Az Ipsos szerint nem kell félni az üzleti modellváltástól
2010. május 4.
Magyarországon a cégek vezető döntéshozói szerint annyi változás történt a válság óta eltelt másfél év alatt a saját iparágukban, mint a teljes ’90-es évtizedben – derült ki az Ipsos friss online vállalati kutatásából.
Bár a válság minden hatodik céget nem érintette alapjaiban, de a cégek négytizede gyökeres átalakulási folyamaton megy keresztül, amely az utóbbi másfél évben kezdődött és sok helyen még hátra van a neheze.
Mivel a legtöbb cég nem élte meg a rendszerváltást, hanem azt követően jött létre, nincs a mostani átfogó változáshoz hasonló tapasztalata. A cégek elsősorban a törvényhozástól várnak külső segítséget, mégpedig a gazdasági környezet megváltoztatásában, a hitelhez jutás feltételeinek javításában, saját magukat pedig felkészültnek érzik a változásokra.
A hazai cégek vezetői rendszerint erősebbnek érzik az iparágukban zajló, mint a saját vállalatuknál végbemenő változásokat. Ezzel függ össze, hogy elsősorban külső kényszerként értelmezik a megújulás igényét, a főbb okokat abban jelölték meg, hogy erősödik a verseny, változnak a megrendelői igények és szűkül a piac.
A válság elmúlt két éve a cégek közel fele számára egyértelművé tette, hogy gyökeres megújulásra, paradigmatikus szemléletváltásra van szükség az üzleti sikerhez. Ennek ellenére a legtöbben mégis továbbra is a hatékonyságnövelésben bíznak leginkább. Amint azonban elfogynak a lehetőségek a hatékonyság javítására, sokan gyökeresebb változásokra kényszerülnek majd, új üzleti modellek bevezetésére lehet számítani több iparágban is.
A legtöbb cégnél a kommunikációval összefüggő területek, valamint a marketing és az értékesítés változott meg leginkább az elmúlt egy évtizedben. Az üzleti modellváltás azonban még sok helyen a cégek előtt áll. A növekedés érdekében a legtöbb cégnél a képzésre, fejlesztésekre, beruházásokra kellene még jobban odafigyelni, amelyek hagyományosan elhanyagoltabb területnek számítanak idehaza.
A cégek mindezek ellenére alapvetően felkészültnek érzik magukat a megújulásra. Az anyagi erőforrások terén érzik a leginkább, hogy szűkösek a lehetőségeik és a gazdasági környezet sem kedvező. Ezen a téren sokat várnak a törvényhozástól, illetve a szabályozói környezet megváltozásától.
A változással kapcsolatban az a benyomása a cégek első- és másodszintű döntéshozóinak, hogy erősödik és gyorsul. Egyre rövidebb ideig tartanak ki az új üzleti modellek, az átlag 3-5 év, de a jövőben várhatóan csökkenni fog ez az időtartam, ahogy a változás még inkább a mindennapjaink részévé válik. A következő években számos iparág és cég újul meg gyökeresen, ahogy kifogynak a „biztonsági”, hatékonyság növelését célzó megoldásokból és a versenyben maradáshoz az üzleti modelljük átfogó megújítására lesz szükségük.
Kapcsolódó cikkek
- A magyarok a legkonzervatívabbak az online vásárlás terén
- A magyarok a legkonzervatívabbak az online vásárlás terén
- A táblagépek vetnek véget a PC-korszaknak (1. rész)
- A táblagépek vetnek véget a PC-korszaknak
- 10 tényező, ami meghatározza a vállalati kommunikáció fejlődését 2013-ban
- Közösen kutatja a hazai e-kereskedelmet az eNET és az Árukereső.hu
- A Dell válasza az informatika új korszakának kihívásaira
- Csökken az Apple részesedése a táblagéppiacon az idén
- Lesz 4,8 hüvelykes iPhone?
- Nem ismerik a KKV-k a felhőt