Összehangolt üzleti és IT funkciókra van szükség a növekedéshez
2011. február 12.
A Deloitte 2011-es vállalati felmérésének eredményeit Antal Lajos, a Deloitte Zrt. Informatikai biztonság és adatvédelem üzletágának vezetője ismertette. A kutatásból levonható következtetések egyértelműen alátámasztják azt az alapállítást, hogy minél nagyobb szerepet kap az IT terület az üzleti stratégiában, és minél hatékonyabb az együttműködés az IT és üzleti területek között a vállalaton belül, annál jobb lesz a szervezet teljesítménye a versenytársakéhoz képest. Vagyis minél gyakrabban vesz részt IT szakértő is a menedzsmentszintű megbeszéléseken, annál nagyobb szerepet kaphat az IT terület az üzleti stratégia kialakításában. A felmérés szerint mindez leginkább a pénzügyi szektorban valósul meg, míg a gyártóiparban, illetve az ingatlanipari cégeknél ma még jóval kisebb szerepet tulajdonítanak az IT vezetőknek vállalaton belül.
Nélkülözhetetlen a párbeszéd
Az informatikai vezetők legfontosabb feladata, hogy professzionálissá, és az üzleti területek számára hasznossá tegyék az IT szolgáltatásokat - az üzleti oldal szemében ehhez mindenekelőtt jó eredményeket kell felmutatniuk, miközben az IT terület teljesítményét üzleti mértékkel kell mérni. Csak így válhat az üzleti oldal számára átláthatóvá az IT terület működése, ami vállalaton belül sokkal hatékonyabb együttműködéshez vezet.
Az IT területen felmerülő költségeket tekintve az látszik, hogy a vállalatoknál még mindig jóval nagyobb hangsúlyt kapnak a napi működésre fordított kiadások, szemben az üzletet is támogató fejlesztésekkel és projektekkel, amelyeket sok esetben nem az IT költségvetés, hanem az üzleti költségvetés részeként kezelnek.
Fejlődési lehetőségek
Az informatikai igazgatók (CIO-k) is nagymértékben hozzájárulhatnak az üzleti terület alakításához. Hasznos, ha részt vállalnak a területükhöz kapcsolódó üzleti esettanulmányok kidolgozásában (business casing), hiszen így a vállalat üzleti modelljének alakításába is aktívan belefolyhatnak. Az egyes IT-projektek üzleti szempontú tervezése segíthet a szakembereknek abban, hogy jobban rálássanak az üzlet működésére, ez pedig lehetőséget adhat a különböző innovatív IT-megoldások bemutatására és bevezetésére vállalaton belül.
Nem elég azonban az, ha az informatikai igazgatók csupán bemutatják, hogyan teremtenek üzleti értéket az informatikai fejlesztések, az előnyök nyomon követésénél is támogatást kell nyújtaniuk az üzleti részlegnek. A Deloitte felmérésében összegyűjtött válaszok rávilágítanak, hogy ma még ennek ellenére nem igazán jellemző az üzleti esettanulmányokban, projekttervekben vázolt technológiai megoldásokból származó haszon mérése a vállalatoknál.
Információbiztonság és adatvédelem
A vállalatoknak ma már egyre gyakrabban nem csak informatikai biztonsági veszélyekkel, hanem adatbiztonsági kihívásokkal is szembe kell nézniük. Ennek következtében az információbiztonsági igazgató (CISO) funkciójában egyre inkább eltávolodik az IT részlegtől, amely egyúttal azt is jelenti, hogy az üzleti terület is mind nagyobb teret kap az informatikai biztonsági és adatvédelmi kérdésekben. A felmérés eredményei szerint mindez leginkább a pénzügyi, illetve energiaipari szektorban tevékenykedő vállalatoknál jellemző.
Habár az informatikai biztonság terén egyes cégeknél növekvő tudatosság figyelhető meg, az informatikai biztonsági funkciókkal nem rendelkező szervezetek ritkán vezetnek be adatvédelmi funkciót. Az információbiztonságra vonatkozó kérdésekből az is kiderült azonban, hogy sok esetben sem az IT, sem az üzleti terület nincsen tisztában az adatbiztonságot érintő kockázatok jellegével vagy súlyával, ami rendkívül megnehezíti a biztonsági és adatvédelmi funkciókba történő befektetések létjogosultságának igazolását. Meglepő módon a megkérdezettek 37 százalékának nem volt tudomása semmilyen, az elmúlt évben a vállalatát ért biztonsági támadásról.
Outsourcing
A kutatás egyértelműen alátámasztja, hogy az IT terület kiszervezése ma már elsősorban nem költséghatékonysági okokból történik, fő célja a megfelelő szakértelemmel rendelkező munkaerő megtalálása. Ideális esetben az IT és az üzleti funkciók együtt határozzák meg a külső partnerekkel szemben támasztott elvárásokat, így az outsourcing megállapodások is megfelelőbbek lehetnek.
Kapcsolódó cikkek
- A nők táskák után kutatnak a neten
- Az emberi agy rejtélye megoldódni látszik?
- Közösen kutatja a hazai e-kereskedelmet az eNET és az Árukereső.hu
- Nem ismerik a KKV-k a felhőt
- Karácsony a Marson
- A nők agyát jobban károsíthatja az alvási légzészavar
- A NASA leleplezi Mars-béli felfedezéseit
- Mit fedeztek fel a Marson?
- A holnap világhálója - Jövő Internet projekt a Debreceni Egyetemen
- Tehetségkutató verseny indul ifjú feltalálók és kutatók számára