A Paypal a jövő?
Fizetési és költési szokások az interneten
2011. január 11.
Az előző évhez képest jobban szóródnak az online vásárlók által választott fizetési módok – többek között ez derült ki a KutatóCentrum 2010-es E-Shopping Reportjából. Még mindig az átvételkor történő készpénzes fizetés a legnépszerűbb (62%), ugyanakkor tavalyhoz képest kevesebben választották ezt a fizetési módot. A második helyen az átutalás áll, a megkérdezettek egyharmada pedig utánvéttel is szokta rendezni a számlát. „A GoldenBolt versenyhez készített próbavásárlások tapasztalatai azt mutatják, hogy a webáruházak is egyre több fizetési lehetőséget tesznek elérhetővé vevőik számára: az utánvét mellett leggyakrabban átutalással és bankkártyával vásárolhatnak náluk” – mondta el Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője. Megrendeléskor ennek ellenére még mindig csupán a válaszadók 28 százaléka szokott bankkártyával fizetni, ezt az online vásárlással kapcsolatos attitűdök magyarázzák. A megkérdezettek 40 százalékát ugyanis az elmúlt évben az tartotta vissza az e-shoppingtól, hogy féltek megadni a kártyaszámukat. „A férfiak egyébként valamivel nyitottabbak, náluk a bankkártyás fizetés megelőzi az utánvétet” – jegyezte meg a szakember.
Ha a nemzetközi trendeket vizsgáljuk, a Paypal az egyik legnépszerűbb online fizetési megoldás. „Ez előrevetíti a magyarországi gyors terjedést is, ráadásul ez a fizetési lehetőség a hazai piacon uralkodó bizalmatlanság problémáját is megoldhatná” – emelte ki Barcza Enikő. – „Ehhez azonban az kell, hogy a webáruházak elérhetővé tegyék vásárlóik számára ezt a fizetési megoldást is” – tette hozzá a szakember.
Az online bankolás sem része egyelőre a mindennapoknak: a gyakori internetezők 46 százaléka szokta pénzügyeit a világhálón is intézni, a legaktívabbak a 25-34 évesek és a férfiak.
Kevesebb jut online vásárlásra?
A válság hatására az előző évhez képest mérséklődött a fogyasztás és a vásárlási kedv, a költések abszolút értéke 2010-ben átlagosan 2-3 százalékponttal csökkent. A megkérdezettek 59 százaléka a legutóbbi alkalommal kevesebb, mint 10 ezer forintot fordított online vásárlásra, ugyanakkor közel minden tizedik e-vásárló több mint 40 ezer forintot költött. A válság hatását tükrözi viszont, hogy a maximum 5 ezer forintot fizető válaszadók aránya nőtt (29%) a megelőző évhez képest.
A költések összértékét vizsgálva is egy kis visszaesés látszik: a 200 ezer forintnál többet költők aránya csökkent tavalyhoz képest, míg többen voltak azok, akik egy év alatt maximum 5 ezer forintért vásároltak a világhálón. A legjellemzőbb (40%) a 10 és 40 ezer forint közötti költés volt, ugyanakkor az online vásárlók közel egyötöde több mint 100 ezer forintot adott ki az interneten.
Az E-Shopping Report az online fizetési módok és költések mellett az online vásárlással kapcsolatos attitűdöket és vásárlási szokásokat, valamint a nemzetközi trendeket is vizsgálja. A teljes kutatási anyagot a KutatóCentrum értékesíti.
A KutatóCentrum honlapja: www.kutatocentrum.hu
Kapcsolódó cikkek
- E-kereskedelem mobilról - 2010-ben már okostelefonról is intenzíven vásároltunk
- Fizetési és költési szokások az interneten
- Több mint egymillió letöltés a Mac App Store áruházból az első napon
- Megkezdte működését az Apple Mac App Store online áruháza
- Pályázati tervek: 2011 e-business szakdolgozata
- Egyre több amerikai intézi mobiltelefonról az ünnepi vásárlást
- Növekedtek az e-kereskedelemmel kapcsolatos panaszok
- Elkészült a Depo.hu karácsonyi statisztikája
- Chrome – háromszor
- Kisebb, de mobilabb lesz az idei karácsony?