Egy verzióváltás anatómiája

A mai informatikai rendszereknek sokszor már a bevezetése alatt nyilvánvaló, hogy a technológiai fejlődés sebességét figyelembe véve mindig is szükség lesz „frissen tartásukra”, az egyre újabb és fejlettebb szoftverek alkalmazására. A szolgáltatási és kompatibilitási összefüggések miatt gyakran követelmény az is, hogy az egyes rendszerelemek verziói, illetve az azokkal kapcsolatos verzióváltási stratégiák támogassák, kiegészítsék egymást. Cikkünkben a BKV Rt. SAP HR rendszerének a T-Systems által irányított verzióváltásán keresztül mutatjuk be, milyen kihívásokkal kell megküzdenie a projektet lebonyolító csapatnak.

A BKV-nál két nyomós érv szólt a verzióváltás mellett. Az egyik, hogy az SAP  HR 4.5B magyar verziójának gyári támogatása 2003 negyedik negyedévében megszűnik. A másik, hogy az előnyök és hátrányok mérlegelésével kiválasztott SAP Enterprise rendszer alkalmazásával – az abban meglévő új funkciók segítségével – a BKV Rt. számos, már korábban megfogalmazott üzleti igényére standard informatikai támogatást tud találni, amelyet korábban csak drága és bonyolult fejlesztésekkel lehetett volna megvalósítani.

A projekt célja az SAP HR informatikai rendszer verzióváltásának megvalósítása volt olyan módon, hogy az átállás időszaka alatt a szolgáltatási színvonal ne csökkenjen. Feltételként szerepelt, hogy az SAP Enterprise rendszerben leképezett HR-alkalmazás teljes értékű interfészeken keresztül működjön együtt az SAP 4.5B gazdasági moduljaival és a Forte elnevezésű forgalomirányítási megoldással.

A projekt vezetői ugyanakkor a következő peremfeltételeket fogalmazták meg:

– A verzióváltásra a BKV és a TSU szerződésének részeként, önálló projekt keretében kerül sor.
– A gazdasági modulok továbbra is R/3 4.5B verziójúak maradnak.
– A forrásrendszer módosításának szükségszerű időszakos befagyasztása minél kisebb mértékben érinti a felhasználói területet.
– A verzióváltás alatt is biztosított az elkülönült fejlesztői, minőségbiztosítási, oktatói és éles környezet.
– A HR-alkalmazást továbbra is külön rendszerként, de a gazdasági modulok felé teljes értékű interfészkapcsolattokkal üzemeltetik.
– Az SAP-verzióváltáshoz kapcsolódóan a rendszerszoftverek (Unix, Oracle) frissítése is megtörténik.

Eredmények, nehézségek


A projektcsapatnak külön kihívást jelentett, hogy a cég Magyarországon az elsők között tért át az SAP Enterprise-ra. A verzióváltás 2003 augusztusában a bázisfeladatok végrehatásával kezdődött, és az órára lebontott forgatókönyvnek megfelelően a 2003. október 23-ával kezdődő hosszú hétvégén fejeződött be – eredményesen.
Az alapos tervezést és a felkészült projektcsapatot dicséri, hogy a teljesítések mindvégig szinkronban voltak a tervekkel, mind a mérföldkövek, mind az éles indítás szintjén.
A projekt tervezése során a csapat számba vette a lehetséges kockázati elemeket, és mindegyikre kidolgozott egy kockázatkezelési eljárást. Ennek köszönhetően a felmerült nehézségeken higgadtan, az előre kidolgozott eljárásoknak megfelelően, időben sikerült túljutni. Ilyen volt például a megfelelő sávszélességű WAN-hálózat biztosítása.
A verzióváltás szűk határideje miatt különös figyelmet igényelt a mintegy 300  végfelhasználó képzése. Az oktatótermek számának növelésével a szakterületi kulcsfelhasználók sikeresen, időre teljesítették a feladatot, ami azért is fontos volt, mert a projekt intézőbizottságának a társasági irányelvekhez messzemenően igazodó döntése értelmében csak kiképzett végfelhasználó dolgozhat a BKV Rt. SAP HR rendszerében.
 

Informatikai előzmények

A BKV Rt. a Debis IT Software Unisoftware Kft. (jogutódja a T-Systems Unisoftware Kft.) közreműködésével 1999. január 1-jén, a TransIT projekt keretében kezdte el az SAP/R3-modulok használatát, majd az év folyamán a cég minden területén alkalmazásba vette az FI, a CO, az MM, a PM és a HR modult.
2000. november 13. és 2001. január 26. között az SAP gazdálkodási rendszeréről – a magyarországi gyakorlatnak megfelelően – leválasztották az SAP R/3 HR-modulját, és egyben megtörtént annak verzióváltása 3.1H-ról 4.5B-re.
A BKV Rt. SAP gazdálkodási rendszerének 4.5B verzióra történő frissítése 2001.október 23-án fejeződött be. Ezt követően az új változatban bevezették az SAP-pénztárrendszert, az SD értékesítési modult (a Forte és Mendi interfészkapcsolatok bővítésével), valamint a TR-CM likviditásmenedzsment-modult.
2001 októbere óta a BKV Rt. informatikai alkalmazásait, így az SAP vállalatirányítási rendszerét is a T-Systems Unisoftware Kft. üzemelteti.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció