Sikeres és vitatott a tízéves Google
2007. szeptember 17.
1997. szeptember 15-én Larry Page és Sergey Brin, a kaliforniai Stanford egyetem két 24 éves diákja jegyeztette be a "google.com" domainnevet, amely a 10 századik hatványát jelölő googol szó betűinek egy változata.
A két barát egy évvel később, 1998. szeptember 7-én hozta létre egy garázsban a Google céget. A szolgáltatás olyan jól működött, a kulcsszavak megadása nyomán oly gyorsan szolgáltatta az elérhetőségeket, hogy az interneten általánossá vált a használata.
A keresőmotor létrehozói kezdettől fogva nagy hangsúlyt helyeztek a világhálón való kutatásra. Ehhez állandóan kapcsolatba kell lépni a webhelyekkel és memorizálni kell őket: a Google óriási és állandóan megújuló adatbázisában a kulcsszavak révén történik a kutatás.
Hamar a Google lett az a kutatási "motor", amely a legtöbb honlapot "magába szívja": számukat ma több tucat milliárdra becsülik. A szolgáltatás többnyelvű, és Kínát, Japánt és Oroszországot kivéve mindenütt a legfőbb keresőprogrammá vált.
A Google 2000-ben kezdett a kulcsszavakhoz kapcsolódó hirdetéseket forgalmazni, és miközben számos más internetes cég csődbe ment, ez a vállalkozás jövedelmezővé vált.
2004 augusztusában a Google a tőzsdére ment, részvényét 85 dollárért lehetett jegyezni - ma árfolyama 525 dollár és részvényeinek teljes forgalmi értéke 164 milliárd dollár (30099 milliárd forint).
2006-ban üzleti forgalma 13,4 milliárd dollár volt, ez az internetes hirdetések világforgalmának egyharmada, tiszta jövedelme pedig 3,7 milliárd dollár.
A Google-nak jelenleg 13 700 alkalmazottja van, az informatika legkülönbözőbb területeivel foglalkozik. Nagy hangsúlyt helyez az újításra, minden alkalmazottjától elvárja, hogy idejének egyötödében egyéni projektekkel foglalkozzék.
A Google mindent számon tart: blogokat, a Földről készült műholdas fotókat, a könyvek és cikkek millióit olvasta be a világ nagy könyvtáraiban és a lapok archívumaiban.
2006-ban megvásárolta a legnagyobb videófeltöltési honlapot, a YouTube-ot, majd az egyik legfontosabb internetes hirdetőt, a DoubleClick-et.
Foglalkozik ingyen letölthető számítógépes programokkal, konkurenciát támasztva a Microsoft informatikai óriásnak is.
A két alapító ma egyenként 16 milliárd dolláros vagyonnal rendelkezik. Csoportjuknak, amelynek vezérigazgatója Eric Schmidt, 500 millió "látogatója" van havonta, három internetező közül kettő rákattint a Google-ra.
Ám belső jelszava (Ne árts) és igen sokoldalú használhatósága ellenére mindentudásra való törekvése mind több ellenséges reakciót vált ki a Google. Az internetes óriás és leányvállalata, a YouTube ellen perek indultak, azzal vádolja őket számos médium, hogy tartalmukat elorozzák - jegyezte meg születésnapi méltatásában az AFP francia hírügynökség.
A kutatási témákhoz és az emailek tartalmához igazított hirdetései aggodalmat keltenek, a magánéleti szféra megsértésével vádolják őket, különösen azért, mert a Google az ilyen témák tárolását tervezi. Bírálták azt a kezdeményezését is, hogy fotótérképet készít a városok utcáiról - másrészt a projekt nagy elismerést aratott és igen sokan használják.
A Privacy International nevű társaság elemzése szerint a magánszféra tiszteletben tartását illetően "a Google tevékenysége a legjobb esetben kétes, a legrosszabb esetben pedig ellenséges".