Oracle-jövőkép - ipari standardok, erősödő technológiai irány

Az Oracle Hungary jelentős EMEA térségbeli értékesítési eredményekről és az Open Worldön bejelentett nagyszabású, köztük meglepetéssel felérő fejlesztésekről számolt be a közelmúltban. Reményi Csaba, a cég nemrég kinevezett ügyvezető igazgatója az eredmények ismertetésén túl felhasználta az alkalmat a megüresedett helyét betöltő, az SAP-től átigazolt új technológiai üzletág-igazgató, Veress Zsolt bemutatására is.

Az OpenWorldön bejelentett fejlesztésekről s a Sáresz Lajos senior szekértő által bemutatott, a hazánkban is releváns új termékekről testvérlapunk, a Prím Online már beszámolt, itt az elmúlt időszakban az Oracle-technológia igényes termékeire alapozva elért értékesítési eredményeire és a jövőbeni fejlesztési irányok ismertetésére összpontosítunk.

A szoftvercégek növekedését új termékeladásokban és ügyfelekben mérik. Az európai leányvállalatok eredményei mindkét területen növekedést jeleznek. Az EMEA területen szoftvereladásaik összességében 36 százalékkal haladták meg az előző üzleti évit, értékben 7 milliárd dollár feletti bevételt generáltak. Ugyan a hazai értékesítések számait – elsősorban a projektek jelentős hányadának nemzetközi voltára hivatkozva (erre később még visszatérünk) – mint mindig, most is homály fedi, Reményi Csaba szerint nincs szégyenkeznivalójuk.

Az Oracle-ön belüli két fő termékirány, az alkalmazások és a technológia közül az előbbi növekedett erőteljesebben. A tavalyi eredményes üzleti év, a nyárra eső első negyedévi értékesítési adatatok alapján, az idén is folytatódik.

Nincs különbség az európai és a globális piacokon elfoglalt helyezések között. Az Oracle mindkét helyen első az adatbázisok és a middleware-ek piacán, míg az alkalmazások gyártóinak versenyében a második helyen áll az örök vetélytárs, az SAP mögött.

Fejlődési irányok

Az Oracle-felvásárlások a technológia tekintetében egy jól kitalált stratégia mentén felépített referenciaarchitektúra megvalósítását szolgálták, míg az alkalmazások terén a vezető vagy nagyon innovatív, az Oracle portfóliójába könnyen integrálható iparági megoldásokat kívánták megszerezni.

Jelentősebb Oracle-felvásárlások





A felvásárlással az Oracle-höz került i-Flex úgy az EMEA-ban, mint Magyarországon megerősítette helyüket a központi rendszer oldalán is a technológia terén már korábban is erősen az Oracle felé elkötelezett bankvilágban. Az itthon legutóbb számlavezető megoldást kereső öt bank közül négy, nevezetesen a Banco Popolare, az FHB, az Allianz Bank és az OTP a FlexCube, egy saját fejlesztés mellett döntött. Ebben az Oracle-partnerek közül az IQSYS Zrt. szerzett elévülhetetlen érdemeket. Az itthon már működő i-Flex kompetencia-központjuk – a Magyar Telekom támogatásával megvalósuló 3 millió dollár értékű kapacitásnövelő beruházásának is köszönhetően – regionális szintűre bővül. A jövőben az Oracle Financial Servicesszel való együttműködés keretében nagyobb léptékű feladatok várnak az IQSYS FlexCube kompetencia-központjára.

Az Oracle azonban a rövid időn belüli jelentős számú felvásárlás mellett az organikus fejlődésről sem mondott le. Mintegy 3,5 milliárd dollárt költött k+f-re, húszezer szoftverfejlesztő dolgozik a cég portfóliójának fejlesztésén, amelynek nagyságrendjét érzékeltetve további adatként Reményi Csaba a fejlesztői szinten éjszakánként futtatott 300 ezer scriptet említette. Az új fejlesztéseken túl a felvásárolt szoftverek Oracle-portfólióba integrálása is fejlesztői munka igényes.

Fejlesztési és piaci stratégiák

A cég az egyes piacokon eltérő stratégiával száll ringbe. Az adatbázis-területen az Oracle fő irányelve a versenytársaktól való megkülönböztetés, amit adatbázis-portfóliójuk újabb funkciókkal történő folyamatos bővítésével érnek el. Ennek eredményeként ma már ügyfeleik többsége az adatbázis-alapfunkciók mellé opció(ka)t is vásárol.

A middleware-fejlesztések két fő irányban folynak, amelyek közül a cégen belül minden területen elsőbbséget élvező iparági standardok mentén történő a hangsúlyosabb. Ezen alapelv ellenében nem indítanak belső fejlesztést, és felvásárlást sem kezdeményeznek. Ma, a cégen belüli komplex rendszerek előretörésekor, az Oracle kiemelten fontosnak tartja – ad magyarázatot az említettekre Reményi –, hogy a rendszerek vagy azok kisebb szolgáltatásokra bontott egységei képesek legyenek az egymás közti kommunikációra. Erre azonban csak iparági standardok mentén gondolkodva születhet megoldás. A fejlesztések másik iránya a piac által is middleware-nek tekintett termékpaletta kompletté tétele.

A fenti fejlesztési alapelvvel összefüggésben az Oracle Hungary ma már gyakorlatilag „bojkottálja” az elavult Oracle-technológiákat igénylő tendereket. Reményi indoklása szerint nem engedhető meg számukra, hogy ne iparági standardokon keresztül valósítsanak meg az ügyfeleiknél megoldásokat. Azonban megbízóik korábbi invesztíciójának megtérülése érdekében korábbi fejlesztésű termékeiket is szinten tartják, ám azokat új ügyfeleknek már nem kínálják eladásra.

Az alapstratégiát követve a verseny az alkalmazások oldalán is áthelyeződik a gazdálkodási rendszerekéről az iparági megoldások térfelére. Az másik jelentős változást, az ezen a területen is tapasztalható technológiairányú hangsúlyeltolódást Reményi Csaba volt technológiai üzletágvezetőként különösen kedvezőként értékelte. Ennek a versenyben is új kaput nyitó üzenetnek a megértése, teszi hozzá az ügyvezető, elsősorban a cég informatikai rendszerének helyes működtetéséért felelős CIO-k feladata. Az irányváltás üzenete pedig úgy hangzik, hogy a technológiák megnyitásával a fekete dobozként működő, a kimeneten ugyan a várt eredményt produkáló, de a „hogyant” homályban hagyó alkalmazások helyét az ipari standardokon keresztüli kommunikációra képes architektúrájú megoldások vehetik át. Az Oracle-alkalmazásfejlesztések középpontjában ezért továbbra is a Fusion alkalmazások állnak, vagyis iparági standard middleware-szabványokon keresztül, szolgáltatásalapon építik fel az alkalmazásokat.

Technológiai piac

Az Oracle-nek a technológiai piacon jelenleg betöltött helyéről szólva Reményi Csaba elmondta, hogy az EMEA adatbázispiacán – a Gartner adatai alapján – 43 százalékos részesedést elérve, 16 százalékkal körözték le a második IBM-et. A middleware-piacon a BEA-felvásárlást követően a 25 százalékos IBM előtt 27 százalékkal állnak az élen – az előző évihez képest 14,4 százalékos volt a növekedés. Adatbázis-értékesítésben Magyarország az EMEA-n belül átlag fölött teljesített. Az ügyvezető igazgató szerint a hazai közigazgatásban az Oracle adatbázis-technológiája lassan de facto standarddá válik, s ugyanez, a már említett opciókkal kiegészítve, a nagyvállalatokra is igaz. A middleware-piac élére a BEA felvásárlása emelte a céget.

A technológiai verseny is mindinkább az ipari standardok felé tendál. Az Oracle úgy látja, a vevők számára egyre fontosabbak a szoftvereknek speciálisan az ő területükön kamatoztatható képességei. Az adatbázisnál ez az elvárás nehezebben megfogható, a köztes szoftverek irányába haladva azonban már egyre jobban.

Partnerpolitika

A felvásárlások legnagyobb értékének Reményi az így cégen belülre került k+f-tudást, -szakembereket tartja. A felvásárolt, de ma már Oracle-fejjel gondolkodó szakemberek között, mivel nyílt standardokban gondolkodó cégeket vásároltak fel, gyorsan megindul a kommunikáció. Az Oracle pragmatizmusának köszönhetően hamar képes dönteni a meglévő Oracle- és a felvásárolt termékportfóliók közötti esetleges versenyhelyzetben még akkor is, ha az ügyfelek befektetéseinek megtérülését szem előtt tartva saját terméke visszaléptetése látszik célszerűnek. Mindemellett a bekebelezettek meglévő értékesítési csatornáit sem kívánják elveszteni, amihez összehangolt, tudatos partnerpolitikára van szükség.

A nemzetközi szinten megszerzett tudással a hazai leányvállalat bajban van, hiszen lehetetlen a felvásárlások gerjesztette tárgyi tudás összességét házon belül felépíteni, így idehaza még inkább szükségük van a partnerekre. Mivel a nagyobb hányadában aktív, mintegy 270 hazai partnertől várják el az ügyfelek minden igényének kiszolgálásához a szükséges kompetenciát, elégedettségük alapvetően fontos számukra, amit központilag kidolgozott számos mérőszám reprezentál. A jelenlegi partnerek többsége technológiai, de az alkalmazáspartnereik száma is nő. Utóbbiak jelentős hányada korábban Oracle-technológiára alapozott, saját fejlesztésű alkalmazást forgalmazott. Mivel azok karbantartása mind nehezebbé vált, ma már Oracle-alkalmazások értékesítésében és bevezetésében kamatoztatja piaci és szakmai tapasztalatait.

Képzésükről az Oracle gondoskodik. Az EMEA-partnerek 80 ezer napnyi oktatást vettek igénybe, idehaza a tavalyelőtti 1392 óra a 2007–2008-as üzleti évben 1742-re növekedett. Az idei üzleti év első négy hónapjában a hazai partnerek már több mint 1000 napot töltöttek Oracle-tantermekben.

Globalizációs hatások

Újságírói kérdésre válaszolva Reményi elmondta, hogy az Oracle nem tud pontos lokális árbevételi számokat mondani. Ugyanis az értékesítések regionális szinten történnek, így lehet, hogy azok eredménye market share szempontból Magyarországon mutatkozik, de ténylegesen például egy német távközlési cég a vásárló, amelynek magyarországi leányvállalata is jogszerűen használja a terméket. S ugyanez igaz a HR területén is. Hiszen munkajogilag a régió más országában bejelentett dolgozók magyarországi teamekben dolgozhatnak, és fordítva. „Az Oracle-ön belül tehát egyre kisebb jelentősége van annak, hogy ki hol ül” – teszi hozzá az ügyvezető. „Közeledünk a globalizáció azon fokához, amikor már egyre kevesebb eredmény, projekt stb. értékelhető országos szinten. Az Oracle-leányvállalatok együttműködése egy hálószerű működésről tanúskodik, ahol a helyi vezetők a helyi pénzügyi, kereskedelmi szempontokat követik, de a szakemberek mozgását az Oracle igyekszik magasabb szintről koordinálni.”

Némi információmorzsával azért a hazai alkalmazás-, technológiai projektek rendszer-, illetve termékszintű felosztásáról is szolgáltak. Bár a szakmai partnerek vitát generálnának annak kapcsán, ki mit nevez adattárháznak, Reményi Csaba a jelentős méretű, meghatározott módszertant alkalmazó, a különböző rendszerekből érkező komoly adatmennyiséget feldolgozókat sorolja ide. „Az adattárházak piacán az Oracle piacvezető. Mivel az Oracle kínálta technológia a legmegfelelőbb számukra az adatfeldolgozáshoz, a tíz hazai bankból kilenc Oracle-adattárházat használ. Egy adattárházunk működik biztosítónál és hét az állam- és közigazgatásban” – vonja meg az egyenleget Reményi Csaba. Biztatónak tartja a közigazgatási szektorban újra induló, a szakma által már régóta várt informatikai fejlesztéseket. Ebben a szektorban is sok az adattárház-technológiát igénylő feladat, melyek közül Reményi a teljesítménymérés növekvő fontosságát emelte ki.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció