Online tartalomszolgáltatás: Brüsszel egységes európai piacot javasol
2008. január 4.
A bizottság megítélése szerint - közölte Viviane Reding, az információs társadalomért és a médiáért felelős biztos - az európai tartalomszolgáltató piacot még ma is a szabályozás széttöredezettsége jellemzi, és hiányoznak azok a szabályok, amelyek áttekinthetően, fogyasztóbarát módon tennék hozzáférhetővé a szerzői jogok által védett tartalmakat. A bizottság, az Európai Unió központi végrehajtó testülete az év közepére kívánja részletesen kidolgozni konkrét javaslatait.
Reding szóvivője a témáról tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy még csak az elképzelések körvonalazásánál tartanak, és egyelőre nem biztos, hogy az indítványok jogszabályi javaslatokban is testet öltenek majd. Az viszont nyilvánvalónak látszik, hogy valamilyen "magatartási kódexre" szükség lenne az internetszolgáltatók, a szerzői jogok tulajdonosai és a fogyasztók "háromszögében".
A Bizottság szerint négy összefüggő probléma igényel valamilyen kezelést. Az egyik maga a tartalomlopás, az internetes "kalózkodás". A másik, hogy az illegális letöltések veszélyére hivatkozva az iparág számos szereplője elzárkózik a kreatív tartalom online terjesztésétől. Brüsszel szerint - és ebben most hiányosság mutatkozik - előmozdíthatná az online tartalomszolgáltatás viharos fejlődését, ha olyan, "multiterritoriális" hatályú felhasználói engedélyeket lehetne kiadni, amelyek egyszerre több, vagy akár az összes uniós országban hozzáférhetővé tennének szerzői jog által védett tartalmakat.
A negyedik metszete ennek a problémakörnek az, hogy egyelőre nem működtethetőek harmonikus egységben az egyes országok digitális jogkezelő (Digital Rights Management, DRM) rendszerei. A DRM-ek olyan technológiák, amelyek a szerzői jogok által védett tartalom felhasználását megbízhatóan mérik, és ennek megfelelően tisztességes ellentételezésben részesülhetnek az alkotók, vagyis a szerzői jogok tulajdonosai. E DRM-ek közt kellene "interoperabilitást" biztosítani Európában.
A Bizottság megbízásából végzett felmérés szerint az egységes piac létrejötte ebben az üzletágban - a kreatív online tartalomszolgáltatásban - 2010-ig lehetővé tenné akár a bevételek megnégyszereződését is. Az 500 milliós piacra egységesen érvényes magatartási szabályok növelnék Európa versenyképességét e területen.
Az egyes tartalomtípusok esetében jelenleg nagyon eltérő az online terjesztés mértéke. A zenei műfajban néhány országban – így például Nagy-Britanniában - a 25 százalékot is eléri az online eladás aránya. A videótartalom, illetve az "on-demand" tévéműsorok internetes terjesztése azonban még mindig csak gyerekcipőben jár.
Kapcsolódó cikkek
- A zeneipar egész Európa webes adatforgalmát szűrné
- Mit tehet az önszabályozás, milyen irányba fejlődjön?
- EU: Megállapodás az e-szolgáltatások forgalmi adóztatásáról
- Távozik az ASVA igazgatója
- A távközlés szabályozására vonatkozó uniós jogi keret reformjáról tárgyaltak Brüsszelben
- Kemény EU-vizsgálat vár a Google-DoubleClick fúzióra
- Kóka: az internet a demokrácia 21. századi megjelenési formája
- Egymást jelentik fel a cégek
- További 7 évig nem lesz internet-adó Amerikában
- A Microsoft elfogadta az EU feltételeit