A gyors változásokra felkészült, korszerűbb adservert mutatott be az Adverticum
2007. augusztus 9.
Szabó Hédy, az Adverticum vezérigazgatója bevezetőjében röviden ismertette Magyarországon piacvezető, szinte egyetlen alkalmazásszolgáltatás formában adservert fejlesztő és üzemeltető cég helyét az adszerverpiacon. Csak néhány adat, felsorolásszerűen: tavaly az Adverticum 16 ország mezőnyében a TOP5 Rising Star között végzett; havi 12 milliárd kiszolgált adview, 5 millió látogató; referenciák: Origo, Sanoma, Ringier, iWIW és még 400 különféle site. A vezérigazgató beszélt a külföldi terjeszkedésről is: ügyfelek Nyugat-Európában, Romániában, cégalapítás Szlovákiában, Szerbiában, disztribúció Ausztriában.
A projekthez rendelt anyagi erőkről a vezérigazgató elmondta: 10 milliós nagyságrendű volt, de ezt nehéz pontosabban meghatározni, hiszen az Adverticumban a különféle fejlesztések - akár az új adserver moduljai - egymásra épülnek, s jelen esetben például nem egy adott feladathoz kellett megtalálni a megfelelő embereket, hanem a megfelelő emberek, a "csapat" jelölte ki azt a fejlesztési irányt, amelyre az Adverticum hosszú távú stratégiáját építheti.
Hogy egyáltalán mire való az adserver, s hogy miért volt szükség a régi szoftver megújítására, illetve mit tud az AdServer Next Generation, arról Dajka Ádám, az Adverticum AdServer NG-projektjének igazgatója és Korányi Teodor pr-munkatárs beszélt. Dajka Ádám fontosnak tartotta kiemelni azt is: az év végéig párhuzamosan működik a régi és az új rendszer, s minden ügyféltől személyesen is várják a visszajelzéseket az új adserverről. A régi szerződések tarifáin nem változtat a cég.
A sajtótájékoztatót követően került sor a Bang Dayre, vagyis a megújult adserver gyakorlati bemutatására, melyen Vértes János elnök ekképp fogalmazta meg a cég fejlesztési "alapelvét": Ha egy szoftverről azt állítjuk, hogy kész, az biztos, hogy nem korszerű...
Mire való az adserver?
Az online reklám abban különbözik a sajtóban, tévében vagy akár az óriásplakátokon megjelenő hirdetésektől, hogy az oldal letöltése közben minden egyes internetező számítógépén egyedileg épül be a weboldalba. Így az internetes kampány megtervezésénél azt is figyelembe lehet venni, hogy éppen ki nézi az oldalt. A későbbiekben elemezhető, hogy az adott látogatóra gyakorolt-e bármilyen hatást a hirdetés, a banner megjelenését követte-e kattintás, regisztráció a céloldalon vagy éppen vásárlás. Ezt az online hirdetéskiszolgálást végzi a magyar website-ok túlnyomó többségén (közel 90%-án) több mint fél évtizede az Adverticum AdServer, amely mostanáig úgy fejlődött, hogy az újabb szolgáltatások hozzáépültek a meglévő szoftverhez, miközben a kezdeti technológiai alapok nagyjából változatlanok maradtak. A régi rendszer fejlesztése közel 10 éve kezdődött, s mivel közben a piaci és technológiai igények is megváltoztak, egyre sürgetőbbé vált a hirdetéskiszolgáló szoftver újratervezése és alapjaitól való újraírása.
AdServer Next Generation
Publikus API
„Az Adverticum AdServer NG fejlesztésével célunk egy minden egyedi internetes hirdetési technikát megvalósító kiszolgáló alaprendszer felállítása volt, amely valamennyi piaci kölcsönhatást képes modellezni” – mondta Szutor Ferenc kereskedelmi igazgató. „A hirdetési kampányok adminisztrációját az új Adverticum AdServer különféle szerepkörökhöz – pl. ügynökségi vagy tartalomszolgáltató – rendelve oldja meg, úgy, hogy ezek a szerepkörök a későbbiekben tetszőleges módon bővíthetők lesznek.”
„Az új Adverticum AdServer csak látszólag jelenti egy munkafolyamat befejezését, sokkal inkább egy sor újnak a kezdete” – jegyezte meg a szoftvert bemutató rendezvényen Dajka Ádám, az Adverticum AdServer NG-projektjének igazgatója. „A legnagyobb tartalomszolgáltatóktól máris kaptunk megbízásokat a hirdetéskiszolgálóhoz kapcsolható új alkalmazások fejlesztésére, s emellett elkezdődtek az első, ügynökségi igényeket kielégítő fejlesztések is. A mai bemutatót követően – előreláthatólag az októberi tihanyi Internet Hungaryn – arról is szeretnénk beszámolni, hogy az Adverticum AdServer újraírásának előnyeit néhány konkrét alkalmazás is mutatja, vagyis az előnyök mérhetővé válnak.”
Pónya Péter, az Adverticum Zrt. AdServer-fejlesztési stratégiai igazgatója prezentációjában a fenti gondolatot kiegészítette azzal is, hogy az Adverticum NG igyekszik lépést tartani azokkal a folyamatokkal, amelyek a világ vezető adserver-szolgáltatóinál manapság megfigyelhetők. Az online marketing piaca robbanás előtt áll, amit az is bizonyít, hogy az internet főszereplői – a Google, az AOL, a Microsoft és a Yahoo! – is beléptek erre a területre. Az Adverticum fejlesztői idejekorán ráérezve a napjainkban zajlódó folyamatokra, úgy tervezték meg újgenerációs adserverüket, hogy a magyar online reklámkiszolgáló piac legfőbb szolgáltatójának számító Adverticum lépést tudjon tartani az olyan világmárkákkal, mint az immár Google-tulajdonba került DuobleClick Dart, Falk, AdSolution, a Microsoft által felvásárolt aQuantive, AdExpert vagy az AOL Adtechje.
- Az Adverticum Zrt. az idén az első félévben 116,6 millió forint árbevételt és 11,5 millió forint adózás előtti profitot ért el, a tavalyi egész éves 250,1 milliós bevétel és 29,255 millió forintos nyereség után. A társaság adózott eredménye 2006-ban 24,36 millió forint volt. A cég tavalyelőtt 180,9 milliós árbevétel mellett 1,04 milliós adó előtti eredményt könyvelhetett el.