Az Oracle EPM Indexe szerint kevesen jeleskednek vállalatirányításból

Folyamatok, rendszerek és emberek közötti integráció hiánya akadályozza a szervezetek hatékony irányítását.

Az Oracle által bemutatott első Oracle Enterprise Performance Management (EPM) Index azt értékeli, milyen mértékben képesek az európai és észak-amerikai vállalatok összekapcsolni irányító folyamataikat információs rendszereikkel, s így átfogóbb képet kapni működésükről. A vizsgált szervezetek egy tízes skálán átlagosan 5,13 pontos eredményt értek el.
Az EPM Indexhez szükséges felmérést a Quocirca elemzőcsoport készítette, és 800 vállalati döntéshozót kért meg Európában, illetve Észak-Amerikában, hogy értékeljék vállalkozásukat a folyamatok hatékonysága, valamint az adatok pontossága alapján az alábbi hat különálló üzleti területen: érintettek bevonása, piaci modell, üzleti modell, üzleti terv, üzleti működés és üzleti eredmények.

A felmérés legfontosabb eredményei


Csupán a résztvevő vállalatok 22 százaléka érzi úgy, hogy a folyamatok esetében integrált megközelítés szükséges, és 27 százalékuk gondolja, hogy az egyes folyamatok egymástól függetlenül is kezelhetők.

Egyértelműen fordított korreláció figyelhető meg egy ország EPM Indexe és a szabályozási környezet között. Összességében elmondható, hogy minél magasabb az Index, annál lazább a szabályozási környezet.

A legmagasabb szinten szabályozott szegmensek, tehát az állami és egészségügyi vertikumok összesített EPM Indexe a legalacsonyabb. Ez a fordított korreláció jól mutatja, hogy a komoly irányítási, átláthatósági, illetve adatpontossági követelményeket támasztó országokban és iparágakban a vállalatok jobban tisztában vannak azzal, hogy milyen nehéz összekapcsolni a különböző rendszereket és folyamatokat a teljesítmény pontos felmérése érdekében.

A legtöbb szervezet lassan reagál a piaci és üzleti környezet változásaira, és csupán a válaszadók 13 százaléka véli úgy, hogy megfelelően teljesít ezen a területen. Reakciókészség terén az Egyesült Királyság messze az élen jár, mivel képes a folyamatokat a krízishelyzetek megoldásának szolgálatába állítani.

Az Oracle Business Intelligence (BI) használatának szintje jelentős hatással van az EPM-teljesítményre. Azok a válaszadók, akik a BI-t a vállalatirányítás "fontos" vagy "jelentős" eszközének tekintik, 5,3 pontos indexet értek el, míg azok, akik csupán drága adatmegjelenítési eszköznek látják, 5 ponttal végeztek. Akik pedig úgy vélik, hogy a BI csak visszamenőleges kimutatásokra használható, 4,9 pontot értek el.

Az átfogó, közös adatmodell alkalmazása ritka az üzleti világban. Míg a válaszadók több mint fele használ valamilyen modellt vagy adattárat bizonyos adatkörökhöz, csupán a szervezetek 1 százaléka rendelkezik minden adatkörre kiterjedő közös adatmodellel.

További eredmények


A vállalatok meglepően kevés információval rendelkeznek versenytársaikról, a versenykörnyezetről, különös tekintettel a potenciális új termékek sikerére és a meglévők jövedelmezőségére. Csupán harmaduk értékelte magát tízből hat pontra a tekintetben, hogy mennyire képes felmérni egy adott új termék vagy szolgáltatás beruházásainak várható sikerét. A szervezetek mindössze 12 százaléka véli úgy, hogy megfelelően teljesít (tehát a 10-ből 7 vagy annál több ponttal), amikor termékcsalád, ügyfélszegmens, piac, értékesítési csatorna stb. szempontjából kell meghatározni a jövedelmezőséget.

A felmérés az üzleti tervezés rugalmatlanságára is rámutatott. Mindössze a vállalatok 13 százaléka értékelte teljesítményét megfelelőnek az üzleti és piaci változásokra adott reakciói (tervek, illetve a költségvetés módosítása) tekintetében.

Az országok között jelentős különbségek tapasztalhatók a különböző üzleti egységek számvitelében ─ Franciaország (5,6 pontos Index) és a Benelux államok (5,5) járnak az élen az eltérő számviteli kimutatási módszerek összekapcsolásában. Meglepő módon Észak-Amerika indexe alacsony, mindössze 5,1 pont. A vállalatok csupán 16 százaléka gondolja, hogy közel jár ahhoz, hogy az egyes üzleti egységek átlássák saját számvitelüket, és ezek összekapcsolása biztosítsa a teljes körű üzleti információszolgáltatást mind az egyes részlegek, mind a vállalkozás egésze részére. A megkérdezett szervezetek háromnegyede a pénzügyi zárást 10 munkanappal az áttekinteni kívánt időszak után képes megvalósítani. A vállalatok számára komoly kihívást jelent, hogy kapcsolatot teremtsenek több különböző részleg és egymástól távol első földrajzi hely között annak érdekében, hogy a teljes szervezetet átfogó képet kapjanak az irányításról. Az üzleti adatelemzés szerepéről és súlyáról alkotott vélemények igen eltérőek, ám csupán a válaszadók egyharmada tekinti ezt fontos vállalatirányítási tényezőnek. Ez ellentétben áll a felmérés azon megállapításával, hogy aki fontos és értékes eszköznek tekinti a BI-t, annak magasabb az EPM Indexe. Mindez arra enged következtetni, hogy számos szervezetnek újra át kell gondolnia, hogy megfelelően használja-e a BI-alkalmazást.

Az EPM Index érintettek bevonásával kapcsolatos része tartalmazza a legalacsonyabb értéket a hat terület közül: átlagosan 4,8 pontot. Az alacsony érték elsősorban annak köszönhető, hogy a válaszadók igen nagy hányada nem tudta megmondani, szervezete alkalmaz-e a rendszer működésében érintettek bevonását célzó állandó és ismételhető folyamatokat, illetve hogy a befektetők és a szabályozók számára áttekinthető-e a cég üzleti stratégiája.

Az Oracle EPM Index alakulása jól nyomon követhető egy internetes tv-portálon keresztül, melyet az Oracle teljes egészében az Enterprise Performance Management témának szentelt.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció