Bukdácsoló e-ügyintézés

Nagy dirrel-durral indultak, ám mára igencsak lelassultak az EU szorgalmazta (kényszerítette) és támogatta hazai e-ügyintézés projektek. 2005. második felétől szinte naponta érkeztek sajtóhírek arról, mely önkormányzatok honlapjáról indíthatók bizonyos ügyintézések, tölthetők le az elindításukhoz szükséges űrlapok stb. A témában tartott októberi, kiemelten a közigazgatási szervezeteket célzó IIR-Hungary konferencián azonban – meglepően őszintén – már a megtorpanás okait (is) boncolgatták az előadók.

Néhány komoly eredményt elért önkormányzati és kistérségi összefogást szimbolizáló, annak értékét (is) reprezentáló projekt és az Okmányirodák követhető példája reményt ébresztő, de a „hiú” jelző elkerüléséhez sok még a tennivaló. Az EU ugyan „csak” 2009-től teszi kötelezővé az e-ügyintézést, de két hónap múlva már 2008-at írunk, s onnan számolva 2009 már csak egy év, ami a közigazgatási projektek esetében rövid idő, kiváltképp, hogy még néhány szabályozási procedúra is hátra van.
A témára a következő másfél évben még gyakran visszatérve, most – az említett konferencián elhangzottakból két előadás néhány tanulságos részletét kiemelve – az eredményekről, s ez utóbbiak potenciális alapjaként szolgálható, a 2009-es határidő betartására alkalmazására némi reményt felvillantó ASP modellre, és a leküzdésre váró gátakra fókuszálva készítettünk összefoglalót.

Visszatekintés

2005. november elsején lépett érvénybe az e-ügyintézés törvényi hátterét megalapozó, KET néven közismertté vált „2004. évi CXI. Törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól”. A KET, EU által is szolgalmazott jogszabályként, egy központi elektronikus rendszert nevez meg az e-ügyintézés biztosítékaként, amelynek többek között a Kormányzati Portál, a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ (ennek részeként az Ügyfélkapu), de a tevékenységgel összefüggő különböző szolgáltatások, s ezek szolgáltatói és üzemeltetői is részei. A jogszabály alkalmazásával az állampolgárok és a hatóságok közötti kapcsolat átláthatóvá, az állam szolgáltatói szerepe pedig egyértelművé válhat. Azonban a jogszabályok és a modern infrastruktúra az eredmény- és ügyfélorientált ügyitézésnek csupán szükséges de nem elégséges feltétele, a közigazgatásban, hivatalokban dolgozók felkészítése nélkül bukhat a projekt.  Szittner Károly kormán-főtanácsadó szerint ez utóbbiban (is) igen jelentős Magyarország lemaradása, de szembetűnő negatívum a stratégia, valamint az e-ügyintézés folyamatkénti kezelésének hiánya is. A teljes körű e-ügyintézés megvalósításának szintjei (a tájékoztatástól az ügyintézés egésze elektronizálásáig) ugyanis egy folyamat egymást követő állomása, s elsőként – egy jól meghatározott stratégiát „kiszolgálva” – ezt a folyamatot kellett (volna) felépíteni, majd a szinteket ennek mentén megvalósítani.

 

Képzések

A Budapesti Corvinus Egyetem, akkreditált felnőttképzési intézményként, közigazgatási szakértők közreműködésével indított „Ügyiratkezelés elméletben és gyakorlatban” címmel programot. Azokra az ügyviteli dolgozókra számítanak, akik a megismerésen túl, a vonatkozó jogi-, iratkezelési-, adat- és titokvédelmi szabályok betartásával alkalmazni is kívánják az ügyiratkezelés informatikai eszközeit.
Az NJSZT Digitális Esélyegyenlőség néven indított országos mozgalma keretében is folyik az internet használatához szükséges alapismeretekkel rendelkező civilek és állam- és közigazgatásban dolgozók számára egyaránt hasznos e-ügyintézés képzés. Ennek során a résztvevők alapos rendszerező betekintést kapnak az aktuális.
A képzési kínálat megléte azonban önmagában – ahogy az e-ügyintézés minden más feltételének megteremtése is - kevés, élni (és nem visszaélni) is kell ezekkel az intézményeknek és dolgozóiknak. A következő 2-3 év erre is választ ad.


Nálunk azonban a folyamatot eliminálva, többnyire csupán az első szintet jelentő tájékoztatást, mint „leglátványosabb” elemet kiválasztva, a közigazgatási intézmények az e-ügyintézés honlapjaikon  való megjelenítésére összpontosítottak. Erről, illetve a szélessávó internet infrastruktúra megteremtéséről szólt a 2004-2006 közötti e-közigazgatás kiépítésére igénybe vehető EU támogatásokra kiírt pályázatok java része is. Így aztán az ezen a gyakorlaton felülkerekedett és ma már a negyedik szintig eljutó, később név szerint is megemlített önkormányzati, kistérségi, illetve államigazgatási szintre emelt projekt példájától eltekintve, gyakorlatilag „beépített” volt a megtorpanás.

Stratégia – jobb későn, mint soha


A többlépcsős stratégia alkotási folyamat a MEH EKK irányításával 2007. januárjában indult (sic!), és júniusban egy négy éves munkaprogram kialakításával zárult (emlékezzünk, az EU által szabott határidő: 2009.). A stratégia alkotás céljaként a formálódó Új Magyarország Fejlesztési Terv Operatív programjai tervezéséhez szükséges iránymutatást fogalmazták meg.
A kiindulásként felvázolt, nem túl rózsás helyzetkép elemei közül, a későbbiek igazolására, érdemes néhányat kiemelni. Ilyenek a nem kellő hatékonyságú, túl lassú és átláthatatlan közigazgatási hatósági eljárások, az infokommuikációs technológiák nem kielégítő használata, a megfelelő tartalmak és szolgáltatások gyenge kínálata - s ez utóbbiak statikus volta -, az elmaradott kapcsolódó háttérfolyamatok és rendszerek, az interoperabilitás hiánya, valamint a hátrányos helyzetű településeken az IKT szolgáltatásaihoz való nehézkes, vagy lehetetlen hozzáférés.
Szittner az átalakulás három fő irányaként az ügyfélorientált állampolgári és vállalkozási, illetve az integrált kormányzati szolgáltatásokat, valamint a professzionális megvalósítást vázolta fel. Vagyis az IT fejlesztéseknek – a hagyományos ügyintézési filozófiával ellentétben – az állampolgárok és vállalkozások köré kell épülniük, a közigazgatásnak pedig a megosztott szolgáltatás, a shared services szolgáltatási kultúra felé kell elmozdulnia, ami a hatékonyság érdekében standardizálást (technológiai szintjén ennek pl. a SOA, illetve szolgáltatások szintjén az ASP felelhet meg) és egyszerűsítést követel. S nem utolsó sorban – ahogy fentebb már utaltunk rá -, a közigazgatási hozzáértés és tudás szélesítése és mélyítése a feladat, ami az ügyfélorientáció kultúrájának megteremtésén túl, az IKT fejlesztések tervezéséhez és megvalósításához szükséges ismeretekre és képességekre is vonatkozik.

Kusza szabályozás

Az elektronikus ügyintézéssel a közigazgatási eljárási törvény foglalkozik. Az e-ügyintézésnek – elvileg csak átmeneti felmentéseket adva - 2005. novemberétől az ügyfelek számára igénybe vehetőnek kellene lennie, ezzel szemben az önkormányzatok 83 százaléka hozott e-ügyintézést kizáró rendeletet. Kormányhatározat rendelkezik  a KET hatályosodásának 2007. május 1-ig tartó időszakra kiterjedő vizsgálatáról. Ennek eredménye még nem került a kormány elé, de a „hivatalos” vélemény előtt is megállapítható, hogy nem történt a 2004-es állapotokhoz képest lényegi áttörés. Ennek többek között szabályozási okai vannak, vagyis nem „informatikai” jellegű gátakat is le kéne küzdeni. Ilyen pl. a titkosítás és hitelesítés problémája, aminek megoldása nélkül nincs e-ügyintézés. Továbbá tizenegy hatályos törvény tiltja – többek között a családok támogatásáról, a bírósági végrehajtásról, a jogi segítségnyújtásról szóló - az elektronikus ügyintézést, a megengedő szabályozás 28, a korlátozó 9 törvényen keresztül érvényesül. A Szittner által említett háttérszabályok között az elektronikus aláírásról, a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról, az elektronikus információszabadságról  és a köziratokról szóló törvények szerepeltek.
A következő időszak feladatait összefoglalva a kormány-főtanácsadó a hangsúlyt, az azonosítással összefüggésben, a biztonság és megbízhatóság fokozására, az adatvédelmi követelményeknek megfelelő adatszolgáltatásra és a proaktív szolgáltatások és az adatvédelmi követelmények összhangjának megteremtésére helyezte. Emellett az elektronikus ügyiratkezelés, a közigazgatásban a központosított szolgáltatások, az elektronikus fizetés és az elektronikus számlabefogadás megvalósítása is várat magára.

Merre az erre

A MEH EKK osztályvezetője, dr. Kópias Bence „ASP rendszer – a közigazgatási rendszer jövője?” című előadása, még ha kérdőjelesen is, de reményt ébresztett a szakemberekben. Kópiás előadását hallgatva úgy tűnt, legalább részben tisztában vannak a MEH-ben, milyen problémákra adna megoldást az ASP. A lemaradást azonban jól reprezentálja, hogy még csak most folyik az előző, az e-ügyintézéshez kapcsolódó EU támogatásokra vonatkozó GVOP 2004 4.3 intézkedés hatására történt önkormányzati informatikai beruházások szakmai kiértékelése. (Az említett és már annak idején is sokat vitatott intézkedés összesen közel 13 milliárd forinttal támogatta elsősorban az önkormányzatok szélessávú internet infrastruktúrájának kiépítését.)
Nem kétséges, hogy az elért részeredmények mellet komoly hiányosságokra is fény derül, hiszen a pályázatok kiírásakor valójában keveset tudott a kormány arról, mit akarnak az önkormányzatok, hiszen ez utóbbiaknak sem volt fejlesztési stratégiájuk.
Ennek ellenére mégis születtek példaként szolgáló, ma is működő ASP szolgáltatások, „best practice”-ek. Ilyen a szombathelyi központú, de annak kistérségi településeit is ellátó e-Savaria és a 23 csatlakozó települést kiszolgáló hajduszoboszlói IKeR is, és a külföldi példákhoz hasonlóan mindkettő a település szintű fejlesztés helyett az összefogás eredményességét igazolja. Úgy tűnik, kevés még a „legjobb hazai gyakorlat”, de valószínű, a látszat csal. Szittner Károly szerint sokszori felszólítást követően is csak néhány intézmény – az e-ügyintézést ténylegesen megvalósítottaknak csak töredéke – töltött fel a kormányzati portál erre kijelölt helyére dokumentált, s így mindenki számára példaként szolgáló rendszerleírást. Kiváltképp igaz ez a minisztériumokra, pedig a jó példa ragadós lehet. A pozitív példák egyike a más kistérségek számára is követhető IKeR projekt.
 

IKeR

Az 519 millió összértékű, 2006. októberétől 2007. májusáig tartó projekt eredményeként ez utóbbi dátumra megvalósult a teljes e-ügyintézés lehetősége. A stratégia 23 település összehangolt terveire épült, a kiszolgálás ASP-alapú. Az integráltság azt jelenti, hogy minden partnertelepülés ugyanazt a tudásalapú rendszert, annak ügyviteli, pénzügyi és térinformatikai moduljait használja. Húszon felüli ügyben lehetséges már teljes egészében e-ügyintézés, de számuk folyamatosan növekszik. A jogszerű, szakszerű, gyors és azonos színvonalú ügyintézést programozott ügyvitel biztosítja. Az ügyintézés folyamata az ügyfél által is könnyen mérhető és ellenőrizhető.
Az egyes ügymenetek leírásai a közigazgatási hatósági eljárási törvény (KET) rendelkezéseit felölelő „keretworkflow” alapján készültek. A rendszer a megyeházán kiépített szerverfarmról, szélessávú internet hozzáféréssel működik, kezelése csupán alapfokú informatikai felkészültséget igényel. Ahol ez nincs meg, célszerű lenne IT mentorok közvetítésével mindenki számára lehetővé tenni az e-ügyintézés az ügyfél számára elsősorban időmegtakarítással járó előnyeit.


A lehetséges út

Ahhoz, hogy beláthatók legyenek az ASP modell előnyei, a meglévő problémákból érdemes kiindulni. Az IIR-Hungary E-ügyintézés konferenciáján Dr. Kópias Bence, a MEH EKK osztályvezetője ezek közül elsőként a szélessávú internet kapcsolattal rendelkező önkormányzatoknak az e-ügyintézés szempontjából még ma is alacsony számát említette. Majd a hiányzó informatikai fejlesztésekkel, illetve a meglévők fenntartásával kapcsolatos nehézségek, illetve a fejlesztések ad hoc volta következett. És persze az emberi oldal, az önkormányzati tisztségviselők és köztisztviselők lassú szemléletváltozása is akadályozza az e-ügyintézés terjedését, a helyi anyagi keretekről már nem is szólva.  Kópias Bence szerint azonban a legnagyobb gondot az önkormányzatok többségének az e-ügyintézéssel járó kihívásokra adható megfelelő válaszának hiánya jelenti.
Készül, ám még csak általános elképzelések formájában létezik a következő négy év fejlesztéseinek irányt adó, az e-közigazgatás 2007-2010 stratégiára alapozott keretrendszer. Az E-közigazgatás Stratégia az intézményi fejlesztések koordinálása mellett az átfogó horizontális és vertikális fejlesztések biztosítását és a modern közigazgatás kialakítását is szolgálná, ugyanakkor az e-kormányzásnak a közigazgatás egészére való kiterjesztéséhez is keretül szolgálna.
Így olyan ASP (informatikai szolgáltató) központok jöhetnének létre a gesztor önkormányzatok bázisán, amelyekben az informatikai rendszereket központilag üzemeltetve, a szolgáltató központhoz önként csatlakozó hivatalok elérhetik a működésükhöz szükséges informatikai szolgáltatásokat. Az integrált működés érdekében a központok tevékenységét egységes, központi ASP keretrendszer (szabványok, szabályok, ajánlások) támogatja. Így a ma még eltérő munkafolyamatok alapján működő önkormányzatok, egységes keretek között, költséghatékony, modern informatikai eszközökre építő hatékony, átlátható és ügyfélközpontú szolgáltató önkormányzatokká válhatnának. Az ASP központok létrejöttével a szolgáltatóhoz történő csatlakozás, a hivatali ügyintézők, vezetők és a lakosság felkészültségi szintjéhez igazodva, folyamatosan történhet.
A szolgáltató központokkal szembeni legfontosabb követelmény az egységes e-közigazgatási keretrendszeren keretein belüli, ASP modellen alapuló működés. Az ehhez szükséges kidolgozandó szabályoknak és szabványoknak a hosszú távú interoperabilitás biztosítása mellett, a 2010-ig zajló fejlesztések fő kereteiként is kell szolgálniuk. A továbbiakban erre alapozhatók a költség-hatékony önkormányzatok. A mindennek feltétételéül szabott összefogás, térségi együttműködés egyik technológiai lehetőségeként kínálkozik az ASP.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció