A CES soha nem volt még erősebb! - Interjú Shawn DuBravackal, a CES gazdasági szakértőjével
2007. december 26.
- Szinte elképzelhetetlenül megváltoztatta életünket az információtechnológia, ami minden vállalat munkájára és gondolkodásmódjára hatással van. Véleménye szerint mennyire sikeresen tudják adaptálni a vállalatok az ICT modelleket?
- A vállalatok folyamatosan keresik az új technológiai lehetőségeket. Az Egyesült Államokban a háztartások több mint fele rendelkezik már széles sávval, 75 százalékuknak van széles sávú internetkapcsolata. A fogyasztói és szórakoztatóelektronikai eszközök által a felhasználók bárhonnan, bármikor összekapcsolódhatnak munkahelyükkel. A vezeték nélküli eszközök óriási mértékben hódítanak teret, a vállalatok pedig folyamatosan keresik azokat a lehetőségeket, amik eszközeik élettartamának növekedését és a funkcionalitást szolgálják.
- Az internetforradalom még a rézhuzalok idején kezdődött, amelyet azonban viszonylag gyorsan felváltott a száloptika. Manapság egyre gyorsabban térünk át a vezeték nélküli kommunikációra. Ön szerint a vezeték nélküli kommunikáció teljesen felváltja a száloptikát? Milyen változást lát az elkövetkezendő 5 évre?
- A vezeték nélküli kommunikáció szerepe rendkívül nagy, különös tekintettel a világ fejlődő részein, ahol a vezeték nélküli technológia szinte átugorja a vezetékes infrastruktúrát. A vezeték nélküli technológia nem szükségesen helyettesíti a száloptikai vagy a réztechnológiát, de áthidaló megoldást kínál azokban az esetekben, ahol nem a száloptika a megfelelő megoldás. A mobilitás fontossága soha nem látott méreteket ölt, és például Indiában a növekedés egyértelműen betudható a vezeték nélküli technológiák térhódításának.
A vezeték nélküli technológia például Törökországban is rendkívül fontos szerepet tölt be. A CEA (Szórakoztató Elektronikai Szövetség) nemrégiben készült tanulmánya szerint óriási szükség lesz a mobileszközökre Törökországban az elkövetkező 3 évben. 2010-ig a mobiltelefonok, laptop és notebook számítógépek és webalapú mobileszközök iránt mutatkozik a legnagyob kereslet, ami erősíti a vezeték nélküli technológia fontosságát.
- Hogyan prognosztizálja az otthoni televíziózás és audiorendszerek jövőjét? Mikorra jósolja a 3D rendszerek elterjedését?
- Az Egyesült Államokban a felhasználók egyre inkább az otthoni szórakozást részesítik előnybe. Az USA-ban a háztartásokban megtalálható televíziókészülékek 30 százaléka képes HD technológiára. A CES-en számos vállalat mutatja be HD rendszerű technológiáját.
- Világszerte ‘mekkora’ a szórakoztatóelektronikai piac? Ön szerint melyik ország, vagy melyik régió ugrik ki a közeljövőben? Netán Kína?
- Világszerte a szórakoztatóelektronikai piac körülbelül 618 milliárd dollár értékű. Az előrejelzések szerint 2008-ban ez 8 százalékkal növekszik, mintegy 667 milliárd dollárra. A világpiaci részesedésből az Egyesült Államok és Nyugat-Európa körülbelül 23 százalékot tesz ki, mindemellett más országok is nagyon gyorsan növekednek. Ázsia és Óceánia, Kína vezetésével várhatóan 11 százalékkal növekszik. A 2008-as ázsiai növekedés (Japán kivételével) a világ össznövekedésének várhatóan 40 százalékát teszi majd ki.
- Kínában gyártatni az alacsony gyártási költségek miatt nagyon előnyös. Ön szerint a szórakoztatóelektronikai eszközöket tekintve az alacsony előállítási költségek a minőség rovására mennek?
- Azért Kína mellett sokkal több érv szól, mint az alacsony gyártási költségek. Kína csak egyetlen eleme egy sokkal szélesebb ellátási láncnak. A szórakoztatóelektronikai piacot a felhasználók igénye és a technológiai eszközök által elérendő cél hajtja előre. Az ár is természetesen fontos összetevő a felhasználók számára, mégis a legfontosabb ismérv, ami alapján a fogyasztók megválasztják a terméket, az a termék minőségi jellemzője. A CEA egy korábbi tanulmánya szerint a fogyasztók az online vásárolt szórakoztatóelektronikai termékek 88 százalékát a termék jellemzői miatt vásárolták meg. Hasonlóan magas, mintegy 80 százalékot tesz ki azok aránya is, akik üzletben a terméket annak minőségi paraméterei miatt vásárolták meg. A termékekkel kapcsolatos pozitív vélemény is nagyon fontos, hiszen ugyanebben a tanulmányból kiderül, hogy az online vásárlók 74 százalékára van befolyással a termékről hallott pozitív vélemény.
- Az iparághoz kapcsolódó vásárok általában jól jelzik a fogyasztói trendeket. Hogyan vetíti előre a CES jövőjét a következő 5 évben?
- A Nemzetközi CES soha nem volt még erősebb. A 2008-as Nemzetközi CES a legnagyobb valaha bármelyik kontinensen megtartott technológiai rendezvény lesz. Sikerült a Nemzetközi CES-t úgy pozicionálni, hogy a szórakoztatóelektronika trendjének meghatározója legyen. Trendbeli változás, hogy 2006-tól például már a félvezető ipar temékei fogyasztói termékek lettek. A félvezető ipar sokáig a vállalatokra fókuszált, de az igényekben történt eltolódás következtében jelenleg a fogyasztói szegmens került a középpontba. A vállalati és fogyasztói piac közötti vonal kezd elmosódni, hiszen a fogyasztók egyre inkább olyan megoldásokat keresnek, amely révén szinte átmenet nélkül összekapcsolódhat munkájuk a szórakozással.
Kapcsolódó cikkek
- Comcast: vitaindító előadás a telekommunikációs iparág fejlődéséről és kilátásairól
- USA: a háztartások mobiltelefon-használata meghaladja a vezetékest
- 65 nm-es Samsung DVB-T csip
- A PC-piac hátán szárnyaló csipeladások
- Az internetezők többet és körültekintőbben költenek
- Mobilpiac 2007: idén a készülékek határozták meg a piacot, jövőre a szoftverek?
- Intel Silvertthorne processzor a CES kiállításon
- Direkt marketing - etikus adatkezelést várnak el az emberek
- Az oroszok már a spájzban vannak
- Gartner: a nagyobb cégek ne ugorják át a Vistát!