Az irodai düh irodai erőszakba torkollik...
2007. november 23.
Az északi országok dicsekedhetnek a legnyugodtabb dolgozókkal, hiszen ott a megkérdezetteknek „csak” a 68 százaléka találkozott a jelenséggel munkahelyén. Olaszország hű maradt temperamentumával szerzett hírnevéhez: szinte minden olasz dolgozó (94 százalék) tanúja volt már kollegája dühkitörésének. A válaszadók csaknem két harmada (63 százalék) állította magáról, hogy vele is előfordult, hogy kifakadt a munkahelyén.
A munkahelyi dühkitörések háttere
Az irodai dolgozók 50 százaléka leginkább a hosszadalmas, értelmetlen megbeszélések miatt veszti el a hidegvérét. A megkérdezetteknek csaknem felét (48 százalék) a munkahelyi faragatlanság és a gorombaság dühíti fel. A dolgozókat sújtó további kellemetlenségek közé tartozik a főnök vagy a kollégák támogatásának hiánya - a hazai megkérdezettek körében ez a tényező 36 százalékkal a harmadik helyen szereplő oka az irodai dühkitörésnek. Nemzetközi viszonylatban kiváltó ok még az irodai politika (31 százalék), és a rosszul szabályozott irodai hőmérséklet is (37 százalék). Az alkalmazottak egyharmadát dühítik nyomtató- és informatikai (IT) problémák (30 százalék). Európában a dolgozók 20 százalékát bosszantja, hogy gyakran hosszú időbe telik megtalálni a dokumentumokat a vállalati hálózaton. A válaszadók 60 százaléka érzi úgy, hogy az iroda nem megfelelő elrendezése fokozza a stressz-szintet, 19 százalékuk szerint ez a tény kifejezetten növeli a stresszt (Spanyolországban ez az arány kiugró, 79 százalék).
A munkahelyi erőszak szenvedő alanyai: az irodai eszközök
Az irodai frusztrációk miatti dühkitörések alkalmanként tettlegességig fajulnak. Európai viszonylatban a dolgozók csaknem 9 százaléka állt már bosszút valamely irodai eszközön a vizsgált országokban. A legtöbben a Magyarországot is magában foglaló kelet-európai régióban és az Egyesült Királyságban folyamodtak erőszakhoz a környezetükben lévő eszközökön (19 százalék). A kutatás alapján megállapítható, hogy a dolgozók mérgükben a leggyakrabban az íróasztalra vagy az íróasztalon található dolgokra csapnak le, úgy mint a tűzőgépre, a tollakra (26 százalék) stb. Kiemelt célpont még a mobiltelefon (16%) és a billentyűzet (16 százalék) is. Azon dolgozók közül, akikkel előfordult hogy tettlegességhez folyamodtak, 12 százalékuk vallotta be, hogy az irodai nyomtatót rugdosták, vagy éppen összetörték.
- A stressz addig a pontig megfelelő, ameddig a dolgozóra, munkájára, közérzetére pozitívan hat, a célok megvalósításának irányába gyűjti az energiáit” - mondta Stemler Mihály mentálhigiénikus, addiktológus. - Minden dolog az életben az elfogadással kezdődik, a megértéssel és a szeretettel folytatódik. Ennek ellentéte a tények tagadása, a meg nem értettség és a gyűlölet, amely egy másik ember, vagy akár gép ellen is irányulhat. A pozitív gondolkodás alapvető tudás önmagunk megismerésében és a különféle stresszhelyzetek megfelelő kezelésében. Ezt segíti például az irodában kialakított „nyugalomszoba”, vagy más néven a relax szoba, amely pihenést, kikapcsolódást, feltöltődést ad, és ezzel javítja a dolgozók közérzetét, növeli a munkavégzés hatékonyságát - tette hozzá Stemler Mihály.
A megoldás az egyszerűen működő technológia és a harmonikus környezet
A Canon, amely a fenti felmérésnek is megrendelője, számos egyéb területen is végez, végeztet kutatásokat, és folyamatos fejlesztésekkel igyekszik kezelni ezt a stressz- és frusztráció-forrást. Olyan szoftvercsomagokban látja a megoldást, amelyekkel a felhasználók erőfeszítés nélkül kereshetik elő, kezelhetik és hozhatják létre dokumentumaikat. Még akkor is, ha különféle alkalmazásokkal vagy dokumentumtípusokkal, például beolvasott képekkel, elektronikus dokumentumokkal, weboldalakkal, táblázatokkal és prezentációkkal dolgoznak. Az ilyen megoldások a dokumentumok beolvasásának, kezelésének és nyomtatásának racionalizálásával fokozzák a munkahelyi termelékenységet, javítják a dolgozók általános közérzetét.
- Az irodai dolgozók és IT vezetők az információk és a technológia vonatkozásában az egyszerűségért esedeznek. A mi megoldásaink egyszerűbbé teszik az irodai életet, megkönnyítik az alkalmazottak számára, hogy gyorsabban megtalálják, szerkesszék és állítsák elő a dokumentumokat - mondta Illés János, a Canon Hungária Kft. irodai multifunkciós készülékek területének vezetője.
- A stressz az egyensúlyt vesztett életstílusunk mellékterméke. Nem biztos, hogy fokozza a termelékenységet, ha hosszabb ideig vagy rövidebb határidőkkel dolgozunk. A tulajdonosok, valamint a munkaadók által elvárt üzleti eredményeket a kiegyensúlyozottabb munkakörnyezet kialakításával lehet elérni. Produktív és harmonikus munkakörnyezet létrehozása új lehetőségeket nyithat meg, és nem csupán az ott dolgozók hangulatát határozza meg, de a céggel kapcsolatba lépő kliensek viszonyulását is – akár felismerhetőek a háttérben meghúzódó okok számukra, akár nem - mondta dr. Szemereyné Nagy Melinda feng shui szakértő, a Feng Shui Magazin főszerkesztője.
Kapcsolódó cikkek
- A telefonom nélkül soha! - A dél-koreai fiatalok digitális függősége
- A telefonom nélkül soha! - A dél-koreai fiatalok digitális függősége
- Az új BodyMaps mobilalkalmazással felfedezhetjük belső szerveink működését
- BodyMaps app: Fedezd fel szervezeted működését!
- Fogyókúra szórakoztató számítógépes programmal
- Fogyókúra szórakoztató számítógépes programmal
- A nanotechnológia új orvostudományi lehetősége
- A nanotechnológia új orvostudományi lehetősége
- Sport és egészség Androiddal
- Sport és egészség Androiddal