedüli ajánlattevőként kijelölés alapján a Magyar Katolikus Rádió hasznosíthatja a Médiatanács által meghatározott közfeladat ellátására a Budapest 102,1 MHz helyi rádiós frekvenciát.
Ideiglenes médiaszolgáltatási szerződést köthetnek Kiskunfélegyháza 91,1 MHz, valamint a Jászberény a 97,7 MHz frekvencia jogosultjai.
Kapcsolódó cikkek
- Februárban 1,46 millió digitálistelevízió-előfizetés volt hazánkban
- 17 százalékos növekedést produkált tavaly az internetes reklám
- Reklámmal olcsóbb a Kindle
- Ott is lehet mobilnet, ahol eddig nem volt
- Együttműködési megállapodást kötött a hírközlési hatóság és a katasztrófavédelem
- Februárban közel 1,96 millió volt a szélessávúinternet-előfizetések száma
- Hatályba lépett az NMHH frekvenciadíj rendelete
- Bemutatkozott a média- és hírközlési biztos
- Februárban tovább csökkent a hazai mobil-előfizetők száma
- Megvan a média- és hírközlési biztos is