A legtudatosabb vásárlók a 30 év feletti, világhálón tájékozódó városi nők
2008. március 24.
A vásárlói tudatosságunk erősítését célzó Kirakat.hu – a Szonda Ipsosszal együttműködve – elsőként fejlesztette ki az úgynevezett Tudatos Vásárlói Indexet. A jelenleg 4,55-ös átlagot mutató TVI szerint van még mit fejlődnünk: habár a megkérdezettek több mint fele tudatos vásárlónak számít, ezen belül az internet-hozzáféréssel rendelkezők az átlagosnál is tájékozottabbak, a válaszadók 70%-a alig vagy egyáltalán nincs tisztában fogyasztói jogaival. A legnagyobb fokú tudatosság a 30 év feletti, magas társadalmi státuszú, világhálón tájékozódó, városi nőket jellemzi.
A Kirakat.hu termék-, ár-, és bolt-összehasonlításokat kínáló portál a Szonda Ipsosszal együttműködve vizsgálta a 18 év feletti magyar lakosság vásárlói tudatosságát, egyrészt a vásárlói habitusokat, attitűdöket, másrészt a fogyasztói jogokkal kapcsolatos ismereteket tesztelve. A minőséget preferáló portál elsődleges célját egy egzakt, a vásárlói tudatosságot mérő Tudatos Vásárlói Index (TVI) létrehozása képezte, mely az eredményeket egy olyan hétfokú skálán jeleníti meg, ahol az 1-es kategória a legkevésbé, a 7-es a leginkább tudatos fogyasztókat jelöli.
Az első felmérés eredményei azt mutatják, hogy jelenleg a TVI átlagosan 4,55 ponton áll, mely egyelőre közepes osztályzatot jelent vásárlói tudatosságunkat szemlélve.
n=1500 fő
A skála két legfelső kategóriájába tartozó különösen tudatos körbe a válaszadók 1/3-a esik, de némileg árnyalja a képet, hogy az eredmény erős összefüggést mutat több demográfiai tényezővel is. Az index felsőbb kategóriáiban ugyanis nagyobb arányban vannak jelen a nők és a magas társadalmi státuszú, 30 év feletti, internet-hozzáféréssel rendelkező városi fogyasztók, míg meglepő módon a 18-29 év közötti fiatalokat kevésbé jellemzi a célirányos és tudatos vásárlás.
Fogyasztói érdekeink előtérben, a környezet csak utána jön
Az attitűdvizsgálatok során kiderült, hogy a közvetlen, alapvető fogyasztói érdekeinket – pl. hibás termékek azonnali kicseréltetése, szervizgarancia igénybevétele - inkább szem előtt tartjuk, mint az etikai alapon nyugvó fogyasztói viselkedést, így például a környezettudatosság. Míg a hibás terméket a válaszadók 59%-a biztosan visszavinné, addig az újrahasznosítható csomagolású termékeket csak 23%-uk részesíti előnyben, 19%-uk hajlandó csak többet fizetni a természetes, környezetkímélő termékekért és mindösszesen 16%-uk nem vásárol olyan kozmetikumot, melynek gyártója állatkísérleteket végez.
A netezők környezettudatosabbak, mégis spontánabbak
Ugyanakkor az internethozzáféréssel-rendelkezők vásárlói magatartása némely állítás tekintetében jelentős eltérést mutat a világhálót nem használóktól. A TVI szerint a netezők nagyobb arányban figyelnek az áru minőségre és inkább hajlandóak a környezettudatos fogyasztói gondolkodásra, mint a hozzáféréssel nem rendelkezők. Mindezek ellenére azonban az átlagosnál jellemzőbb rájuk a spontán vagy online reklámok hatására történő vásárlás, hiszen az Internetről tájékozódva úgy érzik a legteljesebb információk birtokába jutnak.
Nem vagyunk tisztában a fogyasztói jogainkkal
A Kirakat.hu és a Szonda felmérése a fogyasztói ismeretek tekintetében jelentős hiányosságokra mutat rá. A válaszadók közel 70%-a a 13 fogyasztói joggal kapcsolatos kérdésből mindössze hét vagy annál kevesebb kérdésre adott helyes választ, ami statisztikai értelemben akár puszta találgatásként is értelmezhető.
A legnagyobb fokú bizonytalanság a jótállás és a szavatosság témakörében tapasztalható. Az eredmények szerint a válaszadók kevesebb mint fele van tisztában azzal, hogy az interneten keresztül vásárolt termékek nyolc napon belül visszaküldhetők, csak minden harmadik ember (29%) tudja, hogy három napon belül bármilyen termék indoklás nélkül visszavihető a kereskedőnek és csak minden negyedik (25%), hogy a jótállás minden termékre és szolgáltatásra alapvetően jár.
A fogyasztói jogokkal kapcsolatos kérdések esetében is az átlagosnál több helyes választ adtak az internet-hozzáféréssel rendelkezők, továbbá a fiatal, magasabb iskolai végzettségű városi lakosok.
Az internetethasználók nagyobb arányban tájékozódnak vásárlás előtt
A kutatás eredményei azt mutatják, hogy az internet-hozzáféréssel rendelkezők közel kétharmada látogat általános információszerzés céljából különböző weboldalakat, mielőtt megvásárolna egy terméket vagy igénybe venne egy szolgáltatást. Érdekesség, hogy a megkérdezettek több mint fele (58%) azért teszi mindezt, hogy a legolcsóbb vásárlás lehetőségét megtalálja. Az informálódás további két célja az ismeretszerzés az adott termékről (57%) és a kívánt áruhoz jutás legegyszerűbb módjáról (55%).
n=1500 fő
A Kirakat.hu a Tudatos Vásárlói Indexet minden félévben újra vizsgálja majd felmérve a vásárlói tudatosságunkban esetlegesen bekövetkező változásokat. A következő felmérés eredménye 2008. őszén várható.
Kapcsolódó cikkek
- A netezők ötöde naponta bejelentkezik egy közösségi oldalra
- Internet kontra hagyományos műszaki áruházak: éleződő verseny?
- Az online kiskereskedelmet elkerülte a válság
- Szentendre a leginkább e-aktív magyarországi település
- Személyre szabott orvosi konzultáció tévékészüléken keresztül?
- A recesszió ellenére is bővülő online értékesítést várnak 2009-re az USA-ban
- 2008-as toplisták Business Online módra: Felmérések, előrejelzések
- Felmérések, előrejelzések 1. - ICT-piac, hardver, alkalmazás
- Tavaly hatévi növekedés után először csökkentek a lakosság távközlési kiadásai
- A fehérnemű kiszorította a mobiltelefont