Lassan terjed az elektronikus ügyintézés
2007. október 1.
Rózsahegyi Zsolt, a NetLock Kft. ügyvezető igazgatója elmondta: a magyar elektronikus hitelesítésszolgáltatási piac éves növekedése szinte hibahatáron belüli, mivel évente mindössze 3-4 projekt van összesen, s ezek egy részét nyilvánosan nem is hirdetik meg.
Éppen azért a piacon 10 éve működő, szegmenstől függően 50-70 százalékos részesedéssel rendelkező NetLock az elmúlt 8 évben nem is emelt árat. A társaság az időbélyegzés piacán 70 százalékos, a magánszemélyeknek kiadott elektronikus aláírás-tanúsítványok területén pedig legalább 50 százalékos részesedéssel rendelkezik.
Az ügyvezető elmondta: az idén már most több, közel 3000 aktív tanúsítványt kezelnek, mint tavaly. A tanúsítványokat általában évente meg kell újítani.
Hozzátette: az elmúlt 6 évben összesen mintegy 10 ezer fizetős tanúsítványt állítottak ki, s most fejeztek be egy közel 500 minősített tanúsítvány kiadásával kapcsolatos projektet is.
A piac fejlődésével kapcsolatban Rózsahegyi Zsolt elmondta: a lassú növekedés egyik oka az, hogy az állam, illetve az állami és önkormányzati szervek nem tesznek elérhetővé tömegesen elektronikus adatokat, valamint nem szorgalmazzák eléggé az elektronikus ügyintézés elterjedését.
Aláhúzta: mindez annak ellenére így van, hogy a közigazgatásról szóló törvény mindenütt lehetővé teszi a elektronikus ügyintézést, ami sokkal gyorsabb és költségkímélőbb a hagyományosnál.
A ügyvezető szerint az üzleti életben problémát jelent az is, hogy az állami hivatalok nem szívesen adnak ki állásfoglalást sem az elektronikus ügyintézési kérdésekkel kapcsolatban. Ennek hiányában pedig az üzletfelek nagyon óvatosan használják az új és költséghatékony technológiákat, azaz nem mernek elektronikus számlákat befogadni, nem merik a papír dokumentumok hitelesített elektronikus változatát archiválni, mert nem tudják, hogy eljárásuk megfelel-e majd egy állami ellenőrzésen.