Magyar polcmenedzsment szoftver segít a polchiányban

A boltok a forgalom hatodát a polchiány miatt bukják el

Az élelmiszerkereskedelmi szakma március 11-i konferenciáján mutatta be a székesfehérvári Laurel Csoport azt a saját fejlesztésű, polcmenedzsmentet támogató szoftvert, amely segítségével felderíthetők és megelőzhetők a készlethiányok és más értékesítési anomáliák. Ezek miatt a kereskedők évente 15-17 százalék bevételtől esnek el.

Egy élelmiszer-áruház forgalmának alakulása igen összetett kérdés, ezen belül a polcok feltöltöttségéből eredő problémákat vizsgálta az európai ECR Egyesület. A szervezet kutatásai szerint akár 10 százalékkal is nőhet a forgalom csak attól, ha a polcokon a vevő mindig mindent megtalál, hiszen a nagy mennyiségű áru már önmagában is vásárlásösztönző. Ha azonban a polcok feltöltöttsége egyes termékeknél nem megfelelő vagy hiányos, akkor az áruházak jelentős bevételtől esnek el. Ez a forgalomkiesés a felmérés szerint jelenleg eléri a teljes forgalom hatodát, 15-17 százalékát is.

Szakmai evidencia, hogy ha egy terméknek több és feltűnőbb helyet biztosítunk, annál több fogy belőle. A boltvezetőknek már-már tudományos alapon kell eldönteniük, mi, hova, milyen mennyiségben kerüljön. Ezt az elrendezési tervet nevezik a kereskedelmi szakmában polctükörnek. A megfelelő polctükör kialakításához ismerni kell az egyes áruféleségek iránti spontán keresletet, tisztában kell lenni a márkák árszínvonalával, profittermelő képességével, árréseivel. A választék fenntartása miatt megfelelően kell gazdálkodni a rendelkezésre álló polcfelülettel.

Ezt a munkát támogatja a Laurel cégcsoport a konferencián ismertetett, KerInfo nevű intelligens adatbányászati megoldásával. Az interneten keresztül szolgáltatásként is igénybe vehető szoftver cikkelem-szinten rögzíti az alapinformációkat, és cikkenként, vagy árucsoportonként elemzi a polctükröt. Egységnyi polcterültre vetítve képes forgalmat, árrést, forgási sebességet és jövedelmezőséget számítani. A szoftver képes az információkat a bolt, vagy áruházlánc informatikai rendszerétől folyamatosan, automatikusan átvenni, aktuálisan követve a készletek és az értékesítések mértékét valamint matematikai algoritmusokkal következtetni a hiányok okaira. A rendszer kimutatásai és jelzései az áruházon belül vagy kívül mozgó üzletvezetők számára mobil eszközökön (pda-k, laptopok, stb.) is megjeleníthetők..

Az ECR ajánlása szerint a polchiány felszámolásán a beszállítóknak és a kereskedelmi egységeknek közösen kell dolgozniuk. Ellenkező esetben a vevők 37 százaléka más márkájú terméket vásárol a hiányosan töltött polcok láttán, 21 százaléka pedig inkább máshol veszi meg a terméket. A fogyasztók 16 százaléka helyettesítő árut keres, 17 százaléka ugyanazt veszi meg, csak későbbre halasztja a vásárlást, 9 százalékuk pedig egyáltalán nem vásárol, inkább lemond a termékről.
 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció