A ma kezdődő kínai újév találkozása az információs társadalommal
2011. február 3.
A kínai újév dátuma olyan, mint nálunk a Húsvété, a Hold ciklusától függ, kezdete általában a február 4-hez legközelebb eső Újhold napja, azaz az idén február 3. Mától kezdve 15 napig a Föld népességének egynegyede - földön, égen és interneten - az Újévet köszönti. A Golden Week-nek is nevezett családi ünnep leginkább a most éledező kínai online kereskedelem számára jelenthetne aranyhetet, de nem minden online áruház meri vállalni az ezzel járó logisztikai kihívásokat.
Például a Carrefour China weboldalán azt olvashatjuk, hogy az e-shop mostantól február 9-éig zárva tart...
Ez már azért is furcsa, mert a Carrefourt (és a Wal Martot) épp a napokban büntették meg a hatóságok amiatt, hogy off line boltjaikban nem éppen a meghirdetett (vagy éppen a polcokra kitett) árakat programozták be kasszagépeikbe, s emiatt a Carrefour például arra kötelezte magát, hogy ha valaki ilyen árkülönbséget tapasztal, akkor annak az ötszörösét térítik vissza. Ennek hatására persze a kasszáknál keletkeztek tömegjelenetek: a vásárlók a mibilokkal készített felvételekről keresték vissza az árcédulákat, és azt ott helyben hasonlítgatták össze a számlával.
A logisztika nem csak az arany hetek idején jelent problémát, nem könnyű ebben a kis országban (hacsak a képünkön látható módon nem) megszervezni a gazdaságos kiszállítást, ennek következtében a logisztikai cégek elég jelentős részesedést kérnek az online kereskedelem bevételeiből, egyes becslések szernt ez tavaly elérte a 40 milliárd Eurót. Nem csoda, hogy egyre több online kereskedelmi cég (pl. a Taobao.com, a Vancl.com vagy a 360buy.com) saját logisztikai hálózat kiépítésébe kezdett.Mivel a Holdújév családi ünnep, ez a rengeteg ember ebben a hatalmas országban nekiindul az ország másik felébe, s ehhez vonat-, busz- vagy hajójegyet akar vásárolni. Ez természetesen kapható online, pontosabban kapható volt, amíg meg nem telt minden járat. Érdekes módon Kínában nem alakult ki a kurrens jegyek emelt áron történő viszontforgalmazása (vagyis interneten is látható módon nincsenek jegyüzérek), épp ellenkezőleg, a jegyeknél is érvényesül az úgynevezett Miao Sha módszer. A Miao Sha () a másodperc és megölni szavak összetétele, a másodperc megölését azonban nem igazán érezzük telitalálatnak, talán úgy fordíthatnánk, hogy csípd nyakon a pillanatot! Az online árusítóhelyek legtöbbje alkalmazza a módszert, amelynek lényege, hogy teljesen váratlan (vagy akár előre meghírdetett) időpontokban rövid ideig néhány árucikk hatalmas (olykor 99 százalékos) kedvezménnyel vásárolható meg. Hogy maradjunk a közlekedésnél, például a Tianjin Air minden nap fél egy és egy óra között piacra dob néhány száz repülőjegyet 9 és 99 jüan közötti áron. A válogatásba minden fajta járat bekerülhet, köztük akár a legdrágábbak is. Ha valaki el tudja csípni a megfelelő pillanatot, akkor szinte ingyen utazhat, ha nem, akkor lehet, hogy sehogy, mert se a légiközlekedés, se a vízi vagy a szárazföldi sincs felkészülve az ilyentájt jelentkező igényekre.
A Miao Sha annyira népszerű, hogy ügyes programozók robotokkal próbálják megcsípni a pillanatot, éa bevezették a Miao Ke ( ) szolgáltatást, vagyis amikor némi jutalékért szólnak, hogy most vehetem meg a kinézett terméket nagy kedvezménnyel. Kurrens árucikkeknél akár licittel is összekötik a szolgáltatást, így az kapja, akinek a legtöbbet megér a kedvezmény...Az online élelmiszerrendelésben korábban nem láttak nagy fantáziát a kínaiak, egyszerűbbnek találták a telefont, ám a kártyás fizetés bevezetésének a lehetősége robbanásszerű változást hozott, tavaly hétszeres forgalomnövekedést könyvelhettek el a készételt forgalmazó e-kereskedők. Sokan a családi ünnepekre is így rendelnek.
Kína tehát ünnepel, 15 napig egyfolytában, mi pedig elkönyvelhetjük, hogy elkezdődött a Nyúl éve, és megnézhetjük a kínai asztrológiával foglalkozó honlapokon, hogy ez mit is jelent nekünk: "Pozitív és ösztönző hatással lesz mindegyikünkre, több országban élénkül a gazdaság, akik tőzsdéznek, azoknak egész évben figyelniük kell, mert a Nyúl esztendejében számolni lehet nagyobb zuhanásokkal. Nagyobb figyelmet kap a kultúra, fantasztikus előadások élvezői lehetünk, és sokkal fogékonyabbá válunk a szépség és a szerelem iránt, mint máskor. A családi kapcsolatok közül érdekes módon lesz, amely már a szakadék szélén táncolt, de új erőre kap, míg lesz, amelynek lejárt az ideje, és nem folytatják tovább."
Kapcsolódó cikkek
- Elektronikus kereskedelmi mintavárosokkal kísérleteznek Kínában
- Fellőtték Kína saját navigációs rendszerének 11. műholdját
- Virágzik a luxustermékek on-line kereskedelme Kínában
- Amerika a fő ellenség a kínai hadsereg szimulációs játékában
- Kína dominanciára törekszik a high-tech területén (is) - Innovációs különbségek számokban és kultúrában (2. rész)
- Kína dominanciára törekszik a high-tech területén (is) - Innovációs különbségek számokban és kultúrában (1. rész)
- Egyre több személyes információt osztanak meg magukról a vásárlók
- Nem népszerű Kínában a "Vörös Pad", a kommunista párt híveinek iPad-je
- Ugrásszerűen megnőtt a mikrobloggerek száma Kínában, regisztrálniuk kell
- Lealkudtuk.hu: Fontos a takarékoskodás, de üdülésre szívesen gyűjtünk