Multimédia a tanteremben: konferencia a főiskolán
2007. augusztus 25.
A rektorhelyettes kiemelte, hogy a terület iránt évről évre egyre nő a hazai érdeklődés. A tanácskozás célja volt, hogy elősegítse az oktatás, a kutatás és a média előállítás különböző területein dolgozó szakemberek tapasztalatcseréjét, találkozásukat a már jól bevált és új technológiákkal, azok alkalmazóival, illetve gyártókkal, forgalmazókkal. Az esemény bemutatkozási és publikálási lehetőséget adott a hazai és a határon túli oktatóknak, kutatóknak, szakembereknek és hallgatóknak az új eredmények széleskörű szakmai megismertetésére és megvitatására előadások, poszterek, kiállítások, kiadványok és bemutatók segítségével. Új elem volt a konferencián a multimédia-technológia kapcsolódása a különböző tudományterületekkel, a legkülönbözőbb technológiák új eredményein át a műszaki, művészeti, módszertani megvalósításokig, azok bemutatásáig.
A technikai, technológiai fejlesztések a tudástartalmak (közvetítés, elsajátítás) szolgálatában tématerületen olyan kérdések megválaszolását tűzték ki az előadók, mint pl. a fényképezés és mozgófilm készítés, mint szakma és mint művészet beépülhet-e, illetve meghatározója lehet-e a multimédiás anyagoknak; a multimédiás audióvizualitásból általában miért marad ki az emberi hang, a zene és a zaj; a műszaki - hardveres és szoftveres - háttér milyen támogatásokat nyújt, illetve nyújthatna a multimédiás anyagok tervezésében és előállításában; a megváltozott tanulási képességueket mennyiben lehet segíteni a multimédiás oktató anyagokkal?
A két nap során öt plenáris előadást tartottak. 70 magyarországi és határon túli szakember több tudományterületen, összesen 8 szekcióban tartott 60 előadást a mintegy 100 résztvevőnek.
Az első napi nyitó plenáris ülésen résztvevők megismerhették az NJSZT nemrég megalakult MMO (MultiMédia az Oktatásban) szakosztályának tevékenységét. Berke József elnök a szakosztály által indított, Journal of Applied Multimedia című, kétnyelvű, angol-magyar elektronikus folyóiratot is prezentálta..
Izsó Lajos (BME) "Webbányászati módszerek alkalmazása internet alapú tananyagok minőségvizsgálatára" címmel tartott előadásában az SPSS Clementine 10.1 adatbányászati rendszerével a témában elért eredményeket körvonalazta. Kiemelte, az oktatás területénlegalább százas nagyságrendű létszámra lehet ezt a meglehetősen drága szoftvert használni. A Clementine streamgyűjtemény szoftver eszközök nagy része "egy-az egyben" adaptálhatók az oktatásira. Az internet alapú tananyagok minőségvizsgálatának folyamata hasonló mint egy hagyományos gépipari minőségellenőrzés.
Sudár Annamária (OSZK) a Neumann-házban készült, díjnyertes Jeles Napok című multimédiás oktatási segédanyagot, mint az Országos Széchényi Könyvtár egyik elektronikus szolgáltatását mutatta be, kitekintéssel annak az oktatásban való gyakorlati használatára. A http://jelesnapok.oszk.hu honlapon körültekintő, rendszerező munkával létrehozott hiánypótló oktatási tartalom (adatbázis) a kalendárium, a nemzeti ünnepek, a világi és az egyházi, az egyházi eredetű ünnepek, a történelmi, az irodalmi évfordulók, a világnapok, valamint egyéb kiemelt magyar és nemzetközi napok témakörében kínál tananyagot. Az irodalmi és szakirodalmi szövegekből, a részletekből, és a multimédiás anyagokból (fotók, rajzok, grafikák, hanganyagok, animációk, videók) álló, kb. tizenötezer elemet tartalmazó és folyamatosan bővülő digitális összeállítás elsősorban az iskolai munkát segíti.