Informatika a felsőoktatásban - lépéstartási dilemmák

Előző cikkünkben az intézmények, a képzési rendszer szintjén boncolgattuk a végzősök piacképes tudásával, illetve annak hiányával összefüggő kérdéseket. Most a tananyagok felől közelítünk az IKT-, az informatikai cégekkel való együttműködés fontossága megítélésének kérdéséhez.

A technológia fejlődésével való lépéstartás megkívánná az oktatási anyag gyakori és gyors fejlesztését. Ehhez azonban le kéne küzdeni néhány, az oktatási rendszer, az intézmények „adottságaiból” eredő akadályt. Néhány intézmény, megtalálva a kiskapukat, törekszik a lépéstartásra. S bármilyen hihetetlenül hangzik, ez nem feltétlenül (csak) anyagiak, mint inkább oktatói felkészültség és/vagy hozzáállás, intézményszintű szemléletváltás (vezetőikkel az élen), időgazdálkodás és a külvilággal való kapcsolatteremtési és -tartási képesség, hatékonyság függvénye.

 

Kötéltánc
 


A kötelező képzések során az intézmények az akkreditációs szabályok miatt tananyagként nem oktathatnak céges technológiákat reprezentáló szoftvereket, eszközöket, de az erre alkalmas gyakorlati lehetőségek kínálata viszonylag bő. Az alapképzés elméleti tantárgyainak tematikájához kötődő laborgyakorlatokon az elméletben tanultak reprezentálásától a fakultációkon, támogatott tanfolyamokon oktatott szoftverekig több variáció is lehetséges. A gyakorlat mikéntjének palettája ugyancsak széles. A cégeknél, partnereiknél való munkavégzéstől a kompetencia központokon keresztül az egyetemi, illetve a felhasználóknál folyó projektekig (ez utóbbi a legritkább) sok minden előfordul. Az egyetemen folyó k+f munkákban való részvétel viszont már inkább a PhD-sek privilégiuma, de adódnak kivételek.

Szoftverek az oktatásban

A termékekkel való találkozás egyetemi gyakorlatára szolgáljon példaként a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Karán (BME VIK) folyó oktatás során alkalmazott négy fontosabb, egymástól elkülönülő képzési szint.
Az alapképzés minden hallgató számára kötelező szintjének tipikusan egyszemeszteres tantárgyai nem termékekre, hanem a termékeken és azok verzióin túli alapelvek, módszerek, „best practice” megoldások átadására fókuszálnak. Ilyen pl. az adatbázisok tantárgy a hozzá csatlakozó, az adatbázis-kezelés gyakorlati technológiáival való ismerkedés terepéül szolgáló szoftverlaboratóriummal.
A következő szint a szakirányú képzés. Itt a hallgatók a választásuknak megfelelő szakterület-specifikus képzésen belüli – pl. vállalatirányítással, médiatechnológiákkal, távközléssel összefüggő – elméleti tárgyak kiegészítéséül szolgáló számítógépes laborgyakorlatokon ismerkednek a szoftverekkel. A hazai leányvállalatokkal való együttműködés eredményeként többek között SAS-, SPSS-, Microsoft-, Oracle-alkalmazásokon gyakorolhatják az elméletben elsajátítottakat.
A harmadik szint a hallgatói egyéni preferenciák alapján választott részterülettel összefüggő, a BME VIK-en önálló laboratóriumnak nevezett tárgycsoport, ahol egy termékkel vagy egész termékcsoporttal kapcsolatos ismeretek mélyebb, gyakorlatra alapozott elsajátítására van lehetőség három féléven át, különböző feladatok megoldása révén.
S végül negyedik szintként az igen nagy számban választható tárgyak sorát említik.


Hogy az intézmények milyen tantárgyakon belül és minek a szemléltetésre használják a szoftvereket, arra az informatikai cégeknek nincs minden esetben rálátásuk. (Néhány, ennek reprezentálásához segítséget nyújtó intézmény gyakorlatába táblázatunk enged betekintést.)

Gyakorlatilag beleszólásuk sincs, de a „hogyan” mintha érdektelen is lenne számukra. Így aztán a rendszerekre épülő oktatási tematika kidolgozása az oktatókra hárul. A szoftverekkel összefüggő felkészültségük az esetek többségében „szabadon választott”, vagyis a cégek által ritkán felügyelt, ez utóbbiaknak erre nincs is felhatalmazásuk. (Egy későbbi cikkből kiderül majd, hogy ellenpélda is akad, elsősorban a „brand” védelmében.) Az említettek főként az üzleti megoldásokat az oktatásban felhasználó gazdasági karok, szakok jellemzői.

Lehetőségek

Az együttműködésre kész felsőoktatási intézményekben minősítések megszerzését kínáló képzésekre is adódik lehetőség. Az erre nyitott hallgatók fakultatív tárgyak vagy belső tanfolyamok keretében ingyen tehetnek szert az oktatóközpontokban és az informatikai vállalatok saját képzési programjai keretében már csak százezres nagyságrendű tanfolyamdíj ellenében elsajátítható tudásra. Finanszírozásukat a jelentős kedvezményt élvező egyetem, főiskola, illetve a cégek vállalják magára. Az oktatók számára a többnyire angol nyelvű, a laborgyakorlatot is tartalmazó tananyag átadásán túl általában ingyenes (a vidékeiknél a szállás- és útiköltség miatt mégis kiadással járó) oktatást is szerveznek. A hallgatóknak tartott órák általában magyarul folynak, így az ezekre való felkészülés a fentieket figyelembe véve összetett és időigényes. (Az oktatókkal kapcsolatos kérdésekre választ keresve később erre is kitérünk.)

Nyelvi csűrcsavar

Az informatika nyelve az angol, erre az oktatás során is komoly figyelmet kellene fordítani. A munkaerő-piaci tapasztalatok komoly nyelvtudásbeli hiányosságokra hívják fel a figyelmet. Akadnak persze pozitív példák is. Ilyenek a külföldi és magyar hallgatók részvételével angol nyelvű képzést folytató intézmények, közülük néhány az angol nyelvű MSc képzés meghonosításán is gondolkodik, aminek azonban ma még gátat szabhat a hazai oktatók angolnyelv-tudása. Megoldásként szóba jöhet külföldi vagy vendégoktatók foglakoztatása, aminek azonban finanszírozási és akkreditálási akadályai lehetnek. Az angol nyelvű képzés megfelelő háttér nélküli bevezetése visszaüthet.

A már Magyarországon is élesben folyó, de valójában még kísérleti szakaszban lévő bolognai rendszer lényege – nemcsak itthon, hanem nemzetközi szinten is – a felsőoktatási intézmények közötti átjárhatóság. Hazánk vonatkozásában azonban ennek ma mindkét irányban vannak kisebb-nagyobb akadályai. A már említettek a „befogadóképességünket” veszélyeztetik, míg a kinti egyetemek, főiskolák tandíjai, az ottani megélhetési költségek a mieink „vándorlási kedvét” lohaszthatják. Nem is szólva a nemzetközi egyetemeken, főiskolákon való tanuláshoz szükséges szintű nyelvtudás hiányáról.


A műszaki jellegű képzést nyújtó egyetemek arra hivatottak, hogy a létező és kurrens technológiák mindegyikét megismertessék a hallgatókkal, de ez nem jelenti, hogy ne lennének a technológiákat illetően egyenlőbbek az egyenlők között. Az SZTE TTIK például a nyílt forráskód elkötelezettje. Az egyetemi projekteken túl a cégekkel közös k+f projektjeik többsége is ezen a technológián nyugszik. A hallgatók teljes körű tájékoztatása azonban a módszerek, termékek, technológiák összehasonlítását is megkívánja, még akkor is, ha a támogató cégek nem mindig nézik ezt jó szemmel. Ezért az egyetem, a technológiák egyensúlyának megteremtése céljából, az ODF Allience-tagság mellett .NET-kompetenciaközpontot is működtet.

Mozgatórugó


A gazdasági karok vállalatirányítási, vezetői információs, üzletiintelligencia- stb. rendszerekről szóló előadásain hallottakat szemléltető laborfoglalkozásokon tulajdonképpen mindegy, milyen gyártó rendszerén igyekeznek elsajátítani a gyakorlati fogásokat a hallgatók. Nem a konkrét rendszerek, hanem az alkalmazásuk elveinek, az integráció lényegének megértése, az üzleti folyamatok megismerése az elsődleges. Későbbi elhelyezkedésük szempontjából ugyan célszerűbb lehet, ha a laborokban a hazai piacon elterjedtebb alkalmazások állnak rendelkezésükre, ám az elméleti órákon hallottak prezentációjára az itthon kisebb piaci részesedésű vagy a hazai fejlesztésű szoftverek is megfelelnek. A vállalatirányítási rendszereket véve példaként, igaz, hogy a hazai nagyvállalatoknál elsősorban Oracle- és SAP-alkalmazások futnak, de a kkv-knál az SAP kis- és középvállalati megoldásai, az Epicor valamint a Microsoft rendszerei mellett számos hazai fejlesztésű és itthon kevésbé ismert, főként német rendszer is üzemel. Ezért elsősorban a szoftverek forgalmazói számára fontos a hosszabb távon üzleti haszonnal kecsegtető egyetemi, főiskolai jelenlét, így ők a kapcsolatfelvétel gyakoribb kezdeményezői.

A cikksorozat következő részében, témánkkal kapcsolatban, a hallgatók befogadókészsége, -képessége és az oktatók felkészültsége kérdéseire keressük a válaszokat.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció