Kéretlen levelekben kérik adónk 1%-át nonprofit szervezetek
2008. február 5.
Magyarországon immár 1997 óta lehet rendelezni a személyi jövedelemadó bevallásakor, hogy az állam a befizetett összeg 1%-át mire fordítsa, pontosabban: melyik civil, non-profit szervezet számlájára utalja át. Az 1%-okért évek óta óriási harc folyik, hiszen a teljes keret ebben az évben eléri a 26 milliárd forintot, ám az elmúlt év statisztikája alapján csak minden második adózó nyilatkozik érdemben adója 1%-áról.
A civil szervezetek leggyakrabban társadalmi célú hirdetésekben kérik az adózók felajánlását – ám ezt csak a kevesek engedhetik meg maguknak, hiszen a médiumok TCR tarifái a listaár 10-30%-ára rúgnak. Ezért rendkívül fontos, hogy a szervezetek minél olcsóbban érjék el a célcsoportjukat.
Új eszköz – de vajon törvényes?
A kiküldők valószínűleg abban bíznak, hogy a nemes ügyre való tekintettel senki sem veszi majd zavarásnak és nem tesz feljelentést, ami egyébként minden kéretlen levél beérkeztekor jogában áll.
Kialakulóban a magyar spammelési szokások
A Sunbelt Software szakembere szerint viszont más oka is lehet az 1%-os adót kérő levél kiküldésének. Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján fejlődőben van a magyar spammelési „kultúra”. Egyre több az úgynevezett tapogatózó spam, amely ártatlan, vagyis nem kereskedelmi célú levélként teszteli azt, hogy hány felhasználó kattint rá a kiküldött linkre – ilyen lehet a szóban forgó e-mail is. A spammelők ilyenkor a legtöbb felhasználó által alkalamzott spamszűrő működését és hatékonyságát mérik le, majd a begyűjtött tapasztalatok és kattintási statisztikák alaján ajánlatot tesznek megrendelőiknek, és készítik el „igazi”, már fizetett hirdetéseket tartalmazó kéretlen levelüket.
Mivel a legtöbb otthoni internetező valamilyen fajta ingyenes, tanítható spamszűrőt használ, amelynek először meg kellett mutatni, hogy melyik levél spam és melyik nem, ezért megfigyelhetjük, hogy a fizetett hirdetést tartalmazó levélben már vicces töltelékszöveget is alkalmaznak, ami minden bizonnyal az e-mail szavait statisztikai módszer alapján elemző kéretlenlevél-szűrők megkerülésére szolgál. A vicces megjegyzés persze abban is segíthet, hogy az olvasónak valami szórakoztatót is nyújtson a spam, így inkább körlevélhez, mint kéretlen reklámhoz hasonlítsák. Mindenesetre, ha nem tanítható levélszűrővel, hanem a másik nagy csoportba tartozó, a világméretű közösségi adatbázison alapuló technológiát is alkalmazó spamszűrővel szűrűnk, akkor biztosan elkerülhetjük a hasonló leveleket: ha egyszer egy felhasználó spamként jelöli meg az adott levelet, akkor azt más már nem kapja meg jó levélként.
Kapcsolódó cikkek
- A vírus, ami nincs
- Bhutto halálából profitáltak a vírusírók
- Emelt díjas szám felhívása után engedi szabadon a PC-t egy új zsaroló vírus
- Cyberbűnözés 2.0
- Az emailek közel 95 százaléka spam
- 2007: "sikeres" év volt a spammerek számára
- Az oroszok már a spájzban vannak
- Spam-szűrő lesz az új Windows Live Messenger-en
- Októberi spamtémák: Ron Paul, MP3 és a globális felmelegedés
- Megjelent az első trójai Mac-re