Pannon, T-Mobile, Sanoma: mobilkódra vonatkozó együttműködés
2009. március 10.
A mobilkódban rejlő lehetőségekről tartott ma közös sajtótájékoztatót a hazai elterjesztésben érdekelt három partnercég, a T-Mobile, a Pannon és a Sanoma.
Vámoshegyi Attila (T-Mobile) elmondta, a mobilkód olyan kétdimenziós vonalkód, amely rendkívüli népszerűségét a gyors visszafejtési sebességnek köszönheti. Az egyelőre elsősorban Japánban és Nyugat-Európában ismert kód felhasználását tekintve multifunkcionális: szinte bármilyen információ kódolására alkalmas akár nyomtatott (mint például könyvek, CD-lemezek borítóján, mozifilmek plakátjain stb.), akár online felületeken (portálokon), vagy elektronikus médiában (tévében) is. Nagy előnye az interaktivitás, a célzott elérés és az, hogy a felhasználó számára releváns információkat nyújtja. A mobilkódot a kamerás telefonnal lefényképezve a kódolvasó szoftver egy, a tartalommal szoros összefüggésben lévő helyre irányítja át a felhasználót, tehát egyfajta hidat képez az online és az offline tartalom között. A kódot a sarkaiban található jellegzetes négyzet alakú mezők miatt - amelyek egyébként szintén információhordozók - könnyű szkennelni, és szinte bármilyen szögből fényképezve (akár fejjel lefelé is) könnyedén azonosítható és feldolgozható jelet kaphat az eszköz. A mobilkód két használati módja: a push, illetve a pull. Push esetén a szolgáltató küldi ki a felhasználónak MMS-ben a kódot, mely számos célra alkalmazható, például jegyként a reptéren beszálláskor, vagy kuponként. Push esetén a felhasználó beszkenneli a (meghirdetett) kódot, mely átirányítja őt egy wapos vagy webes linkre, küldhet SMS-t, kódolt telefonszámot felhívhat, vagy elérhet szöveges információt is.
Magyarországon jelenleg a Pannon, a Sanoma és a T-Mobile együttműködésében a mobilkód pull verziójának próbája folyik, amikor a megfelelő kamerás mobiltelefonnal rendelkező személy beolvassa a kódot, és ezzel információhoz jut, vagy valamilyen webcímre navigál. A nemrégiben indult nyereményjáték keretében a Story, a Best, a Maxima, a Nők Lapja, a Meglepetés, az FHM és az Exit magazinok aktuális számaiban találhatóak mobilkódok, amelyhez a megadott módon letöltve az olvasóprogramot és megfejtve a kódokat, nyerhet utazást az olvasó. Ma már Magyarországon is egyre nagyobb arányban használnak okostelefonokat a mobilosok, és egyre nagyobb a 3G/HSDPA lefedettség is. Mivel a kódokban elhelyezett weblinkeket mobilneten keresztül lehet a legkényelmesebben megnyitni, ezért a technológia népszerűsítése révén a mobilcégek a mobilinternet gyorsabb elterjedését és nagyobb adatforgalmat remélnek. A másik oldalon, a push alkalmazás révén pedig újabb mobiltelefonos tranzakciós szolgáltatások jelenhetnek meg.
A mobilkód tömeges alkalmazásának elsődleges előfeltétele a kamerás mobiltelefonok számának jelentős növekedése (jelenleg az összes hazánkban használt mobilkészüléknek mindössze 20-25 százaléka kamerás). A mobilkód szoftver letöltése ingyenes, ugyanakkor platformfüggő (a készüléknek Symbian vagy bizonyos Java alapú operációs rendszerrel kell rendelkeznie). Az iPhone készülékek sem támogatják a mobilkód használatát.
Kapcsolódó cikkek
- Márciusban is csökkent az aktív mobilelőfizetők száma
- Önálló mobilmárkaként jelenik meg a djuice
- Tovább nőtt a mobilinternetezők száma januárban
- Pannon: Itt a hívás-darabszám alapú számlázás!
- 70 százalékkal nőtt tavaly a mobilinternetezők száma
- T-Mobile: ötször több sms és mms karácsonykor
- Online pókerjátékkal újít a T-Mobile
- Kivizsgálja az NHH a T-Mobile pénteki üzemzavarát
- Minden T-Mobile-os előfizető 10 percnyi hálózaton belüli beszélgetést kap
- T-Mobile: kötbér helyett 10 lebeszélhető perc