A mobiltelefon lesz a negyedik értékesítési csatorna
2008. június 14.
A kiskereskedelmi hálózatok élmezőnye
A Cisco IBSG tanulmánya Észak-Amerika és Európa 45 kiskereskedelmi cégét értékelte három kategóriában (Global 500, Web 15, innovátorok), és az online vásárlás két szempontját vette górcső alá a vásárló szemszögéből. Az egyik szemponthoz az olyan „alapvető” funkciók tartoznak, mint az egyszerűen kezelhető grafikus felhasználói felület, a keresési lehetőség és a kényelmes vásárlási folyamat. A másik kategóriába olyan összetettebb funkciók tartoznak, mint a közösségi hálózat és a többcsatornás integráció, amelyek minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kapnak a vásárlói élmény tekintetében.
A felmérés szerint a 10 legjobb e-kereskedelmi webhely sorrendben: Amazon.com, Best Buy, Sears, Circuit City, Quelle, Otto, Macy’s, FNAC, Bol.com és Argos Home Retail Group.
Az e-kereskedelemben rejlő potenciál folyamatosan növekszik. A Forrester Research becslése szerint az online értékesítés összértéke ebben az évben eléri a 204 milliárd USD-t, 2012-re pedig a 335 milliárdos összeget. Az Egyesült Államokban a teljes eladások mintegy hat százalékát az e-kereskedelem teszi ki.
Amennyiben a kiskereskedők megfelelően alakítják ki az e-kereskedelem alapjait, elnyerhetik az olyan ügyfelek bizalmát és folyamatos megrendeléseit, akik gyors, megbízható és zökkenőmentes kiszolgálásra vágynak. Az olyan új technológiák és funkciók révén pedig, mint például a mobil elérés, a viszonteladók egyedi e-kereskedelmi környezetet teremthetnek vásárlóik számára. Rövidesen a vásárlók alapvető elvárásai között szerepel majd, hogy mobileszközeikkel találhassák meg az üzleteket, kutassanak termékek után és kezeljék számlájukat. Ezen piaci lehetőségre felkészülve a kiskereskedőknek ki kell alakítaniuk mobil- és többcsatornás stratégiájukat, amely révén a vásárlók bármikor és bárhonnan hozzáférhetnek a kiskereskedelmi termékek adataihoz. A kiskereskedőknek érdemes odafigyelniük más ágazatokra is, mint például a pénzügyi szolgáltatókra, mivel az itt bevált gyakorlatokat könnyen saját körülményeikhez tudják igazítani. |
A mobilkereskedelem térnyerése
Jelenleg világszerte az internetfelhasználóknál (1,3 milliárd) mintegy háromszor több mobiltelefon-előfizetést (3,3 milliárd) tartanak számon. A Cisco várakozásai szerint a mobilkereskedelem a mobiltelefonokhoz hasonló fejlődési utat fog bejárni. Az igazi újítók már most is a többcsatornás értékesítés egyik eszközeként alkalmazzák a mobiltelefont. A kiskereskedők mobilkínálatának legegyszerűbb formája, hogy szöveges üzenetekben (SMS) kommunikálják akcióikat, megválaszolják a vásárlók kérdéseit, információt szolgáltatnak az elérhető termékekről és aktualizálják a szállítási adatokat. A Cisco IBSG felmérésének főbb megállapításai:
- A kiskereskedők 42 százaléka újraszerkesztett weboldalak vagy különleges mobiloldalak bevetésével teszi elérhetővé a termékinformációkat a mobil készülékeken
- mintegy 15 százalékuk tranzakciókat is engedélyez a mobileszközökről (vásárlás, készletek teljes funkcionalitású lekérdezése stb.)
- 10 százalékuk SMS-ben válaszol a vásárlók kérdéseire
- 6 százalékuk külön mobil használathoz fejlesztett weboldalakkal és URL-lel rendelkezik
A közösségi hálózatok hatása
Az olyan közösségi oldalak, mint a MySpace és a Facebook, valamint a Second Life, továbbá a YouTube-hoz hasonló multimédiás oldalak alapjaiban változtatták meg a vásárlói viselkedést, illetve az online vásárlási környezettel szembeni elvárásokat. A közösségi hálózatok először ugyan a fiatalok és a modern technológiát használók körében hódítottak, de mára már a 35 év feletti korosztály adja a közösségi hálózatok tagjainak zömét. A Facebook például 2006. májusa és 2007. novembere között 286 százalékos növekedést könyvelhetett el a 35 éves, illetve az annál idősebb korosztály körében. A közösségi hálózatok nemzetközi szinten is növekedésnek indultak, és mára az európai belépések száma (127 millió) felülmúlja az egyesült államokbeli adatokat (124 millió). A Cisco IBSG e-kereskedelmi oldalakról készült felmérésének eredménye:
- 17 százalék teszi lehetővé a kapcsolódó közösségekhez való csatlakozást
- 52 százalék ügyfélvéleményeket tesz közzé a termékekről
- 50 százalék fejlett vizualizációs eszközökkel rendelkezik
- 50 százalék multimédiás tartalmakat, így például videót is kínál
- 50 százalék többcsatornás ügyféltámogatást, többek között bármikor elérhető üzenetváltást tesz lehetővé.
Az elmúlt évben az e-kereskedelem legtöbb újítása a vásárlók bevonására és a velük folytatott kommunikációra összpontosított. A felhasználói értékelések és az interakció egyre inkább alapelvárásnak számít, illetve a kiskereskedőknek további vizuális és videotartalmakat kell fejleszteniük (az eddigi mobil kereskedelmi technológiákon felül) ahhoz, hogy a mostaninál is szorosabb kapcsolatot alakítsanak ki a vásárlókkal. A kiskereskedőknek már most számolniuk kell ezekkel a lehetőségekkel, hogy a későbbi platformokba ezeket bele lehessen foglalni.
A tanulmányt a Cisco globális stratégiai tanácsadó részlegeként ismert Internet Business Solutions Group (IBSG) készítette.
Kapcsolódó cikkek
- A netezők ötöde naponta bejelentkezik egy közösségi oldalra
- Szentendre a leginkább e-aktív magyarországi település
- Egyre kifinomultabbak az internetes bűnözők
- Öt év alatt meghatvanhatszorozódik a mobil adatforgalom
- Személyre szabott orvosi konzultáció tévékészüléken keresztül?
- 2008-as toplisták Business Online módra: Felmérések, előrejelzések
- Felmérések, előrejelzések 1. - ICT-piac, hardver, alkalmazás
- Tavaly hatévi növekedés után először csökkentek a lakosság távközlési kiadásai
- A fehérnemű kiszorította a mobiltelefont
- A keresés a második legnépszerűbb netes tevékenység Amerikában