Fizetni vagy nem fizetni – ez itt az info-kérdés
Ez a könyvtáros már nem az a könyvtáros
2007. június 7.
A rossz hír hozóját lefejezik, ugye? – idézte fel a régmúltat egy nagyon is jelen idejű témákat tárgyaló konferencia előadója. A kérdést a Magyar Információbrókerek Egyesületének (MIBE) szokásos évi konzultációján igyekeztek megválaszolni a tájékoztatás-menedzsment szakemberei.
A közel száz résztvevős konferencián többnyire nagy könyvtárak vezető munkatársai, informatikai vállalkozások pr- és marketingmenedzserei vettek részt. A fő téma a záró-kerekasztalon az volt, hajlandók-e értékén megfizetni a megrendelők a professzionális információszolgáltatást. Fölvetődött, hogy a könyvtárakban szolgáltatott tudásbázisok jobban kihasználhatók lennének, ha plusz munkákért – szemben a megszokott ingyenességgel – egyedi díjazást lehetne megállapítani. Persze, nagy kérdés, hogy a könyvtárak fel vannak-e készülve ilyen teljesítményorientált üzleti tevékenységre.
Úgy tűnt a hozzászólásokból, hogy a szuper-keresők világában sem szűnik meg a könyvtáros szerepe. Sőt, még inkább szükségessé válik az információszervező szakember munkája, hiszen a fizetős és a szabad tudástárak a felhasználók részére nem csak gazdag anyag-válogatási lehetőséget jelentenek, hanem tartalmi igényességet is követelnek. Új formai sztenderdek is megjelennek a hivatkozások és a jegyzetapparátusok vonatkozásában. Mindezek kezelésében ismét előtérbe kerül a könyvtáros. De ez már nem az a könyvtáros. Nem az a téka-dolgozó, aki a könyvek polcra helyezésében, a kötetek őrzésében találja meg a hívatását. Itt már info-profiról van szó, aki speciálisat ad, látható és megjelenő plusz értéket nyújt. Ilyen például a függelékezés, az ügyfél kötelező vagy üzleti szándékú tartalmainak elektronikus adatrendszerekbe terelése, átfuttatása. Ezek ma már bevett és igényelt szolgáltatások. De ki fizet érte?
Az infobróker ügyfélkapcsolataira koncentráló tudós rendezvényen a felsőoktatás tanárai és az üzleti információszolgáltatás profijai ismertették elméleteiket, tapasztalataikat. A WEB 2.0 információ-technológiai kihatásait elemezte Bárd András, Mikulás Gábor MIBE elnök pedig az információ-szolgáltatás folyamatát végigkísérő üzleti elmélet fejlődését mutatta be. A tapasztalatcsere tanulságait dr. Kiszl Péter, az ELTE oktatója foglalta össze.
Pettkó András országgyűlési képviselő a honatyák információs igényeiről adott áttekintést, bemutatva a tájékozódás és a tájékoztatás átmeneteit, a politikai döntéshozatal információs szükségleteit és a kapcsolódó intézményhálózatot. Kerekes Pál az önkormányzati adatvagyon szolgáltatásának üzleti modellkísérleteit elemezte.
További tájékoztatás, részletes program: MIBE honlap, www.mibe.info
Kapcsolódó cikkek
- A kis- és középvállalatok versenyképességéért - workshop és kiállítás
- Grepton Folyamatok e-Z-ig Szakmai Konferencia
- Forum Nokia technológiai napok Magyarországon
- Az infobróker ügyfélkapcsolatai
- Systems' Day konferencia - először
- IDC: Adattár-virtualizációs és adatközpont konferencia 2007
- Marketing 2.0: üzenetek helyett dialógus
- Májusban Budapest a projektmenedzsment világ fővárosa
- MTE- kerekasztal az audiovizuális média-szolgáltatási irányelvről
- Valós és virtuális JavaOne a környezettudatosság jegyében