Piackutatás vagy szavazás?
Szakmai vita az OK2007 konferencián
2007. december 9.
Sikeresen zárult az idén első alkalommal megrendezett Online Kutatás konferencia. Az előadók többek között arra is felhívták a figyelmet, hogy az internetes piackutatásokat kizárólag szigorú szakmai sztenderdeknek megfelelően lehet lefolytatni, és nem szabad összekeverni az egyébként népszerű online szavazásokkal.
Sikeresen zárult az idén első alkalommal megrendezett Online Kutatás 2007 konferencia. A szervezők körülbelül 100-120 résztvevőre számítottak, de több mint 150-en voltak kíváncsiak az előadásokra. A nagy érdeklődést az online piackutatások növekvő népszerűsége magyarázza.
Online gyorsabb
Az ESOMAR 2006. évi jelentése szerint a megelőző évhez képest világszerte 2%-kal nőtt az online kutatásokra fordított összeg. A módszer elterjedését olyan előnyök magyarázzák, mint az adatfelvétel gyorsasága és költséghatékonysága. Többek között az online kutatás ezen jellemzőit emelte ki előadásában Pillok Péter, az Ifjúságkutató Intézet munkatársa is, aki a személyes, telefonos és internetes módszereket egy szemléletes példán, a Blikk „Vége a képmutatásnak” reklámkampányának értékelésén keresztül hasonlította össze. Az előadás egyik érdekes következtetése, hogy az online adatfelvétel során a válaszadók jellemzően hosszabb, részletesebb válaszokat adnak a nyitott kérdésekre. Mindemellett a projektre fordított idő a telefonos adatfelvételhez képest majdnem felére, míg a személyeshez képest ötödére csökkent.
Megbízható panelek
Kurucz Imre, az NRC kutatási igazgatója hangsúlyozta, hogy a megbízható online kutatás alapja egy megfelelő online piackutatási panel megléte, melynek a tagjait online és offline módon egyaránt toborozzák. „Ezzel szemben a honlapokon keresztüli mintavétel során a minta összetétele erősen függ az adott weboldal látogatóitól, a DM panelek esetében pedig a futó reklámkampányok nagymértékben befolyásolhatják a kutatás kérdéseire adott válaszokat” – magyarázta a szakember, aki szerint a mostanában egyre népszerűbbé váló internetes szavazásokat nem szabad egy lapon emlegetni a valódi piackutatásokkal. Barcza Enikő, a KutatóCentrum kutatási vezetője az online panel karbantartásának fontosságára hívta fel a figyelmet, a tagokról rendelkezésre álló adatok folyamatos frissítése és a részletes toborzási kérdőív ugyanis sokkal jobb célcsoport meghatározást, valamint költséghatékonyabb kutatást tesz lehetővé.
Nincs befolyásoltság
A Meroving Internet-kutató Kft. évek óta foglalkozik online fókuszcsoportos kutatások lebonyolításával. Dr. Síklaki István, a cég vezetője a módszer gyakorlati előnyeinek– költséghatékonyság, gyors lebonyolítás, interaktivitás megléte, térbeli korlátok kiküszöbölése – ismertetése mellett néhány érdekes tapasztalatát is megosztotta a résztvevőkkel. „A nem-verbális kommunikáció közvetítésével hagyományos fókuszcsoportok esetén automatikusan kialakulnak a szerepek, a csoportnorma, amely erősen befolyásolja a kérdésekre adott válaszokat. Online módszer alkalmazása esetén azonban ez kiküszöbölhető” – emelte ki a szakember.
A rendezvény sikere, valamint az online kutatásra jellemző folyamatos innováció bemutatására mutatkozó igény megerősítette a szervezők azon terveit, miszerint a jövőben minden évben megrendezzék az Online Kutatás konferenciát.
Kapcsolódó webcím: www.onlinekutatas.info
Kapcsolódó cikkek
- Díjnyertes online piackutató cégek
- Hatékony piackutatás, változó módszerekkel
- A kvalitatív kutatás is áttevődik az internetre
- Ingyenes tematikus kutatások
- 68000 fős az NRC piackutatási panelje
- tarGet now! – Megfizethető célcsoportkutatás az NRC-től
- Elismerés az online piackutatásnak: PMSz tag lett az NRC
- Fotexnet Research és Millward Brown az online kutatásért
- Hogyan különböztessük meg az internetezőket?
- Nőtt a vállalati internethasználat