Döntéshozatal magabiztosságát befolyásoló hiányos és következetlen adatok

A hiányos és következetlen adatok kihatnak a döntéshozatal magabiztosságára Európa pénzintézeteinél. Az Oracle felmérése szerint az integrált kockázatkezelés elengedhetetlen ahhoz, hogy a pénzintézetek hatékonyan reagáljanak a piaci változásokra.

Az Oracle nyilvánosságra hozott felmérése szerint az európai pénzintézetek magas beosztású üzleti és informatikai vezetői úgy vélik, hogy a döntéshozatal és a teljesítménymenedzsment során nagyobb hangsúlyt kellene helyezni a kockázatkezelésre.
Az „Európai adatmegbízhatósági jelentés” címet viselő tanulmány felhívta a figyelmet néhány, a kockázattal és teljesítménnyel kapcsolatos adatok elérhetőségével összefüggő problémára is, valamint kitért arra a kérdésre is, hogy az informatikai rendszerek mennyiben képesek megfelelni az egyre szigorúbb jogszabályi előírásoknak.
A Vanson Bourne piackutató cég által elvégzett felmérés keretében európai pénzintézetek szakembereivel készítettek interjút; a pénzügyi szolgáltatások területéről 228, az informatikai területről pedig 222 személy véleményét kérdezték meg.

A felmérés legfontosabb megállapításai

A döntéshozatal során a pénzintézetek nem támaszkodnak integrált kockázati információkra.
A felmérésben érintett pénzintézetek 41%-a nem egymással összefüggésben értékeli a kockázatot és a teljesítményt, és csak a válaszadók 18%-a nyilatkozott úgy, hogy a pénzintézet képes valós idejű integrált teljesítmény- és kockázati információk előállítására.

A jelenlegi informatikai rendszerek nem alkalmasak arra, hogy biztosítsák a pénzintézetnek azokat az információkat, amelyek segítségével azonnal reagálhatnának a külső körülmények változására. A válaszadóknak mindössze 26%-a nyilatkozott úgy, hogy szerinte a pénzintézet informatikai rendszere képes a tárolt adatok alapján valamennyi szervezeti egységre kiterjedő, teljes körű kockázatelemzésre. Ezzel szemben a megkérdezettek 64%-a, azaz közel kétharmada úgy véli, hogy az informatikai részleg nem képes a pénzintézetről átfogó elemzést készíteni. Így például a vizsgálatban részt vevő bankoknak mindössze 32%-a állította, hogy probléma nélkül hozzáfér kulcsfontosságú adatokhoz (pl. az üzletfelekkel kapcsolatos információkhoz). Az egyesült királyságbeli székhelyű bankok 25%-a nevében úgy nyilatkoztak, hogy az adott bank az ilyen jellegű adatoknak még az előállítására is képtelen.

A pénzintézetek nincsenek tisztában azzal, hogy a kockázatok milyen súlyos hatással lehetnek a szervezet teljesítményének egészére. A bankszektor válaszadóinak döntő többségénél (85%-nál) nem történt meg a teljesítménymenedzsment-rendszerek és a kockázatelemzési rendszerek teljes integrációja. Ráadásul a felmérésben részt vevő bankok felének esetében a résztvevők úgy nyilatkoztak, hogy nincsenek meggyőződve az üzletfelekkel, illetve a kockázatokkal kapcsolatos adataik pontosságáról.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció