Nekem nyolc, de félek: az iGO 8 zsákutcába navigál...
2007. december 12.
Az ember óvatos: azt, hogy "a HP iPAQ 316 a gyárilag telepített Nav N Go iGO 8 szoftverrel a karácsonyi szezon egyik slágere lehet", nem illik csípőből cáfolni, de ha egy sajtóközlemény a fenti mondattal kezdődik, akkor az önmagában is elárulja, hogy a december 12-én bejelentett újdonság mögött ismét elsősorban a marketingesek és nem a mérnökök állnak, és ezen szomorú tény sok jobb sorsára érdemes fejlesztői munkát vitt már zsákutcába.
Mert hát mit tud az iGO 8 a HP iPAQ 316-on?
"Egyedülálló, térbeli navigációs programot futtat" - mondja a sajtóanyag, és valóban egyedülálló, ahogy az évszázadok során folyamatosan egyszerűsödő (s ezáltal áttekinthetővé váló) térképvázlatokon megjelennek az út menti épületek, az egyszerűtől a térkép ismét elindul a bonyolult felé.
"A térkép a valóság leegyszerűsített mása" - hallom az előadótól a definíciót, és nem értem a folytatást: a Nav N Go a HP tenyérgépeire építve épp ezen egyszerűsítésen szeretne változtatni, visszacsempészni néhány dolgot abból a valóságból, ami az egyszerűsítések során a térképekről eltűnt. Igaz, hogy ehhez egyedülálló teljesítmény (600 megahertzes, kétmagos Centrality Titan processzor) kell, igaz, hogy emiatt a HP iPAQ 316 120 ezer forint körüli bruttó áron a maga fantasztikus teljesítményű processzorával már pusztán navigációs asszisztens, de - gondolhatta az egészet kiötlő marketing-guru - a PNA képernyőjén legalább ott a stilizált Parlament, vagy Párizsban az Eiffel-torony. Valamit valamiért: a PDA funkciók ki lettek ölve a tenyérgépből, a fantasztikus teljesítmény alapvetően csak a látványos térképkezelést szolgálja, s ez még akkor is igaz, ha a Nav N Go tett is néhány saját alkalmazást (például játékot) a navigációs funkciók mellé.
A kérdés pusztán az, hogy ha a Parlament meg az Eiffel-torony amúgy ott van a maga valóságában is a szélvédőm előtt, akkor kell-e nekem egy vázlatos kép a navigációs eszközömre is? Vajon az, hogy a "térkép a valóság leegyszerűsített mása", nem azért alakult-e így, hogy a tájékozódáshoz egy fél pillantás is elég legyen, és ne kelljen ugyanolyan kusza összevisszaságban kitalálnom a helyes utat, mint amit a valóság kínál a maga valós három dimenziójával? Lehet, hogy mielőtt elmegyek Londonba, élmény így virtuálisan "végighajtani" az Oxford Streeten, de amikor a helyszínen apró ráadásként még a fordított irányú közlekedéssel is meg kell birkóznom, akkor vajon nem inkább arra kellene törekedni, hogy minél kevesebb inger érkezzen a GPS irányából, miközben az megpróbálja a maximális segítséget nyújtani a tájékozódáshoz... Tudom, kikapcsolható a csicsa. De vajon szükség van-e arra, hogy bekapcsolható legyen?
Azért gondolom, hogy az újítás mögött inkább marketing, semmint mérnöki megfontolás áll, mert ha a Nav N Go nem akarja cserbenhagyni a gyengébb teljesítményű PDA-k, PNA-k tulajdonosait, akkor a korábbi iGO vonalat is folytatni kell, ez a szoftver nem továbblépés, korszerűsödés az előzőről, amelyre bárki frissíthet, hanem egy új, más irányba mutató szoftver. Mostantól két programcsomagot kell fejlesztésben tartani, bugfixelni, időről időre upgrade-elni, s két térképadatbázist kell az utak építésével párhuzamosan folyamatosan frissíteni, hisz az új szoftverhez még akkor se használhatjuk a régi térképeket, ha amúgy lemondanánk az épület-layerről (más a térképkezelés, más a tömörítés). Ez minden mérnöki racionalitásnak ellentmond, de hát nem is az ő kedvükért született meg az új termék, hanem azért, hogy karácsony előtt - ebben az iszonyatos GPS-lázban - "jöjjünk ki valamivel, ami egy kicsit más, ami kiugrik a tömegkínálatból...".
A szempontot megértjük, ám úgy tűnik, mégiscsak kár volt a racionalitást a sarokba állítani, mert hát így a marketingötlet is félresikeredhet. Miközben az újságok épp arról cikkeznek, hogy december 20-tól úgy járhatunk Bécsbe vagy Münchenbe, mint eddig Kecskemétre, kijön egy 120 ezer forintos PNA egy beégetett szoftverrel és komplett KELET-EURÓPAI térképpel. Idővel persze majd tehetünk bele pluszpénzért plusz SD kártyán plusztérképeket, de a karácsonyi kínálat most és itt, 2007-ben és nekünk: Kelet-Európa.
Könyörgöm: mit jelent ma az, hogy Kelet-Európa? Milyen identitás, milyen egység? A Varsói Szerződés néhány éve megszűnt, kicsit komplikáltabban autózhatunk Kijev felé, mint Párizs irányába, ki az, aki ezek után azt reméli, hogy karácsonykor sláger lesz az, amit a többlettudás ellenére is korlátozottabban tudunk használni, mint a 40 ezer forintos tucatkütyüket?
Az iGO (ha kicsit visszaszámolunk nyolcról) szoftverében és térképeiben is kiváló. Más navigációs szoftverekhez hasonlóan intelligens is: ha egy-egy apró hiba miatt be is vezet a szoftver néha olyan utcába, amelyik lépcsőben folytatódik, utána képes újratervezni az útvonalat, ki is tud evickélni a zsákutcából, és végül csak-csak rátalál a helyes útra. A nagy dérrel-dúrral beharangozott HO iPAQ 316 és iGO 8 premier kapcsán én csak a jól ismert géphangot várom: "újratervezés..."
==============
Ellenvélemény
Írásunk nem véletlenül a Vélemény-rovatban jelent meg, az objektív tények szubjektív megítéléséről van szó. Nem mindenki ért egyet vele, ami nem baj. Vita indult a témáról a PDAMánián (http://www.pdamania.hu/forum/forum1.php3?topic=23851&szuro=29) és a NavNGo kutatás-fejlesztési igazgatója is elküldte e-mailben az ellenvéleményét, amit ezúton változtatás (és kommentár) nélkül közreadunk:
Kind regards,
György BLAHUT
Head of R&D
Kapcsolódó cikkek
- TomTom GO 920: már kapható a magyar üzletekben
- Nekem nyolc, de félek: az iGO 8 zsákutcába navigál...
- Navigációs termékforgalmazót büntet a GVH
- A Galileo rendszer várhatóan 2013-ban indul
- EU: Folytatják a Galileo kiépítését
- Google mobiltérkép GPS helyett
- Fel nem használt pályázatpénzből folytatódik az EU Galileo projektje
- A Zebra felvásárolja a Navist és a proveót
- A világ legjobbjai között a BME és a HP közös kutatási projektje
- Ultrahangos szonár segíti a víz alatti mentést a Balatonban