Nem mindenkiből lesz profi e-kereskedő

Idehaza is gombamód szaporodnak a webáruházak. Azonban a tulajdonosaik közül csupán kevesen veszik tudomásul, hogy működtetésük is egy „szakma”, amelyhez a kereskedelmi vénán túl összetett tudásra és többféle kompetenciára is szükség van.

Elnézve a hazai e-boltokat, és ismerve az e-kereskedők sok esetben felkészületlenségből fakadó gondjait, nem árt, ha Vecsei László online marketing- és e-kereskedelmi szakértőnek a SZEK idei konferenciáján elhangzott előadására támaszkodva számba vesszük, mihez kell értenie egy elkötelezett és sikerorientált e-kereskedőnek üzlete sikerének és a vásárlók megnyerésének érdekében.

Kompetenciák

Bár „virtuális” kereskedelemről van szó, a szükséges kompetenciák közül sem a kínálattal összefüggő „szakmaiság”, sem a kereskedelmi véna nem hiányozhat. Ugyanakkor a kereskedés specialitásaiból is adódnak elvárások. Nem árt, ha áru- és/vagy szolgáltatáskínálata ismeretében az e-kereskedő legalább részben képes webáruháza megtervezésére és népszerűsítésére. Ez utóbbi kapcsán (pl. a büdzsé csökkentése és az értékesítés hatékonysága érdekében) jól jön számára az online marketingbeli jártasság, az e-mail marketinget is beleértve. A látogatók komfortérzete, az áruház egyszerű használata érdekében célszerű az ergonómiai tervezéshez is konyítania, s az eladás ösztönzésére is legyen némi rálátása. Az értékesítés sikerében a webanalitika is segíthet, s nem árt a keresőmarketing rejtelmeit is megismerni, hogy kínálata jó helyen tűnjön fel az internetes keresőkben. Összegezve a kompetenciákat, egyértelmű, hogy az e-kereskedelem multitaskos tevékenység, vagyis nem művelhető „hűbelebalázs” módra.

A fentiek ismeretében végignézve a több ezer hazai webáruházat, valószínűleg nem csak mi érezzük úgy – még a hagyományos kereskedelemben évek, esetleg évtizedek óta sikeres, s most újabb csatornát nyitó, ám az ahhoz szükséges kompetenciákkal kevésbé tisztában lévőknek is –, bizony van még min javítani. A „tegyünk ki valamit a kirakatba, hátha szerencsénk lesz, és elkel” szemlélettel áruházat nyitókról már nem is beszélve.

A múzsa csókja

A kompetenciák azonban önmagukban kevesek, tette hozzá Vecsei. Ihlet, vagyis a múzsa csókja is kell ahhoz, hogy az eszköztárból a potenciális vevőkör és a kínálatunk ismeretében az ezekhez leginkább megfelelőket kiválasztva építsük és üzemeltessük áruházunkat. A nonface csatornahasználat utáni igény felkeltése, a vásárlók számára felfedezhetővé tétele és a vásárlói bizalom megszerzése is külön tudomány, s kor, nem, érdeklődés, iskolai végzettség stb. szerint, vásárlótípusonként más-más megközelítést igényel. A nőknél a lágyabb, a férfiaknál a markánsabb jelleg válik be, de érzelmi húrokat megpendítve, az érzékekre hatva, vagyis az alkalmazott pszichológiából is merítve kicsit ugyancsak segíthet üzletén az e-kereskedő.

Üzleti mutató

Végül arról sem árt szót ejteni, hogy a világhálón értékesítőnek meg kell szoknia, hogy üzlete alakulását nem bankókat számolva méri le egy-egy nap végén. Sokkal inkább például a napi egyedi látogatószám lesz a mérvadó, ezért a esténként a statisztikák, diagramok böngészésére kell időt fordítania, a látogatások vásárlást eredményező részének százalékos arányával, a konverziós ráta alakulásával és alakíthatóságával kell behatóan foglalkoznia.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció