Új e-kormányzati platform a kormányok és az állampolgárok szolgálatában
2008. január 23.
A fórum küldöttei számára elmondott megnyitó előadásában Jean-Philippe Courtois, a Microsoft International elnöke elmondta: ahhoz, hogy megfeleljenek a velük szemben támasztott egyre növekvő igénynek, a kormányzatoknak modernizálniuk kell azokat az online közigazgatási módszereket, amelyeket az állampolgárok kiszolgálására tartanak fenn.
„Bár a technológia segíthet a kormányzatoknál és önkormányzatoknál a hatékonyság terén jelentkező hiányosságok felszámolásában, illetve a szolgáltatások modernizálásában, sok közülük az anyagi források, a megfelelő technológia, a technikai szakértelem vagy egyéb erőforrások hiánya miatt nincs felkészülve arra, hogy megfeleljen az állampolgárok elvárásainak” – mondotta Jean-Philippe Courtois. „A CSP a Microsoft és partnereink, az önkormányzatok és regionális kormányzatok közötti számos projekt nyomán jött létre. A korábbi tapasztalatok és eredmények figyelembevételével olyan technológiákat tudunk e kormányzatok rendelkezésére bocsátani, amelyek költségkímélőek és egyszerűen alkalmazhatóak.”
A kormányok Londontól Stockholmig és a portugáliai Portótól a belgiumi Aalterig mindenütt új és innovatív módokon kommunikálnak az állampolgárokkal. És, noha ezen városokban különböző igények jelentkeznek, sok kormányzati szerv nyújt azonos szolgáltatáscsomagokat az állampolgárok számára.
A Microsoft CSP stratégiája a kormányzatokat támogatja állampolgári szolgáltatásokat biztosító fenntartható, rugalmas és bővíthető információtechnológiai infrastruktúrák kidolgozásában. Egy, a Microsoft megbízásából a Capgemini által készített friss jelentés arról számol be, hogy, a szolgáltatásokért felelős kormányzatok nehezen tudják ténylegesen fokozni azoknak a szolgáltatásoknak a hatékonyságát, amelyekkel az állampolgárok igényeit kiszolgálják, noha a közszolgáltatások 80 százaléka helyi szintű. A CSP célja ennek a szakadéknak az áthidalása, a megoldások gyors kidolgozása a személyre szabható alkalmazások és az iparág által kínált tudás révén, hogy ebben a technológia által irányított világban lépést lehessen tartani az állampolgárok egyre nagyobb elvárásaival.
Graham Colclough, a Capgemini városi és régiós szolgáltatásokért felelős globális alelnöke elmondta, hogy az olyan megoldások, mint például a CSP, központi szerepet játszanak a szolgáltatások átalakításán munkálkodó kormányzatok támogatásában. „Nyilvánvaló, hogy gyökeres közszolgálati reform zajlik, és szükség is van erre a reformra, hiszen ezt követelik az állampolgárok, így az adóbevételeknek még több kiadást kell fedezniük. A változás élén a közszolgáltatóknak kell állniuk, bizalmi légkört kell kialakítaniuk saját közösségeikkel – és ez a folyamat már meg is kezdődött” – mondta Colclough. „A rugalmas, megfizethető és skálázható technológia komoly szerepet játszik a költségek minimalizálásában, illetve annak biztosításában, hogy minél több erőforrás jusson el azokhoz az emberekhez, akiknek a leginkább szükségük van rá.”
A Microsoft olyan alkalmazások kidolgozására kérte fel partnereit, amelyek a helyi és regionális kormányzatok által használt, meglévő technológiai platformokra épülnek. A Capgemini kutatása szerint a kormányzatok információtechnológiai kiadásainak elsődlegesen a következő területek kiszolgálására kell összpontosítaniuk: állampolgári portálok, ügykezelés, intelligens űrlapok és formanyomtatványok, közösségi webhelyek és iratkezelés.
Az idei évben az induló kínálat online szolgáltatások egy olyan csomagját tartalmazza, amelynek személyre szabása és integrálása is lehetséges a már meglévő kormányzati megoldásokba.
Az alábbiakban a CSP részét képező, már létező megoldásokra mutatunk be példákat:
- Nem csak a hatékonyság javult. Portugália második legnagyobb közigazgatási szervének, a portói önkormányzatnak, olyan hatékony megoldásra volt szüksége, amellyel maga a szervezet tudja kezelni az éves szinten több százezer oldalnyi dokumentumot létrehozó önkormányzat üléseit. Az „Executive Portal” projekt, amely a Microsoft SharePoint Portal 2007 technológiájára alapozva a CSP kínálat részét fogja képezni, automatizálta az ülések dokumentációját, és egyszerűsítette a teljes előkészítő folyamatot. Az eredmény az ülések logisztikájának egyszerűsödése, valamint a bürokrácia csökkenése volt. Javult az integrált iratkezelő rendszer és csökkent a papírfelhasználás. Ez utóbbi évi 300 ív papír megtakarítását, vagyis 11 fa életét jelenti, sőt, a megoldás lehetővé teszi a jövőbeni skálázhatóságot is.
- Keretrendszer biztosítása közepes méretű kormányzatok számára. A CSP egy másik elemét azok az eszközök jelentik, amelyek lehetővé teszik a kis és közepes méretű kormányzatok számára, hogy létrehozzák és menedzseljék a Microsoft Office SharePoint Server alapján tervezett saját online szolgáltatásaikat és tartalmaikat. A belgiumi Aalter önkormányzatánál a Digital Town Hall („digitális városháza”) szolgáltatás nagy sikerrel működik. A tervek szerint ezt is integrálni fogja a CSP megoldás. Az önkormányzat online szolgáltatások olyan csomagját vezeti be, amely tartalmakat szolgáltat a polgárok, a turisták és a politikai érdekcsoportok számára, valamint biztosítja az ügykezelés hatékonyságához szükséges eszközöket. Az aalteri önkormányzat megoldását Európa-szerte négy másik kormányzat is használja, így a programot francia, német és olasz nyelvekre is lefordították.
- Állampolgári riasztórendszer felállítása. Partnereivel együttműködve a Microsoft egy vihar-előrejelzéshez szükséges riasztórendszert fejlesztett ki, hogy lehetővé tegye kis ügynökségek számára SMS üzenetben küldött alapszolgáltatások biztosítását úgy, hogy közben ne legyen szükség helyszíni információs és kommunikációs technológiai (ICT) hardverre. A jamaicai St. Mary város 2007-ben vezette be ezt a szolgáltatást. A cél segíteni a polgárok riasztását viharok és hurrikánok esetén, ezek ugyanis a nyár végén sajnos rendszeresek ezen a környéken. A szolgáltatást a Microsoft részére a spanyol partner, a Spenta Consulting dolgozta ki. A megoldás a Microsoft Office Live és a Virtual Earth platformokat használja. Webszolgáltatások felhasználásával a megoldás kiépítése kevesebb mint nyolc hetet vett igénybe. A megoldás válasz volt azon önkormányzati vezetők felhívására, akik arra kérték az ICT ipart, hogy segítse a kis kormányzatokat abban, hogy lépést tarthassanak a technológiai fejlődéssel.
- Egységes kép az állampolgárról. A modernizálásba kezdő kormányzati szervek gyakran szeretnének egységes képet kapni az állampolgárokról. Ennek az egységes állampolgári adatlap nyilvántartásnak az a feladata, hogy átfogó képet biztosítson a közösségi szükségletekről. A CSP megoldás a Microsoft Dynamics CRM köré épülő olyan sablonokat fog tartalmazni, amelyek biztosítják az állampolgári információk egységességét, attól függetlenül, hogy azokat az interneten, telefonon, vagy pedig a városházán kérdezi le.
A Microsoft ugyancsak most jelentette be azt, hogy partneri kapcsolatra lép a DStGB-vel (Német Városok és Önkormányzatok Szövetsége), és a Fraunhofer-Institut FOKUS-szal, azzal a céllal, hogy kidolgozzák és elterjesszék az EU Services Directive bevezetéséhez szükséges dokumentált prototípus megoldást. A Project ServiceLine 115 program a New York-i 311-es telefonszám megfelelője, amely egy egységes szolgáltatási segélyvonal valamennyi állampolgár számára. A partneri kapcsolat nyomán kialakítani kívánt technikai kínálatnak ugyancsak részét képezi majd egy önkormányzati térinformatikai rendszer, egy elektronikus cégnyilvántartás, egy online üzleti regisztrációs rendszer, valamint több internetes portál is. A kormányzatok, szervezetek és ügynökségek egyaránt bővíthetik a Solution Sharing Network (SSN, vagyis megoldási megosztó hálózat) portálon szereplő adatokat és megoldásokat, de szükség esetén fel is használhatják ezeket.
Kapcsolódó cikkek
- Jövő tavaszig nyílt forráskódra vált a holland kormány
- ÖNKIF: Pályázat az önkormányzatok információs rendszereinek fejlesztésére, az elektronikus ügyintézés bevezetésére
- E-magyar igazság
- Tárgyalást kezdeményez az állampolgárok elektronikus törvénykezdeményezési jogáról az MDF
- Az e-közigazgatás Európában - célok, eredmények, irányok
- Lassan terjed az elektronikus ügyintézés
- Miniszteri deklaráció a IV. E-kormányzati Miniszteri Konferencia alkalmából
- Miniszteri deklaráció a IV. E-kormányzati Miniszteri Konferencia alkalmából
- Beszélő robot az ügyintéző a budaörsi városházán
- Megújult Eger honlapja - egyre több ügyintézés a cél