Válságban hatékony orvosság az üzleti intelligencia

Igazodva a válság alakította gazdasági környezethez, a vállalati hatékonyság és a pénzügyi átláthatóság került az IQSYS idei, telt házat vonzó üzletiintelligencia-szimpóziumának középpontjába. A korszerű vállalati működési modellt és a legjobb értelemben vett szakmai műhelymunkát szerencsésen elegyítő vállalat legkeresettebb platformokon (SAS, Oracle, IBM, Microsoft) létrehozott innovatív megoldásait, az adatbányászat, a riportkészítés és az adatminőség területére fejlesztett saját és gyakran házon belül is alkalmazott termékeit, valamint azok referenciáit egyaránt megismerhették a résztvevők.

Napjainkban, amikor minden egyes földlakóra évente átlagosan 250 megabyte-nyi új generált adat jut, és így a teljes éves adatbővülés mértéke eléri az 1-2 millió terabyte-ot, nem kérdés, hogy e mérhetetlen adatmennyiség cégekre eső részének megfelelő átláthatósága, menedzselése, sőt, a jövőbeni döntések legjobb hatásfokú előkészítése milyen fontos versenyképességi feltétel. Így Bőgel György, a CEU tanára előadásában is elhangzottak szerint azon vállalatok számára, amelyek a válságot a lehető legkevesebb veszteséggel kívánják túlélni, mindössze három kifejezésnek kell lebegni a szemük előtt: innováció, bizalom és rugalmasság. Ezekre összpontosítva érdemes újragondolniuk működésük szerkezetét, üzletvitelük átláthatóságát, vagyis hatékonyságukat, versenyképességüket, amihez komoly támogatásra számíthatnak az üzleti intelligencia szemléletmódjától és eszköztárától.

Arra, hogyan érhető el pénzügyi átláthatóság és vállalati hatékonyság, a szimpózium termékbemutatói, előadásai adtak választ. Ezek közül az alábbiakban a plenáris előadások alkalmával elhangzottakból adunk ízelítőt a Magyar Telekom vállalati szolgáltatások üzletága és az IQSYS saját példáján keresztül.

Ismét jelen a távközlésben

Sipos Ferenc üzletág-igazgató elmondása szerint az IQSYS jelenléte 2005-ben még szektorálisan kiegyensúlyozott volt a piacon, ám 2005-től már erősödött a pénzintézeti dominancia. 2007-től az IQSYS a Magyar Telekom tagjaként ismét lehetőséget kapott a telekompiaci betörésre, amihez a piac átalakulása is kedvező feltételt teremtett.

A lezajlott jelentős szervezeti változás BI-igényt is generált, hiszen 2008 elején a Magyar Telekom szakított a hagyományos távközlési struktúrával, és a hagyományos technológia (vagyis termékek) helyett üzleti szempontok (ügyfelek) szerint szerveződött, ami számos nehézséggel járt. A szervezetek önmagukban is sok struktúrából álltak össze, a bevétel szempontjából kritikus működésű számlázási rendszerekről már nem is beszélve. Az összegzés a felső vezetés szintjén így gyakorlatilag lehetetlenné vált. Erre jelentett megoldást a technológiaként és üzleti alkalmazásként egyaránt felfogható IQSYS megoldás, a Hibrid Data Mart, amelyben az ügyfelekről tárolt adatok az üzleti területenként eltérő igényeknek megfelelően nyerhetők ki, és így egy ügyfélközpontú szervezet értékesítése számára komplex támogatást nyújthatnak.

A gazdasági vezetőknek is komoly gondot jelentett a transzformáció. Elég abba belegondolni, mit jelent egy 650 milliárd forint árbevételű vállalatnál a szegmentációs alapok felcserélődése, az eltérő üzleti modellekből (is) eredő heterogenitás és a vállalat eddig sem csekély méretének növekedése. Döntéshozatalkor gyakorlatilag lehetetlenné vált a vállalat egészére terjedő hatásának átlátása. És persze maga a konszolidáció kérdése is számos probléma forrása volt. Vagyis új, az ügyfélre és a versenyre jobban fókuszáló pénzügyi gondolkodásra volt szükség. Mindehhez járult a tulajdonos jelentési struktúrájának és az MT szegmentálási elveinek különbözősége, valamint az IT-rendszerek különbözőségei miatt a kontrollinghoz (is) elengedhetetlen átláthatóság hiánya. Döntés született az Excel-alapú tervezés tarthatatlanságáról és új kontrolling- és tervezőrendszer bevezetéséről, amihez több próbálkozás után végül az Oracle Hyperion bizonyult megfelelő eszköznek.

A megoldással szemben megfogalmazott elvárások között szerepelt egyebek mellett a Magyar Telekom szintjén konzisztens üzleti terv érdekében a keresletvezérelt, driveralapú modellek kialakítása, továbbá a tervezés gyorsasága és kellő részletessége érdekében a modellek rendszerének viszonylagos zártsága. Az idén tavaszra elkészült az integrált tervezési és riporting rendszer az összes leányvállalatra vonatkozóan, őszre pedig az leányvállalatok tervezési folyamata élesben, az eddigieknél gyorsabban, hatékonyabban és átláthatóbban zajlik majd a Hyperionnal. A vélhetően Európa-szerte egyedülálló méretű, a Magyar Telekomnál ősztől teljes kapacitással működő tervezőrendszer értékes visszajelzés az IQSYS számára, hogy időben tettek lépéseket a performance management irányába.

Saját példa

A működése óta egyről ötvenhárom szervezeti egységre és létszámát tekintve 20-30 főről 300 dolgozóra duzzadt IQSYS számára is fontossá vált (többek között az ügyfelek nyomására) az erőforrásai kihasználtságának, a projektek és a költések hatékonyságának kérdése. A költséghatékonyság érdekében megtett első lépések egyike volt a SOFI névre keresztelt, az értékesítés és a megvalósítás felelőseinek munkájával összefüggő, a tevékenységekre jellemző információkkal feltöltött adattárház létrehozása. A portálfelülettel rendelkező SOFI „büszkeségei” között emlegetik az árrésig lenyúló (IFRS) eseménykimutatást, az előrejelzési információk, a korábbinál lényegesen több tervadat kinyerésének lehetőségét. Még ugyan Excelben terveznek, de a jövőben ez is átkerül a Hyperionba. A Dashboard menüre kattintva szemléletesen látható, mely területre kell a terv teljesüléséhez koncentrálni, látszódnak az árbevétel heti trendjei, és megtekinthetők a lehetőségek, pl. az üzletágak megalapozottsága is. A Wikipédia jellegű Fogalomtár a vállalati tudást bővíti. A hatékonyság és a kihasználtság vizsgálatára alkalmas, a szervezeti egységeket ellenőrizhetővé tevő eszközkészlet segítségükre van abban, hogy a válságban a visszaesés elkerülhető, a fejlődés biztosítható legyen. A rendszert a szervezeti egységek vezetői, esetenként azok helyettesei és mintegy ötven projektmenedzser használja. Így tehát az IQSYS-re nem illik a mondás, hogy „lyukas a suszter cipője”.

Gyógyhatású készítmény


A fentebb egy nagyvállalatnál történteken keresztül ismertetett, a BI alkalmazásával elért átláthatóság és a közepes cégnél bemutatott hatékonyságfokozás során is alapkérdés volt az erősen vállalat-, azon belül is vállalatikultúra-függő, vagyis cégenként jelentősen eltérő adatminőség. Az egységes ügyfélkép hiánya az ügyfélszegmentálásnál, az ügyfélalapú bevételi tervezésnél és a gazdasági elemzéseknél egyaránt problémát okoz. Az IQSYS saját termékét, az Adatklinikát alkalmazó Magyar Telekomnál az adószámot alkalmazták „közös nyelvként”, ám a megvalósítás csak BI-megközelítéssel vált lehetségessé. Ennek eredményeként 95 százalékban sikerült az üzleti ügyfélkör adatait referencia-adatbázishoz rendelni, és megszűntek a duplikációk. Az adatminőség a válság idején (is) a keresztértékesítési lehetőségeket egyértelműen megmutató potenciált jelent, de az elemzésekhez és a konkrét kereskedelmi tevékenységhez is segítséget nyújt.
 

Az IQSYS üzletiintelligencia-csapatának tervei 2009-re

2009-re a BI-bevétel szerény növekedésével számolnak. Ahogy eddig, továbbra is munkalehetőséget kínálnak a legjobb végzősöknek, valamint a már piacon lévő kiemelkedő képességű és tudású szakembereknek. Az innováció az idén is meghatározó számukra, ahogy ezzel összefüggésben a legújabb BI-eszközök birtokbavétele. A tavalyi tervet túlteljesítő és így a gyengélkedő részlegek kieséseit kompenzáló Microsoft BI-csapattól hasonló teljesítményt várnak. Az Oracle-technológiával dolgozó ORBIT-csapatnál technológiaváltás történt, ennek kiaknázása, az ETL ORBIT keretrendszer ebben az évben várható. Az adatbányász team idei munkái között szerepel többek között az APEH adóellenőrzés-kiválasztásának optimalizálása. A tavalyi BI-bevétel felét produkáló SAS-csoport pedig sok más mellett az IFRS számviteli tudástár igényes továbbfejlesztésén dolgozik.



Információmenedzsment magas fokon


A vállalati információmenedzsmentben rejlő új lehetőségeket (Bigle) és ezzel összefüggésben az információmenedzsment-infrastruktúra részeként a cég egy új fejlesztését, az Advise vállalati keresőrendszert és tudásbázis-építő megoldást Papp Attila mutatta be.

A vállalati információmenedzsment-infrastruktúra fő területe a BI- és a teljesítmény-, az adatkezelés- és adatintegráció-, valamint a vállalati tartalommenedzsment. Az egyre több felhasználó, a dezintegrált információforrások és az egyre összetettebb munkafolyamatok fokozzák a rend s egyben a keresési idők lerövidítésének igényét.

A céges adatok egyszerű elérhetősége azonban intuitív megközelítést és emberközpontúságot feltételez. A már ismert eszközrendszerek többnyire csak a maguk által lefedett tartalomra alkalmazhatók, és a kezelőfelületük sem egységes. A közösségi oldalak is korlátozott keresési lehetőségűek. Az adatbázis-kezelőkbe, BI-platformokba beépített keresőknél a technológiai függés jelenthet problémát, s nem terjed ki a keresés a teljes cégvagyonra. Az internetes keresők pedig közvetlenül céges adatokra nem alkalmazhatók elég hatékonyan.

Vagyis a vállalati keresések nagyon eltérnek a megszokottól, mivel zárt közösségre, azonosítható felhasználókra vonatkoznak, s egy adott, a vállalat által kezelt fogalomtár és külső adatforrások is tarkítják a képet. Erre a feladatra keresett az IQSYS megfelelő szoftvert, s mivel nem talált a piacon, így maga készítette el és próbálta ki a cégen a komplexitás csökkentése érdekében fogalomalapú keresésre fejlesztett Advise-t. A fogalomalapúság ötlete nem új, a lényeg azonban a megkülönböztető fogalmak építésén és a köztük lévő asszociációk kialakításán van.

Az Advise a strukturált és strukturálatlan vállalati információkat egyetlen front-endbe integráló emberközpontú, az üzleti adatok minden területét átfogó s így a vállalati adatvagyon feltérképezését segítő infrastruktúra, amelynél fontos a manuális, tervszerű építés és karbantartás, a Google szemantikus keresésénél is alkalmazott együttes előfordulási gyakoriság és a használat általi „taníthatóság”, a vállalatban lévő kompetenciák megkeresése. Technológiai oldalról egy kurrens webes technológiát alkalmazó, adatbázis-független, skálázható, robosztus, redundáns működésű rendszerről van szó. Jövőbeni lehetőségei közül érdemes kiemelni a vállalati kommunikáció tudás- és kompetenciamenedzsmenten keresztüli aktív támogatásával és a humánerőforrások és hardverkapacitások optimális kihasználásával tovább növelhető vállalati hatékonyságot. A dokumentációs eszközökkel való integrációja révén felhasználása tovább egyszerűsödhet, és a funkciók is széles körben válhatnak elérhetővé.

A délutáni szekció-előadásokon a technológiai partnerek mellett az APEH, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő, a Magyar Telekom, az MKB Bank, a Raiffeisen Bank, az Unicredit Bank, valamint az Union Biztosító képviselői mutatták be a vállalatuknál alkalmazott hitelkockázat-kezelési, céltartalék-számítási, ügyfél-szegmentációs, illetve vagyonértékelési megoldásokat.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció