Változás Megatrend módra
2008. július 8.
Csendesebbek, az előző évekhez képest ritkábban bukkannak fel a médiában, szaksajtóban az esetenként már két évtizedes múltat maguk mögött tudó, magyar tulajdonú integrált ügyviteli, vállalatirányítási rendszereket fejlesztő cégek. Az okok összetettek. Az Infosys rendszerrel csaknem húsz éve piacon lévő, az elmúlt egy évben szervezeti átalakuláson és vezetőváltás(ok)on átesett Megatrend vezetőitől és a – tevékenységét, valamint a cégszerkezetét tekintve is az egyik legösszetettebb ügyfelük – a Metal Holding Zrt. pénzügyi vezetőjétől hallottak jól példázzák mind az okokat, mind a kiútkeresést, mind a lehetőségek felismerését és kiaknázásának fontosságát.
Piacon maradásuk érdekében elsősorban a korábbi sikereiket megalapozó integrált megoldások továbbfejlesztésében gondolkodók vannak lépéskényszerben. Többek között a korábban csak a nagyvállalatokra fókuszáló multik kkv-piaci terjeszkedése, az üzleti informatikát is érintő alacsonyabb hazai beruházási kedv, a globalizáció készteti vezetőiket eddigi üzletpolitikájuk, piaci- és termékstratégiájuk felülvizsgálatára. A multik megoldásainak szállítójává vált, azokhoz kiegészítő, vertikális és/vagy horizontális add-in fejlesztéseket végző hazai rendszerfejlesztők kevésbé vannak (még) szervezeti átalakulást is igénylő kényszerhelyzetben.
Változáskezelés
Egy IDC Research-felmérés szerint a magyar tulajdonú vállalatok számára hazai fejlesztések nyújtásának igényével alakult Megatrend Zrt. 2000-re a kelet-európai régió legnagyobb magyar ERP-fejlesztő cégévé vált. A hazai piaci részesedését tekintve még 2005-ben is az SAP és az Oracle mögött a harmadik helyen álló vállalat 200 fölötti Infosys-bevezetést követően hirdetett új stratégiát, és kezdett kivívott helye megtartásának érdekében szervezeti átalakulásba. Első lépésként 2007 júliusában szétválasztották az elnöki és a vezérigazgatói pozíciót. A korábban mindkét posztot betöltő cégtulajdonos, K. Szabó Imre, elnökségét megtartva, Deák Gábort nevezte ki vezérigazgatónak, aki egy szervezetfejlesztő cég közreműködésével kezdett munkához. Ennek eredményeként mára – a tulajdonosi elvárásoknak megfelelően – egy, az ügyfelek és a piac igényeihez való gyorsabb alkalmazkodás érdekében a korábbinál „laposabb”, elsősorban a középvezetőkre támaszkodó, dinamikus működésre és hatékony kommunikációra képes szervezet jött létre. A kereskedelmi tevékenységben ma már a key accountoké a főszerep, és megtörtént a belső technológiai folyamatok újraszervezése is. A front- és back-office alapú szervezeti struktúra eredményeként született egykapus rendszerrel az ügyfélkiszolgálás minőségét, az ügyfél-elégedettséget kívánják növelni.
Külföldi terjeszkedés
A know-how- és technológiatranszfert jelentő külföldi piacszerzést is stratégiájába építő cég a Távol-Keletre, a volt szovjet tagállamokra és Romániára összpontosít, de távolabbi terveikben afrikai és közép-, illetve dél-amerikai fejlődő országok is szerepelnek. Mivel úgy gondolják, a hazai kkv-k fennmaradásának két lehetséges útja az összefogás és a piackeresés, az említett piacokat elsősorban a külföldi terjeszkedésben érdekelt ügyfeleikkel közösen célozzák meg, vagyis a Magyarországon már működő rendszereik roll-outjában gondolkodnak. Így „követik” többek között hazai ügyfelüket, az Axiált Szlovákiába, Ukrajnába és Romániába, vagy a Metal Holdingot Székelyudvarhelyre (Color Metal s.l.r.). Működik képviseletük Vietnamban és egy hete vietnami közös vállalatuk bejegyzése is megtörtént. A Magyarországon diplomázott vietnami informatikusok úgy szakemberekkel való, mint nyelvi problémáik áthidalásában segítnek. A magyar piacon az idén 1,6 milliárd, a külföldi projektekből 150 millió forint árbevételt remélnek.
Megszerezni, megtartani
Az Infosys piacképességére, az összetett és változó igényeket is kielégítő képességeire, a befogadó szervezetek növekedésével való lépéstartására a Metal Holdinggal való, 2004 óta tartó együttműködésüket hozták fel példaként. Itt a holdinghoz tartozó cégeknél a vállalatirányítási szoftver bevezetésén túl infrastruktúra és adatkezelés szintű konszolidációt is végeznek. Négy és fél hónap alatt központosították a holding 12 cégét egy többszerveres hardverplatformra, megvalósult a holding szintű egységes adatkezelés, és biztosítottak a konszolidációs egyeztetésekhez szükséges adatkapcsolatok is. A projekt során összevonásra kerültek a cégek törzsadatai, a konszolidációs forgalmi adatok, illetve létrejött egy központosított lekérdezési lehetőségeket segítő forgalmi adatbázis. A konszolidáció eredményeként a folyamatosan bővülő Metal Holding cégcsoport az eddigi, listákon történő átvezetéssel szemben ma már sokkal egyszerűbben vonhatja be a tulajdonába kerülő cégeket a központosított forgalmi adatbázisba, és a cégcsoport összeredménye is átláthatóvá, egyszerűen szűrhetővé válik. A holding szintű projektek mellett közvetlenül a cégcsoport vállalatainál is történnek fejlesztések, bevezetések. A Metalloglobus Félgyártmány Kereskedelmi Kft.-nél bevezetésre került az Infosys, míg a MetalConstruct Zrt.-nél az Infosys termelési rendszert adták át 2008 májusában. A tagvállalatok jelzései alapján további bővítések is várhatók.
Kapcsolódó cikkek
- Az SAP 6 milliárd dolláros felvásárlásra készül
- Az IBM 2015-re megduplázza részvényarányos eredményét
- A Deutsche Telekom már profitra váltott
- Magyar Telekom - kisebb bevétel és nyereség
- Lendületben a tárolóspecialista MHM Computer
- Ismét perbe hívja a Nokia az Apple-t
- Olcsóbb áramot és földgázt is szolgáltat immár a Magyar Telekom
- Újabb pénzügyi rekord a Check Pointnál
- T-Mobile: küszöbön a milliomodik mobil internetező
- A Google negyedik éve a világ legértékesebb márkája