"Reflexekkel" bíró autókon dolgozik az IBM
2007. június 27.
Az IBM kutatói úttörő kutatást végeznek a járműbiztonsági és a vezetőt segítő olyan technológiák terén, amelyek képesek egymással és az úthálózattal információt cserélni, megfelelő korrekciós műveleteket végezni szükség esetén, és alapvető fontosságú visszajelzéseket biztosítani a vezetők számára, hogy segítsenek megelőzni a veszélyes helyzeteket.
Hasonlóan az automatikus váltókhoz, blokkolásgátló rendszerekhez és sebességszabályozó rendszerekhez, a speciális járművezető-segítő technológiák is a vezető dolgát könnyítik meg azáltal, hogy elvégeznek egyes manuális műveletek a bonyolult vezetési helyzetekben. Az intelligens jármű a környezetétől kapott információ alapján képes lesz reagálni a gyorsan változó helyzetekre, csakúgy, mintha „reflexei” lennének.
Az ilyen elektronikus „reflexek” gyorsabbak az emberi reakcióknál, és lehetővé teszik, hogy a járművek egymáshoz közelebb haladjanak az úton, javítsák a forgalmat, de a biztonság veszélyeztetése nélkül. Az emberek persze továbbra is jobbak maradnak a gépeknél az összetett helyzetek elemzésekor. „Az elv az, hogy mindig a vezető az úr, de további információt kap a helyzetek megítéléséhez” – nyilatkozta Dan Chevion, az IBM haifai kutatólaborjában a kísérleti kutatási projekt kezdeményezője.
Amikor az autó korrigáló műveletet hajt végre, a vezető kaphat visszajelzést, például megváltozik a gázpedál nyomása, vagy valamilyen erő visszacsatolás jelentkezik a kormányon. A vezető ezen felül hallható és látható figyelmeztetéseket is kaphat. A járművek egymással és az úthálózattal is kommunikálnak, információt nyújtanak saját helyzetükről, műveleteikről, valamint a változó környezetről, tehát ha például csúszós utat vagy hirtelen torlódást észlelnek. „Csak a nyugati világban félmilliárd autó van az utakon: nagyszerű lehetőség áll előttünk a forgalom jobb szabályozására és a torlódások csökkentésére” – jegyezte meg Chevion.
Az Egyesült Államokban az autóbalesetek költsége évi 230 milliárd dollárra, Európában pedig 160 milliárd euróra rúg – nem szólva a kórházi kezelések és halálok miatti traumákról. A közlekedési minisztériumok a világ minden országában szeretnék javítani ezeket a statisztikákat.
Kapcsolódó cikkek
- Az IBM felvásárolja a DataMirrort
- Nyomtatórendszerekre szakosodott az IBM és a Ricoh közös vállalata
- Apple fedélzeti számítógépek a Mercedes autóiban
- IBM: SOA témájú nemzetközi konferencia Budapesten
- TomTom ONE XL Kelet-Európában
- IBM pengeszerverek kisvállalkozásoknak
- Az IBM és a HP uralja a szerverpiacot
- IBM, Samsung, Chartered, Freescale, Infineon együttműködés a csipfejlesztésben
- Elegendő sávszélesség a teljes iTunes katalógus letöltéséhez 60 másodperc alatt
- Jönnek a 65nm-es nagy teljesítményű szerver CPU-k