HP: a piaci átlagnál kisebb mértékű éves árbevétel-csökkenés

Hegedüs Gábor vezérigazgató, illetve Czinege László és Takáts Kristóf vezérigazgató-helyettesek ma sajtótájékoztató keretében adtak számot a HP Magyarország Kft. október 31-én zárult 2009-es gazdasági éve eredményeiről. A vállalat mindhárom üzletága árbevétel-visszaesést volt kénytelen elkönyvelni (összességében 14%, szemben a teljes piac 17%-os visszaesésével), ugyanakkor számos területen zsugorodó piacokon sikerült megtartania vagy növelnie piaci részesedését.

A vezérigazgató a kft.-re vonatkozó általánosabb megjegyzései.

A gazdasági válság okozta visszaesés eltérő mértékben érintette az egyes üzletágakat, illetve a termék- és szolgáltatásértékesítést.
A 2009-es év rendkívüli nehézségei ellenére a vállalatnak legtöbb esetben sikerült megőriznie, illetve esetenként növelnie piaci részesedését.
A HP a nagyvállalatok számára elsősorban költséghatékony szolgáltatási megoldásokkal, míg a kis- és középvállalkozások számára az igényekre szabott kedvező ár-érték arányú termékekkel segített a hatékony informatikai rendszerek kialakításában.
Az év folyamán átlagosan 20%-kal csökkentek a bérek, a személyi fluktuáció mégis elhanyagolható mértékű volt; a HP oktatási tevékenysége 2009-ben sem csökkent.
A mintegy 1900 főt számláló hazai HP keretében mintegy 1400 fő dolgozik az EDS szolgáltató szervezetében.
A HP Magyarországon az év során piaci részesedést nem veszített egyik üzletágban sem. A hálózati eszközök piacán az esztendő nagyobb mértékű csökkenést hozott, az árbevételt tekintve.
A vállalat ebben az évben is tovább bővítette portfólióját, így a nyár folyamán a nagyvállalati kategóriájú fájlkiszolgáló szoftverek vezető szállítójaként ismert IBRIX-et vásárolta meg, míg ősszel a hálózati eszközgyártó 3Com-ra tett ajánlatot a cég
A bankokat érte elsőként a válság, csak az év második felében váltottak; a távközlési vállalatok inkább a szolgáltatások terén léptek előre; a teljes It-lekapcsolás" a gyártóiparágra volt jellemző: 

Vállalati Megoldások Divízió (EB)


A HP globálisan átnevezte Technológiai megoldások divízióját, amelyet ezentúl Vállalati Megoldásoknak (EB) hívnak majd. Az EDS vállalattal az év során lezajlott integráció eredményeképpen az EDS szolgáltatásait a továbbiakban a HP Vállalati megoldások divízióján belül a cég Vállalati szolgáltatások (ES) termékkategória néven nyújtja majd. „Az integráció eredményeképpen a HP olyan globális ügyfelek – például a Sony Ericsson és a Nissan észak-amerikai részlegének – megbízását nyerte el, amelyekre a két vállalat külön-külön nem lett volna képes” – tette hozzá Hegedüs Gábor.

A nagyvállalati szerverek és tárolórendszerek termékkategória idei újdonságait a hatodik generációs ProLiant, illetve a nyár folyamán bemutatott, kifejezetten nagy teljesítménysűrűségű környezetbe szánt ProLiant SL szervercsalád jelentette; ez utóbbi „csupasz” rendszerarchitektúrája rendkívül könnyű sín-tálca kombinációval váltja ki a hagyományos ház- és rack-kialakítást. A szerverek és tárolók értékesítésének csökkenése ellenére számos vállalat és szervezet döntött a HP mellett (pl. TEVA generikus gyógyszergyár új, debreceni kutató és fejlesztő központja; a Lombard Lízing Zrt. is informatikai rendszere kialakítására; a Project Portfolio Management (PPM) szoftverrel ért el jelentős sikereket az év során az MKB Bank fejlesztéseinek egységes nyilvántartására szolgáló alkalmazása is.

Személyi Számítógépek Divízió
(PSG) eredményeiről Takáts Kristóf beszélt.
A HP 2009-ben megtartotta előző évi értékesítési darabszámát a zuhanó magyar személyi számítógép piacon. A vállalat tovább erősítette markáns jelenlétét a fogyasztói szegmensben, és új, a vásárlók igényire szabott termékcsaládokat vezetett be az év során. Az év folyamán 100 ezer darab feletti kliensgép értékesítést realizálták.

Jóllehet a HP személyi számítógépekből származó árbevétele csökkent, a visszaesés mértéke korántsem volt akkora, mint a piac átlagos zuhanása. Az évet alapvetően a lefelé tolódó igények és a csökkenő átlagárak jellemezték mind az asztali, mind a noteszgépek területén: a vásárlók árérzékenyebbekké váltak, és döntéseik során inkább a kedvezőbb árú gépeket részesítették előnyben, ettől függetlenül év/év alapon a HP-nek mindkét területen sikerült megtartania, illetve enyhén növelnie piaci részesedését. Ebben a sikerben fontos szerepet játszott, hogy a vállalat tavasszal Magyarországon ismét bevezette a Compaq márkát, amelynek megújult külsővel rendelkező gépei sikeresen helytálltak a válság közepette, és hozzájárultak a HP piacrészének megtartásához. A Compaq irodai gépei különösen az árérzékenyebb kis- és középvállalatok között voltak sikeresek, míg a lakossági piac számára kínált portfólió, a Compaq Mini és a Compaq Presario család már megjelenésüket követően jelentős részét adták a teljes eladásnak. A HP 2010-ben a termékpaletta további bővítését tervezi, izgalmasabbnál izgalmasabb eszközökkel kíván hozzájárulni mind a hatékonyabb munkához, mind a felhőtlen szórakozáshoz.

A termékcsoportok megoszlását tekintve Magyarországon ma már háromszor annyi notebook talál gazdára, mint asztali gép: az értékesítés 75%-át a noteszgépek teszik ki, míg a desktop PC-k már csak 25%-ot adnak. A HP eladásai ettől némileg eltérő képet mutatnak: 2009 során a vállalat eladásainak 60%-a volt notebook és 40%-a asztali gép. Az eltérés legfőbb oka, hogy a nagyvállalati és államigazgatási szegmensekben - ahol az értékesítésnek mintegy felét a HP mondhatja magáénak - még mindig jóval nagyobb kereslet mutatkozik az asztali eszközök, mint a mobil munkaállomások iránt. E két szegmenst még a fogyasztói piacnál is erőteljesebben érintette a válság, ám szerencsére az ügyfeleknek itt sem kellett lemondaniuk a hatékonyabb és kevesebb energiát felhasználó megoldásokról. "Sikernek értékeljük, hogy 2009 során a HP nyereségességének feladása nélkül sikerült megtartanunk, illetve növelnünk piaci pozíciónkat” – mondta Takáts Kristóf. „A 2010-es évre vonatkozó piaci kilátások továbbra is bizonytalanok. Az üzleti oldalon a 2009-ben bevezetett költségcsökkentési lépések elhúzódására számítunk, amelyek következtében a számítógépek cseréje, vagy bővítése várhatóan továbbra sem fog prioritást élvezni. Ugyanakkor vannak olyan kivételes szegmensek is, amelyekben a cégek nem fogják kockáztatni a biztonságos működést, és várhatóan az év második felében már a beszerzések, cserék mellett döntenek.

A Képalkotási és Nyomtatási Divízióról Czinege László szólt.
Mivel a Képalkotási és Nyomtatási Divízió 2008-ban mind szezonális, mind projekt alapon igen kiemelkedő évet mondhatott magáénak, ezért a 2009-es évnek egy magasabb bázisról vágott neki. Az év során a nyomtató-másoló piacon tevékenykedő cégek világszerte 15-25%-os visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni.
A tintasugaras eszközök terén a HP-nek egy csökkenő piacon is sikerült növelnie a részesedését, amivel már a piac közel 50%-át mondhatja magáénak. A lézerkészülékek esetében a vállalat piacrésze csökkent, ez jórészt a piacon megtalálható alsókategóriás lézertermékek irreálisan alacsonyra zuhant árszintjének köszönhető, amelyeket a vásárlók már nem valós igények, hanem az alacsony ár miatt vásárolnak meg, a HP eladásai itt a piac valamivel több, mint egyharmadát adják. A nagy formátumú nyomtatók piacán a vállalatnak sikerült megtartania pozícióját, s a piac közel kétharmadát uralja.

A kellékanyagok területén volt a legkevésbé érezhető a csökkenés: a visszaesés a GDP-változás arányát követte. A HP kellékanyagai a kiterjedt és kiválóan működő partnerhálózatnak köszönhetően könnyen hozzáférhetők, így az ügyfelek bármikor egyszerűen pótolhatják a kiüresedett festékkazettákat. A nyomtatási és képalkotási szolgáltatások viszont jelentős növekedésnek indultak az év során, a HP árbevétele megtöbbszöröződött ezen a területen, és számos magyar, illetve regionális ügyfél számára kezdett el ilyen szolgáltatást nyújtani. A grafikai piacon, mely a nagyformátumú eszközöket, a dekorációs nyomtatókat valamint a digitális nyomdagépeket tartalmazza, tovább folytatódott az analóg munkák digitális konverziója: a digitális gépek egyre nagyobb példányszámok esetén is kiszorítják az analóg technológián alapuló megoldásokat, illetve korábban soha nem látott minőségű egyedi nyomtatást tesznek lehetővé. A HP web press megoldása forradalmasította a könyvnyomtatást és az újságkiadást is. Elkészült rajta az első kis példányszámú könyv, melyet gyorsan, magas minőségben és alacsony nyomatköltséggel lehet előállítani, így a jövőben az egyre inkább elterjedő kis példányszámú kiadványok elkészítésének elsősorban ez lesz a módja.

Idén tovább bővült a kiskereskedelmi hálózatban a HP fotó nyomtató kioszk hálózata, így aki nem akar otthon fotónyomtatással foglalkozni, de fontos neki az azonnali eredmény, az választhatja ezt a megoldást is. A jövőben a HP nem számít arra, hogy a lézeres, vagy a tintasugaras technológia a másik rovására terjeszkedjen. A tintasugaras készülékek nem csupán az otthonok nélkülözhetetlen kellékei, hanem havi 2-3000 nyomat alatt az irodai alkalmazások terén is költséghatékonyabb és környezetkímélőbb megoldást jelentenek, mint a lézertechnológia. A HP által kínált egyszerű rendszerintegrálhatóság, a felügyelhetőség és a nyomatszámlálási opciók ideális irodai megoldássá teszik a tintasugaras készülékeket. Czinege szerint összességében a régióban a HPMagyarország árbevétel-csökkenése volt a legkisebb. A lakossági területen is nagyjából az átlagot elérő csökkenés volt tapasztalható. A tintasugaras nyomtatóknál pedig 50% fölötti piaci eredményt ért el a vállalat.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció