CODA - felvásárlás előtt és után

A korábbi évek stagnálását követően 2006-ban átalakult, s kissé az ERP-k irányába mozdult el a CODA termékpalettája. Nevet váltott és új alakot öltött, ám a CODA Financials legfrissebb verziója, a webes technológiájú Neon továbbra is elsősorban pénzügyi rendszerként ismert. Mivel az idén a vállalat az egyik versenytárs, a Unit 4 Agresso tulajdonába került, többek között arra a kérdésre kerestük a választ, hogy vajon milyen stratégiát folytat a cég az ERP-rendszerek nagyon erős piacán.

Az idén történt felvásárlással összefüggően még csak a rövid távú stratégia ismert, a közép- és hosszú távú, a céggel, a termékekkel és az értékesítéssel kapcsolatos elképzelések az év végére várhatók. A múlt, jelen és jövő kérdéseire Wehring Tamástól, a CODA Hungary Kft. kereskedelmi igazgatójától vártuk a válaszokat.

Göröngyös útról a célegyenesbe

A CODA 90-es évek végi tulajdonosváltása alatt, mivel parciális termékként kezelték, stagnált a CODA-termékek fejlődése. Ismételt függetlenné válását követően azonban a CODA brandje és a termékfejlesztési stratégiája is megújult. Ennek első lépéseként a cég vezetése a termékportfólió megújítása, webes alapokra helyezése mellett döntött. A 2000 körül kezdődött fejlesztések szolgáltak a CODA legújabb termékcsaládja, a webes technológiára fejlesztett Neon alapjául. A CODA Financials új technológiai alapra ültetését (8.0 verzió, jelenleg a 11-es változatnál tartanak), vagyis a Neon elődjének megjelenését követően kezdtek piacfejlesztésbe.

A korábbi közvetett, disztribúciós értékesítési modell helyett meglévő piacaikon is közvetlen értékesítésre álltak át. Néhány kelet-európai országban, valamint Svéd- és Németországban cégfelvásárlásokkal értek el közvetlen jelenlétet. Hazai leányvállalatukat, a CODA Hungaryt a CODA-viszonteladó Singular Hungary felvásárlásával, 2006. január 1-jei cégbejegyzéssel hozták létre, amely regionális központként a kelet-európai országokban történő termékértékesítés és -bevezetés mellett a térség értékesítési hálózatának kialakításáért is felel. 2006 végén Prágában nyílt önálló (CODA CZ), de a magyarországi leányvállalat irányításával működő irodájuk, és a térség más országaiban is hasonló lépéseket terveznek.
A CODA a mediterrán régióban (Spanyolország, Olaszország), az arab országokban, valamint Ukrajnában, Oroszországban és Kínában is keresett értékesítési hálózattal rendelkező partnereket. Egy újabb, a cég életében meghatározó esemény, a Unit 4 Agresso általi felvásárlás ugyan lelassította, de nem eliminálta az ez irányú törekvéseket. Spanyolországban a felvásárló már jelen van, emellett Olaszországban kilátás van egy közös Unit 4 Agresso–CODA iroda megnyitására; az említett egyéb országokban való közös megjelenés mikéntje és üteme ma még nem ismert.
 

Felvásárlás után

A CODA és a Unit 4 Agresso együttesen 19 országban, 3300 munkatárssal dolgozik, ügyfélszámuk 2600, illetve 5200. A tavalyi együttes árbevétel 320,5 millió euró volt, ennek alapján az IDC a kkv-piac hatodik legnagyobb ERP-szállítójaként említi a CODA-val kiegészült Unit 4 Agressót. 2010-re 500 millió eurós árbevételt terveznek, ami az akvizícióval járó teendőkre is tekintettel meglehetősen dinamikus fejlődést feltétez. Mivel tavaly a 2006. évihez képest árbevételük – a CODA-felvásárlás hatását is beszámítva – 39 százalékkal nőtt, teljesítése mégsem látszik lehetetlennek.

A CODA márkanév megmaradásának kérdése még nem dőlt el, a két cégnév közül Közép-Kelet-Európában a CODA-é, míg Nyugaton talán a Unit 4 Agressóé az ismertebb.

Egyesüléskor mindkét cég oldaláról biztosították az ügyfeleket, hogy középtávon megmarad az általuk már jól ismert jelenlegi termékstruktúra. A továbblépés konkrét irányainak meghatározása, a cég közép- és hosszú távú termékstratégiájának kialakítása ez év végére várható.

Ahogy korábban a CODA, úgy a Unit 4 Agresso is közvetlen jelenlétre törekszik az egyes országokban, bár emellett az Agresso  további viszonteladó partnerekkel is rendelkezik. Ezt a modellt kívánja a CODA Hungary is követni, viszonteladóik között a CODA-megoldások alrendszereinek meglévő szállítóit preferálják, ugyanakkor nyitottak más viszonteladói partneri kapcsolatok kiépítésére. A kelet-európai jelenlét erősítésére Romániában és Lengyelországban is hasonlóképpen szeretnének építkezni.

A régióban egyedüli leányvállalati szintű képviseletként a CODA Hungary (ideértve a CODA CZ-t is) rövid távú stratégiájában a Unit 4 Agresso csoportba olvadás nem hoz lényeges változást. Rövid távon továbbra is a portfóliójukban lévő CODA-termékek értékesítésével és implementációjával foglalkoznak a hazai és a kelet-európai piacon.



Wehring Tamás a CODA eddigi piacpolitikájának helyességét igazoló eredményként többek között az amerikai Caterpillarral kötött licencszerződést említette, amelynek keretében ügyfelük a CODA-t worldwide pénzügyi megoldásként vezeti be dealereinél. A bevezetési projekt jelenleg folyamatban van, és előreláthatólag több évet vesz majd igénybe. Szintén sikertörténetként említette a CODA-termékek implementációját az Avis budapesti szolgáltatóközpontjában, ahol többek között az akkor még versenytársként indult Unit 4 Agressóval szemben nyert a Budapestről közvetlen támogatást nyújtani képes hazai leányvállalat.
 


Átfedések, kiegészítések

A Unit 4 Agresso termékkínálatának fókuszában is a pénzügyet támogató megoldások állnak, de az igények sokkal szélesebb spektrumát képesek lefedni, gyakorlatilag a vállalatirányítási rendszerektől elvárt funkcionalitással. A két termékcsaládjuk egymáshoz való viszonya az SAP R/3 és az SAP Business One közöttihez hasonló, a robosztusabb Agresso termékcsaládot a nagyobb cégek preferálják, a teljes körű funkcionalitású Ekon pedig inkább a kkv-k igényeit kielégítő ERP-megoldás.

Az új termékstratégia kialakításakor valószínűleg figyelembe veszik, hogy bár a két cég bizonyos területen versenytárs volt, de a termékstruktúrát és a célpiacokat nézve egymást kiegészítő területek is felfedezhetők. Az Agresso CRM- vagy projektmodulja várhatóan megjelenik majd a CODA termékportfoliójában is, így az eddig alaptermékét és kiegészítő moduljait tekintve is elsősorban pénzügyi területre összpontosító CODA fókusza elmozdulhat az ügyféligények szélesebb körű lefedése irányába. Az egyes Unit 4 Agresso-termékek CODA-termékportfólióban való megjelenésének időpontja azonban, ahogy a közös középtávú termékstruktúra kialakítása is, leghamarabb ez év végén válhat ismertté. Addigra egészül ki az ügyfelek által is elérhető termék road-mapjük a Unit 4 Agresso és a CODA integrációs kapcsolatát érintő fejlesztések ütemezésével.

A Unit 4 Agresso és a CODA célpiaca jelenleg eltérő, az előbbi az állami szférában, az utóbbi inkább a versenyszférában erős. A CODA nyitott, nagyfokú rugalmasságot biztosító és jól integrálható pénzügyi megoldása kiemelten a célszoftverek által támogatott tevékenységű területeken, így például a szolgáltató szektorban, mindenekelőtt a pénzintézeteknél, valamint a szállítmányozó vállalatoknál preferált. Az Agresso állami szférában elfoglalt pozícióit jól jellemzi, hogy Svédországban például kormányzati szinten támogatja az elektronikus számlázást, és Hollandiában is egy hasonló projekt megvalósításáról folynak tárgyalások. Az oktatás támogatására készült termékeik később a CODA „felségterületén”, a kelet-európai régióban is jól teljesíthetnek.

A felvásárlás óta eltelt rövid időszakban is születtek már a két cég tevékenységének harmonizációjára irányuló lépések. Vizsgálják, hogy mely pontokon érdemes termékintegrációt végrehajtani, és az értékesítés egységesítése felé is történt elmozdulás. Ahol mindkét cég közvetlenül jelen van, megindult a szervezeti egységesítés, illetve az értékesítés összehangolása úgy, hogy az adott ország ügyfelei a két portfólióból az elvárásaiknak legmegfelelőbb alkalmazást kaphassák.


Hagyományos termékstratégia


Hagyományos és on-demand termékstratégiáinak ismeretében vélhetően nem véletlenül kívánta a javarészt szintén webtechnológiára váltott Unit 4 Agresso „házon belül” tudni a CODA-t. A Neon megjelenése egyben termékstratégia-váltást is jelentett. A pénzügyet különböző termékosztályokba sorolt termékcsoportok veszik körül. Az egyik ilyen a tranzakció-kezelést támogató rendszerek csoportja, ahova a pénzügy, a tárgyieszköz-kezelés támogatása mellett a különböző szkennelt képek tranzakciós szintű feladása, a workflow-megoldás, illetve a számlaegyeztetés, valamint a CODA Portal megoldása tartozik. Az elemzőrendszerek között tervező-, adatbányászati és elemzőeszközök – úgy mint az Analytics Explorer és a CODA Intelligence –, valamint az MS Excel-kiterjesztést megvalósító, az adatbevitelt és -kinyerést is támogató CODA XL is megtalálható.

Az 1999-ben a MEHIB-nél – még Singularként – egy biztosítási rendszer részeként végzett workflow-bevezetésük úttörőnek számított a hazai piacon, de azóta – Wehring szerint kiemelten a multik folyamatosan növekvő elvárásainak és folyamatautomatizálási törekvéseinek köszönhetően – Magyarországon is nőtt a workflow-rendszerek iránti igény. A CODA folyamatvezérlő termékcsoportjában komplett, ismétlődő vállalati folyamatok, illetve különböző űrlapok jóváhagyási folyamatának lefedésére és a pénzügyi rendszerrel vagy más modullal való integrációjára képes megoldások találhatók. Mivel a CODA pénzügyi megoldására kiemelten a pénzügyi modul mellett egyéb célszoftvereket üzemeltető cégek tartanak igényt, a más rendszerek felé kezdettől nyitott CODA-nál külön termékcsoportot képeznek a többek között XML típusú vagy webservice alapú adatcserét megvalósító integrációs megoldások, amelyek az integrációs termékcsoport részét képezik.

A Neon fejlesztése kapcsán a beszerzési rendszerek csoportja is megerősödött. Az ide tartozó, webes technológiát alkalmazó, beszerzési folyamatokat támogató termékek funkciói a beszerzési költségeiket optimalizálni szándékozó cégek igényeinek felelhetnek meg.

A Neon fejlesztése folyamatos. Az idén már két alverzió (11.001 és 11.1) is megjelent, év végére várható a 11.2. A 12-es verzió megjelenését 2009 végére ígérik a CODA-nál. A nagy verzióváltások mindig új funkciók, esetenként új modulok megjelenésével vagy a régiek modernizálásával járnak, a Neon esetében ez elsősorban a beszerzési és a tárgyieszköz-modulokat érintette. A kisebb verzióváltások általában csak javításokat és apróbb funkcióbeli változásokat hordoznak. A verzióváltások zökkenőmentessége minden esetben biztosított, szögezi le Wehring Tamás. A verzióváltások során egy esetleges adatbázis-módosítást is érintő változás esetén a CODA által előre elkészített scriptet lefuttatva nem okoz gondot az upgrade.

On-demand termékstratégia


A közelmúltra datálódik a CODA on-demand iránti érdeklődése. Mivel egy, az új tulajdonos által preferált termék-, illetve értékesítési stratégiáról s ezzel összefüggésben az on-demand piac vezetőjével való kapcsolatról van szó, várhatóan ez az irányvonal a jövőben is megmarad. Az on-demand termékpaletta kialakításának kezdetén a CODA két lehetséges fejlesztési irány közül választhatott. A saját, különálló termék fejlesztése és a meglévő előnyöket kihasználva a már bejáratott üzleti modellt kínáló, létező on-demand rendszerhez történő csatlakozás közül az utóbbit választották. A végső döntést a közös CODA- és Salesforce.com-ügyfelek vitték az USA-ban már 30 ezernél is több ügyfelet számláló Salesforce.com irányába. „Ügyfeleink számára biztosítanunk kellett a náluk telepített CODA Financials és a Salesforce.com on-demand rendszere között elhelyezkedő integrációs modult – segít Wehring megérteni az együttműködés kezdeti szakaszát. – Az együttműködés első lépéseként elkészült integrátor modullal elérhető eredmények, valamint az on-demand üzleti modell működőképessége láttán szánta rá magát a CODA a következő lépésre, egy Salesforce.com-platformra fejlesztett komplett pénzügyi megoldás elkészítésére. A fejlesztés első, 2008 májusában lezajlott fázisa a számlázás és készpénzkezelés folyamatának támogatását célozza. A termék a Force.com fejlesztési platform előnyeit kihasználva a Salesforce.com CRM-moduljához integrálva, elsőként Angliában és Amerikában, már elérhető az ügyfelek számára. A következő fázisban egy főkönyvi modul fejlesztése fog megvalósulni, amelyet a harmadik fázisban a beszerzések kezelését támogató modul követ majd.”

CODA-piac

A Unit 4 Agresso cégcsoport tagjaként piacon lévő CODA a jelenlegi és közeljövőbeni termékei, kiemelten a Neon fő „fogyasztóinak” továbbra is elsősorban azokat a nemzetközi cégeket tekinti, amelyek nyílt, magas funkcionalitású, kontrollingszemléletű, több nemzetközi standard szerinti riportolást támogató pénzügyi rendszert keresnek meglévő speciális ERP-rendszerük vagy -moduljuk mellé. A korábban említetteken túl Ilyen például a kiscsomag-szállítással foglalkozó DPD Hungária, amely speciális tevékenységét kiszolgálni képes rendszeréhez keresett pénzügyi megoldást. A CODA Financials az IKEA egyedi igényeinek megfelelő logisztikai rendszerével worldwide szinten integrált. Ehhez hasonlóan más nemzetközi cégek is gyakran országról országra viszik magukkal, így Magyarországra is, az anyavállalat által előírt nemzetközi standardoknak megfelelő pénzügyi rendszereiket. Ennek kapcsán előnyt jelent – ma még csak a nálunk is jelen lévő amerikai cégek számára, de ilyen irányú EU-s szabályozás is várható –, hogy a CODA Control a SOX-megfelelésben is képes támogatni a szervezeteket. De akad ellenkező példa is, teszi hozzá Wehring, a Hyundai például ugyanazt a rendszert használja világszerte kereskedelmének támogatására, de a pénzügyi megoldásokban már akadnak országonként eltérések.

Szövetségi politika


Az olyan nyitott rendszereket forgalmazó vállalatokról, mint a CODA, élénk szövetségi politikát feltételezünk, és nem is csalódunk nagyot. A CODA Group jelenlegi ügyvezetője az Európai Szoftver Szövetség elnöke, az ebből adódó széles kapcsolatrendszerrel. Mivel a CODA méreténél fogva, de még a felvásárlását követően a Unit 4 Agressóval együtt sem jelent veszélyt a piac nagyágyúira, közülük többen is feltűnnek különböző szintű szövetségeseik között. „A Microsoft szerver-operációsrendszerek piacán erősödő jelenlétét a vállalatirányítási rendszerek bevezetése során mi is tapasztaljuk – mondja Wehring Tamás. – Hazai ügyfeleinknél a telepítések csaknem 90 százaléka Microsoft-szerveren fut, és ugyan akadnak Oracle-adatbázison futó rendszerek is, de a Microsoft az SQL szerverével itt is megkerülhetetlen, mint ahogy fejlesztési platformként is. A CODA Control termékcsalád fejlesztése már .NET-platformon történt.”

Az SAP-vel már más a helyzet. „A CODA érthetően partnerségre törekszik a legnagyobb ERP-szállító SAP-vel, aminek eredményét a gyakran ismétlődő, projektszintű folyamatokban erős, többek között az SAP-ügyfelek havi zárását is támogatni képes CODA Control termékünk is bizonyít” – ad egyértelmű magyarázatot a kereskedelmi igazgató.

Harmadikként Wehring Tamás a Cognost említi. „Riportingeszközeink köre folyamatosan bővül, a Cognos-partnerség a pénzügyi kimutatások és az adatbányászati megoldások révén régi keletű. Közös értékesítésű termékünk, a CODA Planning pedig valójában a Cognos Planning moduljára épülő megoldás.”

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció