Hiányosságok az uniós telekommunikációs versenyképesség terén
2009. február 2.
Azokban az országokban, ahol a nemzeti távközlési hatóság erős jogosítványokkal rendelkezik, és ezeket aktívan ki is használja, ott a fogyasztók jobb telekommunikációs szolgáltatásokkal, és a nagyobb mértékű befektetésekkel járó előnyöket élvezhetnek – ez áll abban a jelentésben, amelyet múlt héten hozott nyilvánosságra az ECTA.
A szakmai versenyképességért felelős testület Regulatory Scorecard (szabályozási értékelés) című felmérése, amely 20 európai országban értékeli a távközléssel kapcsolatos szabályozási környezetet, úgy találta, hogy a szabályozás hatékonysága jelentősen eltér az egyes európai országokban, és a szabályozó hatóság tevékenysége nagymértékben befolyásolja a nagysebességű, szélessávú szolgáltatások fejlesztését. A jelentés rámutat arra is, hogyan gátolja a multinacionális európai cégek versenyképességét a sok eltérő szabályozás, ami megnöveli a hálózatépítés költségeit.
A távközlés európai versenyképességével foglalkozó European Competitive Telecoms Association (ECTA) nevű szervezet az értéelést január 28-án, szerdán tárta az Európai Parlament elé. A leghatékonyabb távközlési versenyszabályozással rendelkező országnak az Egyesült Királyságot és Hollandiát találták, ugyanakkor a a legbonyolultabb feltételekkel a cseh és a lengyel piacra újonnan belépők szembesülnek (a teljes sorrend a 3. oldalon található).
Kiemelt problémaként jelölték meg az a tényt, hogy az egyes országokban más-más módon állnak az „új generációs” üvegszálas hálózatok hozzáférésének szabályozásához a spanyolországi teljes korlátozástól kezdve egészen a holland szemléletig, hogy „szabaddá teszik” az üvegszálat, hogy a fogyasztóknak nagyobb választékot biztosítsanak. Emellett a szükséges nagysebességű üzleti hálózatok nem egységes hozzáférhetősége rendkívül megbonyolítja az európai multinacionális cégek összekötését. Az is rendkívül változó, hogy a versenyszabályokat mennyire képesek a törvényhozók kikényszeríteni: némelyik nemzeti szabályozó testületnek a legalapvetőbb jogosultságai is hiányoznak ahhoz, hogy megbüntethesse a kötelezettségeiknek eleget nem tevő cégeket.
Az ECTA sürgette az Európai Parlamentet és az Európai Tanácsot, hogy a távközlési keretrendszereket áttekintő jelentés (Review of the Telecoms Framework ) kapcsán küldjön egyértelmű jelzést arra vonatkozóan, hogy támogatja a konzisztens és hatékony szabályozás szükségességét a távközlési szektor dominanciakérdéseinek megoldásához és a nemzeti szabályozó testületek teljes körű hatalommal való felruházásához.
Az Európai Bizottság legújabb számításai és a befektetői jelentések szerint a szélessávú piacon akadályokba ütközik a verseny. Az elmúlt két évben a piacon már jelen lévő távközlési szolgáltatók megtartották átlagosan 50 százalékos piaci részesedésüket, míg néhány domináns cég még növelni is tudta azt – például a spanyol Telefonica, 51,5 százalékról 57-re – és ugyanakkor stabil pénzügyi eredményekről számolt be. Ugyanebben az időszakban a befektetések üteme lassult.
Innocenzo Genna, az ECTA elnöke a következőket mondta: –„A politikusoknak most, a gazdasági válság idején minden eddiginél jobban kell segíteniük a fogyasztókat és a cégeket az összes piaci szereplő befektetéseinek és innovációs tevékenységének serkentésével, a költségek csökkentésével és az üzleti hatékonyság javításával. Az éves értékelés eredményei folyamatosan azt mutatják, hogy a domináns távközlési cégekre vonatkozó szabályok enyhítése nem jó módszer a fenti célok elérésére.”
Genna kiemelte, hogy a távközlési piac új belépőinek különösen magas kockázattal kell szembesülniük a mai viszonyok között, és könnyen lehet, hogy csökken a törvényi szabályozás hatásossága, ha a nemzeti szabályozótestületek nem lépnek a verseny fenntartása érdekében. –„A már jelen lévő távközlési szolgáltatók sok országban – például Németországban és Olaszországban – azért lobbiznak, hogy növeljék a helyi hozzáférés költségeit a versenytársak felé. Az új belépők pedig azzal szembesülhetnek, hogy a meglévő befektetéseik zátonyra futhatnak, mivel a régebbi szereplők lezárják az ő hálózataikat befogadó helyi központokat. – Régebben általában azt láttuk, hogy a felmérés szerint a versenyképesség évről évre javult, de lehet, hogy ez most megváltozik.”
Genna így folytatta: –„:A leghasznosabb, amit a telekommunikációs döntéshozók az európai haladásért tehetnek, ha biztosítják a piacot arról, hogy legfőbb célkitűzésük, hogy minden otthonhoz vezessen legalább egy üvegszálas távközlési ’szupersztráda’; amely megfelelően szabályozott abban az értelemben, hogy lehetővé teszi a korrekt megtérülést, de nem diszkriminál a régebbi szereplők javára. A politikai döntéshozóknak azt is biztosítaniuk kell, hogy az Európai Bizottság és a nemzeti szabályozótestületek szorosabban együttműködjenek, hogy a szavakat megfelelő tettek kövessék.”
Az éves felmérésben taglalt több mint 100 témakör között ilyesféle eltérések tapasztalhatók:
- Egy telefonszám-tartomány [szolgáltatók közötti] átviteléhez szükséges idő 1 naptól (Németország és Írország) 45 napig (Lengyelország) tart.
- A versenytárs számára egy domináns szolgáltató által a „helyi hurok” elérésére adott ár évente 100 eurótól (Hollandia) körülbelül 200 euróig (Írország) terjed, kétéves előfizetés esetén.
- A mobiltelefonos „kisfelhasználók” számára kínált szolgáltatáskosár ára a svédországi 7 eurótól az Egyesült Királyságban érvényes 24 euróig változik.
- Néhány távközlési felügyeleti szervnek nincs lehetősége a domináns cégek közvetlen megbüntetésére, míg mások akár a forgalom 10 százalékát is kitevő büntetéseket is kiszabhatnak.
- Három nemzeti távközlési hatóságnak van lehetősége a meglévő szolgáltatók bizonyos szerkezeti vagy funkcionális elkülönítésére, de a jogkörük változó.
Kapcsolódó cikkek
- Elszabadult távközlési műhold sodródik világűrben
- Harmonizálja az EU a frekvenciák kiosztásának szabályait
- Közel félmillióval nőtt az internet-előfizetések száma
- Internetes táviratszolgáltatást indított az ukrán posta
- Négy százalékkal nőtt tavaly a kínai távközlési ipar
- Az NHH jövőre kiemelten ellenőrzi az internetszolgáltatókat
- NHH: a fogyasztót védi az új uniós keretszabályozás
- Sikerre ítéli az új keretszabályozást az NHH első embere
- Új versenyügyi és távközlési biztosok az EB-ben
- Az Európai Parlament elfogadta az új hírközlési keretcsomagot